خودروهای تویوتا مطمئن

چرا خودروهای تویوتا تا این حد مطمئن هستند؟

آیا تا کنون با خود فکر کرده‌اید که چرا خودروهای تویوتا این قدر مطمئن و بادوام هستند؟ پاسخ، روش خاص مدیریتی تویوتاست که در اینجا به بررسی آن خواهیم پرداخت.

اواخر قرن 19 میلادی مخترعی ژاپنی به نام ساکیچی تویودا یک کمپانی نساجی کوچک را با چندین دستگاه نخ‌ریسی راه‌اندازی کرد. تویودا کارآفرینی بسیار خلاق و باهوش بود؛ با این حال مطمئنا نمی‌توانست تصور کند که کمپانی تاسیس شده توسط او روزی در جمع بزرگترین شرکت‌های صنعتی جهان قرار بگیرد و محصولاتش را به تمام قاره‌ها، حتی قطب جنوب، صادر کند! مراحل تبدیل شدن کمپانی تویوتا از یک شرکت نساجی به بزرگترین خودروساز در دنیا در ابتدا بسیار آرام پیش می‌رفت. با این وجود شرایط اقتصادی ژاپن پس از جنگ جهانی رفته رفته شرایط را برای پرش بزرگ این کمپانی هموار کرد.

این کمپانی بیشتر از هر خودروساز دیگری در دنیا (به جز یک شرکت) اتومبیل می‌فروشد و محصولاتش در تمامی کشورهای دنیا حضور دارند. تویوتا همچنین شبکه‌ای متشکل از 172 توزیع‌کننده مختلف در سرتاسر دنیا دارد و اتومبیل‌هایش دامنه گسترده‌ای از کلاس‌ها، از هاچ بک های اقتصادی گرفته تا شاسی بلندها و پیکاپ‌های گردن کلفت را شامل می‌شوند. به طور خاص، سری اتومبیل‌های کرولای تویوتا پرفروش‌ترین خودروهای این کمپانی به شمار رفته و سری لند کروز نیز اربابان صحراها و مسیرهای آفرودی هستند.

تویوتا همچنین در دهه 70 و 80 میلادی صرفا اتومبیل‌هایی کوچک و جمع و جور با مصرف سوخت پایین تولید می‌کرد؛ اما در سال 1989 با تاسیس برند لکسوس تصمیم گرفت پا در مسیر تولید خودروهای لوکس گذاشته و اتومبیل‌هایی پریمیوم و پرامکانات هم‌تراز با محصولات اروپایی و حتی بهتر را روانه بازار کند.‌

چرا خودروهای تویوتا محصولاتی این‌قدر مطمئن هستند؟

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های تمامی خودروهای تویوتا مطمئن بودن و نرخ خرابی بسیار پایین این آن‌هاست؛ به‌طوری که پایگاه معتبر Consumer Reports در سال 2023 تویوتا و لکسوس را به‌عنوان دو برند اول در لیست مورد اعتمادترین برندهای خودروسازی دنیا قرار داد!

در گجت نیوز بخوانید:

چرا تویوتا همیشه در جمع بزرگان خودروسازی جهان بوده است؟

ممکن است بسیاری از شما آوازه دوام و اطمینان افسانه‌ای تویوتا را از گذشته شنیده باشید و شاید حتی برخی از شما در این خصوص اطلاعاتی هم داشته باشید. با این وجود احتمالا بسیاری از شما دلایل اصلی اطمینان بالای محصولات تویوتا را نمی‌دانید. در ادامه این متن قصد داریم در گجت نیوز ده دلیل اصلی دوام بسیار بالای خودروهای Toyota را بررسی کنیم.

دکتر ادواردز دمینگ

دکتر ادواردز دمینگ

دوران پس از جنگ جهانی دوم فرصتی استثنایی برای خودروسازان به شمار می‌رفت تا از خلاء بازار و نیاز شدید مشتریان به اتومبیل‌های جدید بهره برده و محصولات متنوع خود را به بازار عرضه کنند. البته موفقیت در بازار خودرو در آن زمان تنها به پاسخ‌گویی به نیاز مشتریان محدود نبود و پارامتری متعددی در آن تاثیرگذار بودند. در آن زمان، فردی به نام دکتر ادواردز دمینگ که استاد آمار هم بود ادعا کرد که روشی برای ارتقای کیفیت و بهینه‌سازی فرآیند تولید خودروها پیدا کرده و سعی کرد دانش خود را به چندین کمپانی بزرگ خودروسازی آمریکایی بفروشد. با این وجود سیستم مدیریت دگم و بسته خودروسازان آمریکایی در آن زمان اجازه ورود ایده‌های جدید و خلاقانه به این صنعت را نمی‌داد و در نتیجه این امر، دکتر ادواردز نتوانست به پیشرفت چندانی در آمریکا برسد.

