تولید موبایل در ایران

درخواست 100 شرکت داخلی برای تولید موبایل در ایران؛ 13 شرکت وارد عمل شده‌اند!

طبق گزارش‌های منتشر شده، نزدیک به 100 شرکت برای تولید موبایل در ایران درخواست مجوز داشته‌اند. در این میان تعداد 13 شرکت نیز کارهای عملی خود را شروع کرده‌اند.

طبق گزارش‌های منتشر شده و بر اساس پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم، حدود 100 شرکت در کشورمان برای تولید گوشی ایرانی درخواست داده‌اند. این درخواست از جانب شرکت‌ها به وزارت صمت و وزارت ارتباطات ارسال شده است. گفته می‌شود مسئولان از شنیدن این خبر بسیار خوشحال شده‌اند و استقبال کرده‌اند. در این میان بعضی از مشاهدات نشان داده است که تعدادی از این شرکت‌ها برای شروع به کار درخواست بودجه و دریافت زمین تجاری برای احداث کارخانه در منطقه‌ی اقتصادی پیام را داده‌اند. در حال حاضر تعداد این شرکت‌ها 13 شرکت اعلام شده است.

ممنوعیت واردات تلفن همراه خارجی با آغاز تولید موبایل در ایران؟

این خبر که تولیدات داخلی برای تلفن همراه قرار است راه‌اندازی شود، بسیار خوشحال کننده است. اما از سویی این سوال در ذهن مخاطبان ایجاد می‌شود که آیا طبق این شرایط قرار است شاهد ممنوعیت واردات تلفن‌های همراه خارجی به کشورمان باشیم؟ این همان اتفاقی است که در حوزه خودرو نیز شاهد آن هستیم. سوال دوم این که آیا بخش‌هایی مانند وزارت صنعت و ارتباطات چقدر به اعتبارسنجی و سنجش شایستگی لازمه در این قسمت اهمیت می‌دهند؟

ابهام در امکان تأمین نیاز داخل و استانداردهای کمی و کیفی

نکته قابل توجه دیگری که در این میان وجود دارد این است که ممکن است شاهد توزیع رانت در این بین باشیم. از آنجا که شرکت‌های تایید شده خواهان دریافت وام و بودجه، زمین برای احداث کارخانه و سایر موارد هستند، احتمال دارد شاهد دریافت امتیازات ویژه توسط افراد خاص باشیم. در این صورت نمی‌توان عملکرد خوبی در آینده را از این افراد داشت.
جدای از این‌ها بعید است که برنامه‌ریزی صحیح و استانداری برای تخصیص امکانات کمی و کیفی برای تامین نیازهای داخلی حوزه موبایل انجام شده باشد.