5 خودرو کلکسیونی تویوتا

5 خودرو تویوتا که حالا ارزش کلکسیونی پیدا کرده‌اند

تویوتا یکی از برندهای معروف جهان است که با گذشت زمان برخی از محصولاتش قدیمی شده‌اند. در ادامه به معرفی 5 خودرو کلکسیونی تویوتا می‌پردازیم.

در دنیای خودرو و میان علاقه‌مندان به ماشین، جذابیت خودروهای کمیاب و کلکسیونی اغلب بیشتر از وسایل نقلیه عجیب و غریب و گران قیمت است. گر چه خودروسازان افسانه‌ای و مشهوری مثل فراری و پورشه وجود دارند و توجهات را به سمت خود جلب می‌کنند اما برای یافتن ماشین‌های کلکسیونی و کمیاب می‌بایست سری به تولیدکنندگان دیگر زد که تویوتا یکی از آنهاست. این خودروساز به قابل اطمینان و کاربردی بودن محصولاتش شناخته می‌شود.

5 خودرو کلکسیونی تویوتا

احتمالا وقتی که به خودروهای کلکسیونی فکر می‌کنیم، برند تویوتا اولین نامی نباشد که به ذهنمان خطور می‌کند اما با این حال طی سال‌های طولانی، مدل‌های به خصوصی از خط تولید وسیع و گسترده این شرکت در بازار عرضه شده که هم اکنون کمیاب هستند و تبدیل به دارایی‌های ارزشمندی برای کلکسیونرها گردیده‌اند.

وسایل نقلیه‌ای که قرار است در ادامه معرفی شوند، ترکیبی فوق العاده از طراحی بی‌نظیر، عملکرد مطلوب و نادر بودن هستند و همین هاست که کلکسیونرها را تشویق به جمع آوری آنها می‌کند. مدل‌های قدیمی برخی محصولات تویوتا جذابیت‌های خاص خودشان را دارند و داستان‌های منحصر به فردی برای کمیاب بودن آنها خلق شده است که در ادامه به 5 مورد از بهترین آنها می‌پردازیم.

1. تویوتا 2000 جی تی

5 خودرو کلکسیونی تویوتا - تویوتا 2000 جی تی

تویوتا 2000 جی تی یکی از ماشین‌های کلکسیونی جذاب و نمادین است که ژاپنی‌ها موفق به طراحی و تولید آن شده‌اند. این خودروی اسپرت مجهز به یک پیشرانه دو لیتری شش سیلندر است و می‌تواند حداکثر 110 کیلووات قدرت و 175 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

جی تی 2000 با الهام از جگوار E-Type طراحی شده و دارای عناصر و المان‌های متمایزی نظیر چراغ‌های جلوی منحصر به فرد، جلو پنجره کرومی T شکل و جلو پنجره آیرودینامیک است. کابین این ماشین ترکیبی از لوکس و اسپرت بودن است و هارمونی چوب و چرم آن برگرفته از مسابقات ماشین سواری است.

شایان توجه است که تویوتا 2000GT با حضور در فیلم جیمز باند «You Only Live Twice» شهرت بین المللی به دست آورد. برای اینکه این ماشین بتواند بازیگر قد بلند فیلم یعنی شان کانری را در خود جای دهد و به نمادی از طراحی و مهارت ژاپنی تبدیل گردد، خودرو دچار تغییراتی شد. چند دهه بعد بازیگر نقش جیمز باند، دنیل کریگ اعتراف کرد که ماشین باند مورد علاقه او همین تویوتا 2000 جی تی است.

نخستین نسخه تولیدی از این خودرو در نمایشگاه سانفرانسیسکو (1966) رونمایی شد و در آن زمان گران ترین خودروی ژاپنی به حساب می‌آمد. آنچه باعث شده 2000GT این همه طرفدار داشته باشد، کمیاب بودن، زیبایی و برتری مهندسی آن است. این سه عامل مورد توجه هر کلکسیونری که فکرش را بکنید است.

یک تویوتا 2000 جی تی که کارول شلبی افسانه‌ای موفق شده بود با آن کسب افتخار کند در یک حراجی به قیمت 2.5 میلیون دلار فروخته شد. چنین رقم بالایی باعث می‌شود حس کنجکاوی ما درباره خودروی جیمز باند گل کند.