در نتیجه این اتفاق او به ژاپن سفر کرد؛ جایی که ایده‌های او به‌شدت مورد استقبال خودروسازان، علی‌الخصوص تویوتا قرار گرفتند. تویوتا در سال 1950 و همزمان با سفر دمینگ، یک کمپانی نه چندان قدرتمند بود که گوش شنوایی برای ایده‌های او به شمار می‌رفت. در جلساتی که دکتر دمینگ با مسئولین تویوتا برگزار کرد، سران این کمپانی از تفکرات او استقبال زیادی کردند. ایده‌های او البته بسیار گسترده و پراکنده بودند؛ اما تمرکز اصلی آن‌ها روی هماهنگ کردن و نزدیک کردن تمامی ارکان تولید یک مجصول اعم از کارگران، تامین‌کنندگان قطعات و مدیریت به یکدیگر بود. او همچنین اعتقاد داشت که کارگران یک شرکت باید از سوی رده‌های بالاتر به‌عنوان همکار تلقی شده و مدیران به‌جای نگاه ابزاری به آن‌ها باید به نظراتشان اهمیت دهند.

پیشنهادات دمینگ سرانجام توانست تویوتا را به یکی از کمپانی‌های جریان‌ساز در دنیای خودروسازی تبدیل کند‌. آمریکایی‌ها البته در دهه 1980 میلادی ارزش پیشنهادات دمینگ را درک کرده و سرانجام تصمیم به استخدام او گرفتند!

سیستم تولید تویوتا

خودروهای تویوتا مطمئن

شاکله خط تولید تمامی محصولات تویوتا، سیستم تولید این کمپانی موسوم به TPS است. آنچه در نهایت به سیستم تولید منحصربفرد تویوتا منجر شد ریشه در همان کمپانی نساجی دارد که تویودا در قرن نوزدهم پایه‌ریزی کرد. این کمپانی توانسته با تکیه بر همان اصول اکنون به یکی از غول‌های صنعت اتومبیل‌سازی دنیا تبدیل شود. این سیستم بر پایه 13 ستون بنا شده و پایبندی تویوتا به هر 13 ستون عامل موفقیت تاریخی این کمپانی عنوان شده است.

البته اکثر این اصول پایه تویوتا موارد واضحی هستند که به دلایل مختلف توسط دیگر کمپانی‌ها رعایت نمی‌شوند. اما در تویوتا به‌طور ویژه‌ای روی تمامی این اصول تاکید می‌شود. برخی از مهم‌ترین موارد در این اصول به شرح زیر هستند:

  • Poka-Yoke به معنی دوری از اشتباهات است.
  • Hansei یعنی باید از اشتباهات درس گرفت.
  • Jidoka به معنای ادغام هوش انسان با تمام فرآیندهای اتوماسیون است. بنابراین انسان باید در تمامی مراحل اتوماسیون خط تولید حضور داشته باشد.
  • Heijunka از اینکه قطعات کافی و مناسب برای تولید محصول نهایی فراهم هستند اطمینان حاصل می‌کند و تویوتا با رعایت ترتیب استفاده از این قطعات، فرآیند سرهم‌بندی را ساده‌تر می‌کند.
  • Genchi Genbutsu بیان‌کننده این است که بهترین روش برای حل یک مساله، مشاهده آن به‌صورت دست اول است. این قانون مدیران را تشویق می‌کند که همواره در خط تولید حضور داشته باشند.
  • Nemawashi به کار گروهی اشاره داشته و تاکید می‌کند که تصمیمات جمعی گرفته شده باعث هماهنگی بیشتر سیستم خواهند شد.
  • Genba نشان‌دهنده مکانی است که کار واقعی در آن‌جا در حال انجام است! این اصل مدیران را تشویق می‌کند که با حضور در کارگاه یا محل اصلی کار ایده‌های کارگران و مهندسین را برای ارتقا عملکرد دریافت کنند.

