شبیه ساز واقعی بمب اتم روسیه

شاهکار جدید پوتین: شبیه ساز واقعی بمب اتم برای آمادگی سربازان

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به‌دنبال توسعه یک شبیه ساز واقعی بمب اتم برای آموزش سربازانش در مواجه شدن با یک جنگ هسته‌ای است! آیا دنیا به این سمت قدم می‌گذارد؟

به‌گزارش رسانه‌های دولتی روسیه، دانشمندان این کشور شبیه‌ساز جدیدی را برای آموزش نیروهای مسکو در صورت وقوع انفجار هسته ای توسعه بخشیده‌اند. این شبیه‌ساز توسط محققان دانشگاه نظامی Khrulev و برای استفاده در تمرینات نظامی آماده‌سازی نیروهای زمینی روسیه در انجام مأموریت‌های پساانفجار هسته‌ای طراحی شده است. این شبیه ساز بمب اتم همچنین می‌تواند نحوه پیدا کردن مرکز انفجار و ویژگی‌های یک انفجار را به تیم‌های شناسایی شمیایی، بیولوژیکی و تشعشعات روسی آموزش دهد.

شبیه ساز واقعی بمب اتم روسیه

در توضیحات این پتنت آمده است، هدف از طراحی چنین مدلی، شبیه‌سازی یک حمله اتمی است که شامل اثراتی مثل شوک، فلاش نور و ابر قارچی می‌شود. شبیه‌سازهای قدیمی‌تر روسیه از رده خارج شده‌اند. برخی از آن‌ها دیگر عمل نمی‌کنند و اجازه استفاده برخی دیگر از آن‌ها هم داده نمی‌شود. بنابراین مدل جدید به‌محض آماده شدن، در اختیار ارتش روسیه قرار خواهد گرفت.

مسکو دارای بیشترین کلاهک هسته‌ای آماده پرتاب است

آنطور که سازمان بین‌المللی کاهش سلاح‌های اتمی گزارش می‌دهد، مسکو با نزدیک به ۵،۹۰۰ کلاهک هسته‌ای، بزرگ‌ترین زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارد. جایگاه دوم متعلق به ایالات متحده آمریکا با بیش از ۵،۲۰۰ کلاهک هسته‌ای است. ایالات متحده در حال ارتقا موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای خودش است، بمب افکن‌های جدیدی می‌سازد و زیردریایی‌های موشکی را نیز تولید می‌کند.

پنتاگون ماه اکتبر اعلام کرد که به‌دنبال ساخت نسخه جدید بمب هسته‌ای B61 است که به‌عنوان یک سلاح هوایی به‌نام B61-13 شناخته می‌شود. جان پلامپ، دستیار وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای به ضرورت توسعه این سلاح‌ها برای مقابله با تغییرات امنیتی و تهدیدات از سوی برخی از کشورها اشاره کرده است. در سمتی دیگر، رقبای ایالات متحده نیز در حال پیشبرد توانمندی‌های هسته‌ای خود هستند. روسیه پاییز امسال یک موشک بالستیک قاره پیما جدید را رونمایی کرد.

شبیه ساز واقعی بمب اتم روسیه

در حالی خبر توسعه یک شبیه ساز واقعی بمب اتم جدید توسط روس‌ها به‌گوش می‌رسد که این کشور در بحبوحه تشدید تنش‌ها با اوکراین است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک را ابزاری می‌داند که می‌تواند به کاهش تنش‌ها و درگیری‌ها و همینطور مداخله‌های خارجی کمک کند. در طول جنگ با اوکراین، مقامات ارشد روسیه از جمله خود پوتین بارها به‌دلیل اظهارات خود نسبت به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. به‌طور مثال در روزهای نخست تهاجم گسترده روسیه به اوکراین، پوتین بعد از اینکه با تحریم‌های بین‌المللی مواجه شد، نیروهای بازدارنده هسته‌ای خودش را به حالت آماده‌باش درآورد.

چند هفته بعد، سخنگوی روسیه اعلام کرد که اگر این کشور حس کند با تهدیدی مواجه است، بی‌تردید از سلاح‌های هسته‌ای خودش استفاده خواهد کرد. در همان زمان بود که مقام ارزش سازمان ملل، بازگشت یک جنگ هسته ای را «محتمل» دانست. پوتین همچنین تابستان گذشته در یک اقدام هشداردهنده سلاه‌های هسته‌ای تاکتیکی خودش را از مسکو به بلاروس، یکی از معدود کشورهای متحد خود، منتقل کرد.