2. تویوتا سلیکا جی تی فور

5 خودرو کلکسیونی تویوتا - تویوتا جی تی فور

تنها دلیلی که باعث شده تویوتا سلیکا GT-4 تبدیل به یک خودروی کلکسیونی کمیاب تبدیل شود، نادر بودن آن است. از این خودرو تنها 2500 دستگاه در جهان تولید شده که 2100 دستگاه انحصاری برای ژاپن تولید شده است. به همین دلیل است که سلیکا جواهری است نایاب!

هدف شرکت ژاپنی تویوتا از ساخت این ماشین، رقابت‌های قهرمانی رالی جهانی بوده و به همین خاطر است که ویژگی‌های متمایزی مثل بلوک‌های بالابر برای بال عقبی و سیستم ضد تأخیر دارد. به لحاظ عملکردی، جی تی فور تجربه رانندگی متمایز و منحصر به فردی ارائه می‌دهد. پیشرانه 3SGTE به دلیل ارائه نیروی خطی خود شناخته شده و فرمان پذیری آن با فرمان قوی و موتور پیش رونده مشخص خواهد شد. تطبیق فرمان راست احتمالا نیاز به تمرین دارد ولی در مجموع برای کسانی که عاشق مسابقات ماشین سواری هستند تجربه ارزشمندی فراهم می‌کند.

علاوه بر این اهمیت تاریخی تویوتا سلیکا جی تی فور تا حدودی به جایگاه کلکسیونی آن کمک کرده است. این خودرو با برخی تلاش‌های مهندسی خلاقانه به منظور دستکاری محدوده کننده‌های ورودی توربو برای افزایش اسب بخار، نقش اساسی در تلاش‌های مسابقات رالی تویوتا ایفا کرده است. گر چه تأمین قطعات این محصول چالش برانگیز است اما این رویای کلکسیونرهاست که یکی از آنها را داشته باشند.

اهمیت GT-Four در میراث رالی تویوتا بیشتر در مقایسه با یاریس مدرن جی آر مشخص می‌شود. در حالی که جی آر یاریس از نظر قدرت و سرعت از سلیکا پیشی می‌گیرد، سلیکا جایگاه خاص خود را در تاریخ مسابقات رالی حفظ می‌کند و پیشینیان آن همچون ST185 و ST165 موفق به کسب عناوین و پیروزی‌های متعددی شده‌اند.

3. تویوتا ام آر 2 اسپایدر

5 خودرو کلکسیونی تویوتا - تویوتا ام آر 2 اسپایدر

خودروی تویوتا ام آر 2 اسپایدر به عنوان نسل سوم سری MR2 بود و سادگی و وزن سبک را در اولویت‌های خود قرار داد به طوری که توانست حدود 700 پوند در مقایسه با مدل‌های قبلی‌اش کاهش وزن داشته باشد. سبک تر شدن این ماشین کلکسیونی باعث شد تا چابکی و هندلینگ بهبود یابد.

زیر کاپوت تویوتا اسپایدر یک پیشرانه 1.8 لیتری چهار سیلندر تعبیه شده که می‌تواند 138 اسب بخار قدرت تولید کند و به لطف وزن سبکی که دارد شتاب صفر تا 60 مایل در ساعت آن تنها 6.8 ثانیه طول خواهد کشید. شاید MR2 اسپایدر قدرتمندترین خودروی اسپرت نبوده باشد اما شخصیت زیرک آن رانندگی با این خودرو را لذت بخش کرده است.

طراحی بیرونی ام آر 2 اسپایدر متمایز است و چراغ‌های جلوی چشم قورباغه‌ای و ترکیبی از ابعاد جعبه‌ای و براق دارد. یکی از مهمترین دلایلی که باعث کلکسیونی شدن این ماشین شده، ظاهر منحصر به فرد آن است. گر چه فضای داخلی آن در مقایسه با سایر خودروهای اسپرت مدرن تر ساده به نظر می‌رسد اما عناصر چرمی با کیفیت به کار رفته در فرمان، دستگیره دنده و پدال‌ها جالب توجه هستند.