در میان این شعارها، Kaizen را باید مهم‌ترین مورد دانست. این کلمه که از ترکیب دو عبارت ژاپنی به معنای «تغییر» و «به سمت جلو» تشکیل شده، بیانگر این است که تویوتا همواره باید برای بهتر شدن تلاش کرده و در صدد بهینه‌سازی خط تولید، کاهش تولید زباله و برقراری ارتباط بهتر با سهامداران باشد.

سیستم مدیریت کیفی تویوتا

سیستم کیفی تویوتا

شاید سیستم تولید تویوتا باعث موفقیت این کمپانی در سال‌های اخیر شده باشد؛ اما سیستم مدیریت کیفی (TQM) این کمپانی موفقیت آن را تضمین کرده است! البته اساس سیستم مدیریت کیفی، مختص به تویوتا نیست؛ اما استفاده این کمپانی ژاپنی از TQM باعث این همه دستاورد برای آن شده است. شاکله کلی این روش بر پایه شناسایی خطاهای چرخه تولید و کاهش یا برطرف کردن کامل آن‌هاست. این سیستم در تمامی مراحل تولید پیاده‌سازی شده و تمامس اصول سیزده‌گانه TPS در خصوص آن صادق هستند. هدف نهایی TQM ارتقای محصول نهایی به‌طور همزمان با ارائه خدمات مشتریان و بهینه‌سازی چرخه تامین محصول است؛ به‌طوری که در زمان نیاز، مرغوب‌ترین انواع مواد اولیه در اختیار کمپانی قرار گیرد.

یکی از بخش‌های بسیار مهم سیستم تولید تویوتا، تولید سربزنگاه (just-in-time manufacturing) است که تویوتا بنیان‌گذار آن به شمار می‌رود. بر اساس این مفهوم، مقدار مصالح و مواد اولیه مورد نیاز در انبار یک شرکت باید دقیقا به اندازه‌ای باشد که چرخه تولید به جریان بیفتد و نه بیشتر از آن! علاوه بر این، تویوتا همچنین کیفیت نهایی محصولاتش را بر اساس انتظارات مشتریان تنظیم کرده و نظارت‌های لازم برای دستیابی به این سطح کیفی را در تمام مراحل تولید اعمال می‌کند. این کمپانی همچنین به منظور ارتقا و حفظ سطح کیفی کارمندانش را به اظهار نظر در خصوص محصولات و جزئیات آن‌ها ترغیب کرده و فارغ از رتبه آن‌ها در شرکت، به نظراتشان احترام می‌گذارد.

تویوتا همچنین خط تولید محصولاتش را به «ریسمان اندون» نیز مجهز کرده که از این طریق کارگران می‌توانند در هر مرحله‌ای از تولید، فرآیند را متوقف کرده و ضمن آگاه کردن مسئولین مانع از جلوتر رفتن مراحل تولید شوند. در این خصوص، کمپانی‌های آمریکایی سال‌های سال است که نگاهی دور از احترام به کارگران داشته و اهمیت چندانی به نظرات آن‌ها نمی‌دهند. در نتیجه همین مساله است که بسیاری خودروسازان آمریکایی امروز پشت سر تویوتا ایستاده‌اند.

سیستم توسعه محصول تویوتا

توسعه محصول Toyota

بسیار قبل از این که شاسی خودروهای تویوتا سرهم شود یا سیلندر سر جای خود نصب گردد، فرآیند طراحی دقیق تویوتا همه مراحل را مدل‌سازی می‌کند. کیفیت همیشگی تویوتا علاوه بر محصول نهایی در سیستم‌ها و فرآیندهای توسعه محصول نیز مشاهده می‌شود؛ به‌طوری که پیش از تولید، مدیران باید مجاب شوند که قادر به تولید بهترین اجزا برای محصول نهایی هستند و می‌توانند کیفیت نهایی محصول را در حد انتظارات مشتری نگه دارند. TPDS هم 13 قانون کلی دارد که در سه دسته «فرآیندها»، «افراد» و «ابزارها و تکنولوژی» طبقه‌بندی می‌شوند.

