تویوتا، یکی از بزرگترین خودروسازان دنیا

چرا تویوتا همیشه در جمع بزرگان خودروسازی جهان بوده است؟

تویوتا جزو بازیگرانی است که همیشه صنعت خودرو را به جلو برده؛ ولی این خودروساز ژاپنی به چه دلیل توانسته یکی از بزرگترین خودروسازان دنیا شود؟

تویوتا در سال گذشته میلادی هم از لحاظ درآمد و هم در زمینه ارزش بازار یکی از 3 خودروساز برتر دنیا شد؛ موضوعی که البته مدت‌ها است دیگر جای تعجبی ندارد. به‌طور دقیق‌تر، این خودروساز ژاپنی فقط تا تابستان گذشته موفق به کسب درآمد 286.15 میلیارد دلار شده بود و ارزش بازار آن هم به 252 میلیارد دلار می‌رسد که آن را پس از تسلا در جایگاه دوم بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی دنیا از نظر ارزش بازار قرار می‌دهد. با این حال، راز موفقیت Toyota طی حدود 90 سالی که از تاسیس آن گذشته چیست؟

تویوتا، نماد دوام و کیفیت بی‌نظیر در صنعت خودرو

تویوتا سی اچ آر، جزو قابل اعتمادترین خودروهای بازار

تویوتا نامی است که به دوام و کیفیت گره خورده و این را در رده‌بندی قابل اعتمادترین خودروسازان دنیا از سازمان غیرانتفاعی معتبر «کانسیومر ریپورتز» (Consumer Reports) هم می‌توان مشاهده کرد. البته برند اصلی تویوتا در جایگاه اول قرار ندارد؛ این لکسوس است که صدر را به خود اختصاص داده و از قضا خودش زیرمجموعه لوکس تویوتا است.

از بین 30 خودروساز حاضر در رده‌بندی، لکسوس با امتیاز 79 درصد در صدر لیست جا گرفته و بعد از آن هم تویوتا در جایگاه دوم نشسته است که با امتیاز 76 درصد، اختلاف چندانی با زیرمجموعه خود ندارد. این یعنی تویوتا در هر صورت قابل اعتمادترین و بادوام‌ترین خودروهایی را می‌سازد که رانندگان می‌توانند تا سال‌ها از آن‌ها نهایت استفاده را ببرند.

لکسوس آر ایکس، جزو قابل اعتمادترین خودروهای بازار

البته همه‌چیز به کانسیومر ریپورتز ختم نمی‌شود و مراجع دیگر هم بر کیفیت محصولات تویوتا صحه می‌گذارند. «جی.دی. پاور» (J.D. Power) لکسوس را در صدر قابل اتکاترین شرکت‌های تولیدکننده خودرو قرار داده است. این موسسه دوام و اطمینان‌پذیری خودروسازان را بر اساس تعداد مشکل به ازای هر 100 خودرو اندازه‌گیری می‌کند و لکسوس موفق شده است بالاتر از شرکت‌هایی مثل جنسیس، بی ام و و کادیلاک قرار بگیرد.

خود برند اصلی تویوتا در این بین توانسته جایگاه هفتم را به دست آورد که کماکان جای توجه دارد؛ از آنجا که محصولات آن به ازای هر 100 تا حدود 18 بار کمتر نسبت به میانگین صنعت خودرو به مشکل بر می‌خورند. جی.دی. پاور لکسوس آر ایکس و تویوتا سی اچ آر را قابل اعتمادترین خودروهای بازار خودرو معرفی کرده است. لکسوس ان ایکس در دسته شاسی بلندهای کامپکت لوکس، هایلندر در دسته شاسی بلندهای سایز متوسط، تویوتا تاکوما در دسته پیکاپ‌های سایز متوسط و سینا در دسته مینی‌ون‌ها بالاترین امتیاز را به دست آورده‌اند.

همین آمار و ارقام ساده به ما یادآوری می‌کنند تویوتا در ساخت خودروهایی که در گرم و سرد روزگار همراه راننده‌اند تبحری استثنائی دارد. این خودروساز بزرگ ژاپنی به همین خاطر سالانه میلیون‌ها دستگاه از محصولات گوناگون خود در سراسر دنیا به فروش می‌رساند و پس از گذشت حدود 90 سال از تاسیسش کماکان قصد ندارد حتی قدمی از جمع بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا فاصله بگیرد.