از اصلی ترین دلایل کلکسیونی شدن MR2 Spyder می‌توان به تولید محدود آن اشاره کرد. مدل W30 این خودرو از سال 2000 الی 2005 تولید شد که کمیاب بود و به علت عملکرد منحصر به فردی که داشت مورد توجه اغلب مجموعه داران قرار گرفت. این واقعیت که تویوتا جانشین مستقیمی برای تویوتا اسپایدر معرفی نکرده به جذابیت کلکسیونی بودن آن می‌افزاید.

4. تویوتا اف جی 40 لندکروزر

5 خودرو کلکسیونی تویوتا - لندکروزر

تویوتا FJ40 لندکروزر یکی دیگر از خودروهای کلکسیونی و مورد علاقه مجموعه داران است که به مدت پنج دهه تولید می‌شده. این ماشین به خاطر جذابیت ماندگار و طراحی ساده و بادوامش معروف شده است و به همین خاطر میان کلکسیونرها شهرت بسیاری دارد. آفرودر هیجان انگیز تویوتا خودرویی کلاسیک و چهار چرخ محرک است که آرزوی هر مجموعه داری خواهد بود.

لندکروزر FJ40 با قدرت مطلوب، توانایی‌های آفرودی و طراحی جاودانه شناخته می‌شود. با این خودرو می‌توان زمین‌های ناهموار را از پای درآورد و همین نکته باعث شده بر جذابیت‌های کلکسیونی بودن آن اضافه گردد. طراحی کلاسیک عامل دیگری است که منجر به محبوبیت این ماشین گردیده است.

یکی از مهمترین دلایلی که FJ40 لندکروزر را به یک خودروی کلکسیونی کمیاب تبدیل کرده، دسترسی محدود به آن خصوصا در ایالات متحده آمریکا است. در حال حاضر مدل‌های قدیمی اف جی 40 که بین سال‌های 1960 الی 1984 تولید شده‌اند، با ارزش و مناسب کلکسیون تشخیص داده می‌شوند.

5. تویوتا سوپرا ام کی 4

5 خودرو کلکسیونی تویوتا - تویوتا سوپرا ام کی 4

تویوتا سوپرا MK4 که اغلب برای سادگی در خوانش آن به سوپرا MK4 شناخته می‌شود، یک خودروی اسپرت ژاپنی کمیاب و بسیار محبوب است. این نسل که در دهه 1990 میلادی تولید می‌شد به چند دلیل کلیدی شهرت یافته که در ادامه بررسی می‌شود. یکی از مهمترین دلایل شهرت این خودرو، سفارشی سازی بی‌نظیر آن است.

خریداران این خودرو می‌توانند از بین پیکربندی‌های مختلف پیشرانه از جمله موتور 3.0 لیتری شش سیلندر یکی را انتخاب کنند. موتوری که ذکر آن رفت یکی از قابل اعتمادترین پیشرانه‌های تویوتا است که تا امروز ساخته شده و به علت دوام و قابلیت‌های بی‌نظیر عملکردی‌اش مورد توجه قرار گرفته. گرچه میزان قدرت تولید شده این موتور 321 اسب بخار است اما به لطف فناوری توربوشارژ می‌تواند تا 1500 اسب بخار هم برسد.

از نظر عملکردی و اجرایی، MK4 Supra یک درنده واقعی جاده است که چیزی جلودار آن نخواهد بود. حداکثر سرعت این خودرو به 177 مایل در ساعت می‌رسد و شتاب صفر تا 60 مایلی آن تنها در 4.7 ثانیه اتفاق می‌افتد. همچنین یک چهارم مایل را در 13.1 ثانیه طی خواهد کرد. این اعداد شاید امروزه زیاد به چشم نیایند اما در روزگار خود چشمگیر بودند.

مهمترین ویژگی سوپرا ام کی 4 که آن را متمایز و برجسته می‌کند، مقرون به صرفه بودن آن است. قیمت این خودرو در حال حاضر 40 هزار دلار تخمین زده شده که در دنیای ماشین‌های کلکسیونی چیزی نیست. از دیگر نقاط برجسته این خودرو می‌توان به سقف اسپرت، تکنولوژی ترمزهای پیشرفته، قیمت رقابتی، رینگ‌های 17 اینچی آلومینیومی، تایرهای منحصر به فرد باریک در جلو و کمی پهن تر در عقب اشاره کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*