هدف نهایی بخش فرآیندها تعیین محصولاتی است که باید بر اساس سلیقه مشتریان به آن‌ها ارائه شود. در این بخش تمامی گزینه‌های موجود بررسی شده و استانداردسازی‌ها در مراحل مختلف کار اعمال می‌شود تا جمع‌بندی نهایی حاصل شود.‌ علاوه بر این، قرار دادن افراد مناسب در پست‌های مختلف مرتبط با توسعه محصول نیز عامل دیگری است که می‌تواند اثر چشمگیری در موفقیت فرآیند توسعه داشته باشد. استخدام افراد کارکشته و باتجربه گامی مهم در این مرحله است؛ چرا که تجربه آن‌ها می‌تواند فرآیند توسعه را وارد مراحلی جدید کند. از طرف دیگر، وارد کردن تامین‌کنندگان ابزارها و قطعات به بحث‌های تخصصی و کارشناسی هم می‌تواند ضمن افزایش راندمان فرآیند توسعه و بهینه‌سازی خط تولید، فرهنگ احترام گذاشتن به نظرات سایرین را نیز در شرکت نهادینه کرده و به عملکرد کلی ساختار نظم بیشتری ببخشد.

یکی از دلایلی که خودروهای تویوتا این‌قدر مطمئن هستند توجه به همین مسائل است.‌ این کمپانی با فراهم کردن نقشه راه شفاف به پرسنل خود به آن‌ها امکان می‌دهد که فرآیند مد نظرشان را تعریف کنند. فرآیند جلوگیری از رخ دادن مشکل (به ژاپنی: mizen boushi) در تویوتا نه فقط در محصولات نهایی؛ بلکه در ابعاد خرد توسعه محصول نیز اعمال می‌شود تا محصول نهایی به حداکثر اطمینان ممکن برسد.

مهندسی مثال‌زدنی

خودروهای تویوتا مطمئن

مهندسی دقیق و شگفت‌انگیز ژاپنی یکی از اصلی‌ترین دلایلی‌ست که خودروهای تویوتا را تا این حد مطمئن می‌سازد. در سال‌های گذشته تویوتا همواره بهترین مهندس‌ها را استخدام کرده و تمام ادوات و ابزارآلات لازم برای ساخت محصولاتی مطمئن و بادوام را در اختیار آن‌ها قرار داده است. در نتیجه همین مساله است که تویوتا امروزه به این سطح از موفقیت و شکوه رسیده است. برای درک بهتر چگونگی استفاده تویوتا از مهندسی برای دستیابی به این سطح کیفیت دو مورد از بهترین و محبوب‌ترین موتورهای این کمپانی را مثال می‌زنیم.

زمانی که تویوتا برند لوکس لکسوس را تاسیس کرد هدف خود را رقابت با خودروسازان سرشناس اروپایی قرار داد. در آن زمان مدیران وقت تویوتا می‌دانستند که برای موفقیت در برابر رقبای صاحب‌نامشان نیازمند ارائه موتوری قدرتمندتر از آن‌ها هستند و به همین جهت موتورهای V8 را برای نخستین محصولات لکسوس در نظر گرفتند. موتور Lexus 1UZ-FE V8 یکی از مطمئن‌ترین موتورهای لکسوس به شمار می‌رود که ویژگی‌هایی منحصربفردی ارائه می‌کند. برای ساخت این موتور، تویوتا بدون هیچ‌گونه محدودیتی در بودجه 900 نمونه موتور V8 مختلف تولید کرد تا در نهایت به محصولی ایده‌آل دست یافت که نه فقط پرقدرت، بلکه به‌شدت نرم کار می‌کرد.

در همان زمان تویوتا همچنین مشغول کار روی خودروی افسانه‌ای «سوپرا» بود که از موتورهای شش سیلندر خطی بهره می‌برد. به‌طور خاص مدل MK4 Supra از توربوی دوقلو بهره برده و توانی 320 اسب بخاری تولید می‌کرد. در عین حال اجزای داخلی موتور و بخش‌های مختلف آن به‌گونه‌ای طراحی شده بودند که توانایی تحمل قدرت حداقل 800 اسب بخاری را داشتند. بنابراین علاقمندان به خودروهای اسپرت و تیونینگ این خودروها قادر بودند با اندکی دستکاری موتور قدرت خروجی آن را به بالاتر از 1000 اسب بخار رسانده و سوپرا را به یکی از خاطره‌انگیزترین اتومبیل‌های اسپرت تاریخ تبدیل کنند.

