فضانورد روسی.کونونکو

فضانورد روسی، رکورد زندگی در فضا را شکست و قصد پایین آمدن هم ندارد

به‌نظر شما بیش‌ترین مدت زمانی که در فضا گذرانده شده، چقدر است؟ در این مطلب شما را با فضانورد روسی آشنا خواهیم کرد که رکورد زندگی در فضا را شکسته است.

زندگی در فضا، چالش‌های خاص خود را دارد و افرادی که به آن‌جا فرستاده می‌شوند، تحت آموزش‌های خاص و فشرده‌ای قرار می‌گیرند تا برای زندگی در فضا آماده شوند. در این مطلب از سایت گجت نیوز، شما را با فضانورد روسی آشنا خواهیم کرد که رکورد زندگی در فضا را شکسته و بیش‌ترین مدت زمان را در فضا سپری کرده است.

بیشترین طول مدت حضور در فضا

اولگ کونونکو، فضانورد روسی است که پس از گذراندن 878 روز ناپیوسته در فضا، رکورد بیشترین حضور در ایستگاه بین المللی فضایی را ثبت کرد. جالب اینجاست که این فضانورد، هنوز قصد بازگشت به زمین را ندارد و این بدین معنی است، رکورد این فضانورد ممکن است سال آینده نیز شکسته نشود.

سایت خبری دولت روسیه، در روز 4 فوریه 2024، اعلام کرد که کونوننکو 59 ساله، رکورد همکار خود گنادی پادالکا که مجموعا 878 روز، 11 ساعت و 29 دقیقه و 48 ثانیه را در فضا گذرانده بود، شکست و از آن پیشی گرفت.

کونوننکو، اولین ماموریت خود را در سال 2008 آغاز کرد و در حال حاضر، در پنجمین ماموریت خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی شرکت کرده است. طبق اطلاعاتی که در سایت Space.com منتشر شده است، کونوننکو در تاریخ 15 سپتامبر 2023 برای آخرین ماموریت فضایی‌اش وارد ایستگاه بین‌المللی شده و طبق گفته‌ها، انتظار می‌رود تا 23 سپتامبر امسال در آن‌جا بماند. او تا آن زمان، جمعا 1110 روز را در فضا سپری خواهد کرد.

فضانورد روسی.کونونکو

نکته جالبی که از این موضوع به دست می‌آید، مربوط به رکورد کونوننکو در مقایسه با کل مدت زمانی است که بشر، در فضا سپری کرده است. مدت زمانی که کونوننکو در فضا سپری کرده ، مربوط به 1.5 درصد از کل زمانی می‌شود که نسل بشر در طول 63 سال با حضور بیش از 600 فضانورد در فضا ثبت کرده است.

طی مصاحبه‌ای که با کونوننکو در رابطه ثبت رکورد جدیدش شده است، بیان می‌‌کند که او برای ثبت رکورد به فضا نرفته، بلکه هدف خود از رفتن به فضا را انجام کارهای مورد علاقه، اعلام کرده است. همچنین در مورد این که آیا دیگر ماموریتی را خواهد پذیرفت یا خیر، پاسخ قطعی اعلام نکرده اما گفته که آماده شدن برای ماموریت، رفته رفته سخت‌تر می‌شود.

صرف نظر از هرگونه ماموریت یا فعالیت کونوننکو در ایستگاه بین‌المللی، به دانشمندان کمک کرده است تا اطلاعات مفیدی را در مورد اثرات فیزیولوژیکی زندگی در فضا مانند تحلیل عضلانی، تحلیل استخوان، کاهش بینایی و اختلال در تعادل به‌دست آورند.

رکوردهای فضانوردان روسی

آژانس فضایی روسیه روسکوسموس، مدت زمان بیشتری نسبت به سایر آژانس‌های فضایی به فضانوردانش می‌دهد تا در ایستگاه فضایی بین‌المللی بمانند. به‌خاطر همین، از 10 فردی که در مسیر رسیدن به رکورد کونوننکو قرار دارند، 9 فضانورد، روسی هستند. البته لازم به ذکر است که این 9 فضانورد، یا فوت شدند یا بازنشسته. به‌خاطر همین، کونوننکو رقیب چندان جدی برای این رکوردش ندارد. فضانورد بعدی که ممکن است بتواند رکورد جدیدی را ثبت کند، سرگئی پروکوپیف است که در رتبه 12 قرار دارد. این فضانورد، 567 روز غیرمتوالی را در فضا گذرانده است.

فضانورد روسی.کونونکو

البته طبق گفته‌ها، تا سال 2025 آژانس فضایی روسیه(روسکوموس) از ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده نخواهد کرد. این بدین معنی است که پس از آن، تا زمانی‌که روسیه بتواند ایستگاه فضایی شخصی خود را مانند چین و یا ایستگاهی را در ماه احداث کند، فضانوردان روسی دیگر نمی‌توانند دوره‌های طولانی مدتی را در فضا بگذرانند.

در لیست 10 فضانوردی که کونوننکو، در صدر آن قرار دارد، رتبه نهم متعلق به یک فضانورد زن آمریکایی است. این فضانورد، 675 روز غیرمتوالی را در فضا زندگی کرده است. نکته قابل توجه در این است که ناسا، عموما زنان را به مامویت‌های طولانی نمی‌فرستد؛ زیرا زنان، ریسک بالاتری نسبت به مردان در ابتلا به سرطان ناشی از تشعشات یونیزان در فضا دارند.

ناگفته نماند که رکورد طولانی‌ترین حضور متوالی در فضا، متعلق به فضانورد روسی، والری پولیاکوف است که 437 روز متوالی را در بین سال‌های 1994 تا 1995 در ایستگاه فضایی میر زندگی کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*