آن‌چه گفته شد تنها دو نمونه از موتورهای تویوتا بود. با این حال از همین دو نمونه می‌توان نتیجه گرفت که مهندسی تویوتا چگونه توانسته باعث خلق خودروهایی بسیار مطمئن‌تر و خوش‌ساخت‌تر از انتظار شود.

سیاست فروش تویوتا

استراتژی فروش Toyota

ممکن است بسیاری از شما رابطه بین مطمئن بودن خودروهای تویوتا و استراتژی‌های فروش این کمپانی را متوجه نشوید! در عین حال باید دقت کنید که سیاست کلی مشتری مداری و مدیریت بهینه تویوتا در تمامی بخش‌های چرخه تولید و عرضه محصولات این کمپانی نمایان است و فروش نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های این چرخه به شمار می‌رود. استراتژی تویوتا در قبال فروش محصولاتش این است که اگر شما قصد ساخت و فروش یک محصول مطابق میل مشتریانتان را دارید، چگونگی تبلیغ، معرفی، عرضه و فروش آن اهمیت فراوانی دارد.

از جمله فاکتورهایی که تویوتا در سیاست‌های خود توجه فراوانی به آن دارد می‌توان به توجه به بازارهای جهانی اشاره کرد. این کمپانی ژاپنی به‌طور مستقیم در 170 کشور دنیا فعال بوده و تنوع گسترده‌ای از محصولات، از وانت و پیکاپ گرفته تا سدان و هاچبک را در این کشورها عرضه می‌کند. علاوه بر این، در تمام این سال‌ها تویوتا به عنوان برندی که خودروهایش ارزش خرید بسیار بالایی دارند شهرت یافته است. سیاست کلی تویوتا ساخت اتومبیل‌هایی است که عملکرد عالی را با قیمتی مناسب در اختیار مشتریان قرار دهند. در این میان البته اوضاع برای برند لکسوس متفاوت است؛ چراکه این برند اساسا دسته‌ای متفاوت از خریداران را هدف گرفته است!

علاوه بر قابلیت‌های متعددی که خودروهای تویوتا دارند، دوام بسیار بالای این محصولات باعث می‌شود که بسیاری خریداران خودروهای این برند بار دیگر تصمیم به خرید اتومبیل‌های تویوتا کنند. به این ترتیب بخش زیادی از رانندگانی که خودروی تویوتای خود را واگذار می‌کنند، بار دیگر یک تویوتا خریداری می‌کنند و این مساله فروش دائمی محصولات این کمپانی را تضمین می‌کند.

زنجیره تامین بی‌نقص

خودروهای تویوتا مطمئن

بر کسی پوشیده نیست که کارخانجات تویوتا قادرند به‌صورت شبانه‌روزی خودروهایی بی‌نقص و مطمئن را روانه بازار کنند. بخش اعظم این دستاورد به خاطر مواد و قطعات اولیه‌ای‌ست که در اختیار این کمپانی قرار دارد. تویوتا به‌خوبی اهمیت تعامل با قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان در تسهیل چرخه تولید محصولاتش را درک می‌کند. با این وجود اولویت اصلی این کمپانی آن است که قطعات و اجزای اولیه تامین‌کنندگان، استانداردهای کیفی مدنظرش را کسب کنند!

تعدادی از بخش‌های منشور مدیریتی تویوتا (TPS) به اطمینان حاصل کردن از دریافت بهترین قطعات ممکن برای تولید محصولات باکیفیت اشاره دارند. تویوتا همکاران بسیاری در صنایع مختلف داشته و ارتباطات گسترده‌ای با سایر کمپانی‌های خودروساز و تامین‌کننده دارد. بر این اساس مسئولین این کمپانی همواره بهترین و مرغوب‌ترین قطعات ممکن را دریافت می‌کنند. این مساله هم خیال تویوتا را تا حد زیادی از بابت کیفیت محصولاتش راحت می‌کند و هم سودرسانی بالایی برای تامین‌کنندگان خواهد داشت. قطعه‌سازان معمولا از این عایدی برای ارتقای خط تولید و تحقیق و توسعه روی بهبود کیفیت محصولاتشان استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، تویوتا همچنین در مراحل مختلف تحویل گرفتن قطعات اولیه، انبارداری و استفاده از آن‌ها بازرس‌هایی را به خدمت گرفته تا از کیفیت مواد اولیه اطمینان حاصل کرده و مانع ورود مواد اولیه نامرغوب به خط تولید و در نتیجه ساخت خودروهای بی‌کیفیت شوند.

تویوتا نشان داده که اهمیت تامین کنندگان و قطعه‌سازان را به‌خوبی درک می‌کند. این کمپانی معمولا تامین‌کنندگانش را در فرآیندهای مختلف تولید محصولات دخیل کرده و نهایت هماهنگی را با آن‌ها دارد. از این طریق ژاپنی‌ها می‌توانند مطمئن شوند مشتریانشان از خودروهای این شرکت راضی بوده و همواره سراغ محصولات آن خواهند رفت.

تست‌های سخت‌گیرانه

تست های Toyota

همان‌طور که تا کنون متوجه شده‌اید، تویوتا سابقه‌ای درخشان در تولید خودروهای مطمئن و بادوام دارد. سابقه درخشان این کمپانی اما تصادفی نبوده و ظرف یک شب به دست نیامده؛ بلکه حاصل تست‌های بسیار سخت‌گیرانه این کمپانی روی محصولاتش پیش از خروج آن‌ها از کارگاه است. البته راه‌اندازی خط تولید مطمئن راهی بسیار مهم برای تولید محصولاتی بادوام است. با این وجود آنچه دوام و کیفیت محصول نهایی را تضمین می‌کند، تست‌هایی‌ست که روی آن انجام می‌شود.

قطعات اصلی تویوتا که در کارخانجات این کمپانی روی خودروها نصب می‌شوند معمولا تحت تست‌هایی شش مرحله‌ای و بسیار سخت‌گیرانه قرار می‌گیرند تا کیفیت آن‌ها برای استفاده در خودروهای تویوتا تایید شود. همچنین ریزترین بخش‌های موتور نیز پیش از خروج خودرو از کارخانه به‌طور دقیق مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. سخت‌گیری تویوتا در این بخش به‌حدی است که با مشاهده تنها یک قطعه خراب، ممکن است کل خودرو را رد کند و دستگاه تولیدکننده قطعه را مجددا کالیبره نماید. تویوتا همچنین پیستون‌ها را نیز به‌طور تصادفی با اشعه ایکس چک کرده و لایه محافظ آن‌ها را تحت بررسی قرار می‌دهد. علاوه بر این، داشبورد خودروهای تویوتا نیز عموما تحت بارهای حرارتی سنگین قرار گرفته و موتور نیز تحت تست‌های سختی قرار می‌گیرد تا حد بالای 200 هزار بار رسیدن به ناحیه دور موتور قرمز برایش شبیه‌سازی شده و دوام بلندمدت آن به بوته آزمایش گذاشته شود. تست‌های تویوتا همچنین 10 سال عملکرد بی‌نقص بالابرهای برقی پنجره و 1.5 میلیون رفت و برگشت برف پاک‌کن را پیش از عرضه دستگاه به بازار مورد ارزیابی قرار می‌دهند!

پس از انجام تمامی این تست‌ها روی بخش‌های مختلف خودروهای تویوتا، کل خودرو نیز به‌عنوان یک مجموعه تحت ارزیابی قرار می‌گیرد تا از قرار داشتن آن در سطح استانداردهای تویوتا اطمینان حاصل شود. هرگونه مشکلی در فرآیند تست کلی یا جزیی خودرو یا اجزای آن باعث عدم اجازه ترخیص آن توسط نمایندگان تویوتا خواهد شد!

نوآوری‌های محتاطانه

نوآوری محتاطانه

تویوتا تا کنون هرگز به‌طور رسمی اعلام نکرده که در خصوص استفاده از فناوری‌های جدید دست به عصا عمل خواهد کرد. با این وجود بررسی محصولات چند سال اخیر این کمپانی و مقایسه آن‌ها با رقبا به‌خوبی گویای این مساله است! البته پارادوکس بزرگ در خصوص تویوتا آن است که این کمپانی تا کنون نوآوری‌های و خلاقیت‌های بسیاری را به صنعت اتومبیل‌سازی هدیه داده است!

تویوتا را باید به‌نوعی پدر خودروهای هیبریدی در دنیا دانست که باعث جلب توجهات به این خودروها و افزایش گرایش به آن‌ها شد. در عین حال این کمپانی در برابر خودروهای تمام برقی گارد گرفته و هنوز به‌طور جدی وارد این بازار نشده است. به‌طور مشابه تویوتا همچنین در بخش رانندگی خودکار نیز ورودی بسیار بی سر و صدا داشته و ظاهرا تصمیمی برای ارائه نوآوری‌های انقلابی در این زمینه ندارد! در هر دوی این زمینه‌ها تویوتا در حال مطالعه دقیق فناوری‌ها و محصولات مختلف بازار است؛ اما ظاهرا هنوز زمان را برای استفاده از آن‌ها در خودروهایش مناسب نمی‌بیند!

همچنین بخوانید:

مدیرعامل سابق تویوتا: خودروهای برقی هیچ جایی در آینده ندارند!

با این سیستم، تویوتا مطمئن است که می‌تواند به‌جای تست کردن فناوری‌های جدید و جذاب زودتر از موعد به بازار، با ارائه آن‌ها در زمان مناسب سود بالاتری را تصاحب کرده و به موفقیت بیشتری برسد. یکی دیگر از دلایل اینکه خودروهای تویوتا محصولاتی بسیار مطمئن هستند همین مساله است. در طول تاریخ خودروهای زیادی را می‌توان معرفی کرد که به دلیل ارائه زودتر از موعد یک قابلیت انقلابی نتوانسته‌اند به موفقیت برسند و شکستی بزرگ را تجربه کرده‌اند. بر همین اساس سیاست کنونی تویوتا استفاده از فرمول برنده حال حاضر این کمپانی و تکیه بر محصولات مطمئن و امتحان‌پس‌داده‌ای‌ست که تا چند سال آینده سودآوری سرشاری برای این غول ژاپنی دارند. طبیعتا با تغییر الگوها و سلایق در صنعت خودروسازی، تویوتا نیز به تدریج به استقال فناوری‌های جدید خواهد رفت.

روش تویوتا؛ روش برنده!

خودروهای تویوتا مطمئن

اگر تنها یک چیز باشد که تویوتا را از یک برند نساجی خرد به چنین کمپانی سودساز و موفقی تبدیل کرده باشد، آن «راه و روش تویوتا» است! منشور عملکردی این کمپانی به‌حدی کامل و فراگیر است که بسیاری کمپانی‌های دیگر سال‌هاست دنباله‌روی آن هستند و حتی کتاب‌های موفقی نیز بر اساس آن‌ها نوشته شده است.

روش تویوتا مبتنی بر 14 اصل است که نمود آن در الگوها و روش‌های مدیریتی این کمپانی قابل مشاهده است. البته بسیاری ستون‌های کلیدی روش تویوتا همان‌هایی‌ست که پیش‌تر در سیستم‌های تولید و مدیریت کیفی در خصوصشان صحبت کردیم. با این حال دسته‌بندی جدید ارائه شده برای این اصول پایه به «پیشرفت دائمی» و «احترام برای سایرین» خلاصه شده است. زمانی که یک کمپانی به نظرات همه احترام بگذارد و دنبال ارتقای فرآیندها و روش‌های مورد استفاده باشد، بدون شک قادر به پیشرفت و رسیدن به موفقیت خواهد بود. تویوتا حتی به این حد از احترام نیز بسنده نکرده و از مدیرانش توقع دارد که ایده‌های خلاقانه را با دیگر افراد شرکت نیز در میان گذاشته و نظرات آن‌ها را در خصوص سیاست‌های کلی جویا شوند. علاوه بر این، از دیگر اصول پایه‌ای تویوتا می‌توان به تصمیم‌گیری بر اساس توافقات گروهی و استانداردسازی فرآیندها، وظایف و اجزا اشاره کرد.

البته روش تویوتا ضمن این که به‌طور کامل به اصول پایبند است، انعطاف فراوانی هم داشته و می‌تواند بسته به شرایط جهان یا بازار دستخوش تغییراتی شود. با این وجود چیزی که در تویوتا ثابت است حس مسئولیت در قبال مشتریان و احترامی‌ست که باعث می‌شود مطمئن ترین خودروهای جهان با برند تویوتا روانه بازار شوند!