خودرو نظامی

10 مورد از بهترین وسایل نقلیه سبک نظامی در سال 2023

وسایل نقلیه سبک، از جمله تجهیزات نظامی هستند که در هر موقعیتی کاربردهای فراوانی می‌توانند داشته باشند. در ادامه می‌توانید بهترین وسایل نقلیه سبک نظامی سال 2023 را مطالعه کنید.

از زمانی‌ که اسب و کالسکه در جنگ‌ها کنار گذاشته و جنگ‌ها ماشینی شدند، وسیله نقلیه سبک نظامی (LUV) یکی از مواردی هستند که همواره در کنار ارتش پیاده‌نظام ایفای نقش می‌کنند. این خودروها برای کاربردهای مختلفی مانند حمل‌ونقل کالا یا سرباز، حمل تسلیحات و شناسایی طراحی شده‌‌اند. در این مطلب از سایت گجت نیوز، شما را با 10 مورد از بهترین وسایل نقلیه سبک نظامی در سال 2023 آشنا خواهیم کرد.

بهترین وسایل نقلیه سبک نظامی در سال 2023

خودروهای سبک نظامی، در مورد قابلیت‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند اما ویژگی‌هایی مانند چهارچرخ متحرک و بدنه زرهی از جمله مواردی است که در همه آن‌ها لحاظ شده است. ناگفته نماند که اولین وسیله نقلیه نظامی سبک که کمتر از یک تن وزن داشت، خودرو ویلز جیپ بود که معادل آلمانی Kübelwagen فولکس واگن به‌شمار می‌رفت.

اویکو وی ام 90

اویکو ام 90- خودرو نظامی

برند اویکو، یکی از نام‌ آشناترین تولیدکنندگان ایتالیایی خودروهای سنگین مانند کامیون و اتوبوس بوده که از سال 1975، در حال فعالیت است.

کامیون اویکو وی ام 90، یکی از وسایل نقلیه نظامی سبک است که قابلیت تطابق با شرایط مختلف را دارد. درگیری‌های اخیر در اوکراین، یکی از نبردهایی است که از این خودرو استفاده شده است. از مشخصات این خودرو می‌توان به ارتفاع بیش از 9 فوت، طول بیش از 20 فوت، و عرض 6.6 فوت اشاره کرد.

چهار مدل از اویکو وی ام 90 طراحی شده که می‌توان به نسخه پایه( مدل مناسب برای میدان جنگ)، مدل زره پوش و مدل تاکتیکی که قابلیت نصب یک مسلسل سنگین 12.7 میلی‌متری یا یک برجک مسلسل سبک 7.62 میلی‌متری را دارد، اشاره کرد.

این وسیله نقلیه نظامی که فناوری‌های چندان پیشرفته‌ای ندارد، اما بسیار پرکاربرد بوده و می‌تواند در شرایط مختلف، ماموریت‌های پیچیده را نیز به سرانجام برساند. به‌ نوعی می‌توان گفت، اویکو در ساخت این خودرو زرهی، از ضرب‌المثل معروف ایتالیایی «سادگی نهایت پیچیدگی است» استفاده کرده است.

تویوتا لندکروز

تویوتا لندکروز-خودرو نظامی

کمتر برندی می‌تواند مانند تویوتا، در بین مصرف‌کنندگان قابل اطمینان باشد که از یک خودروی معمولی لندکروز آن، در جنگ‌های مختلف به‌عنوان یک وسیله نقلیه سبک نظامی استفاده شود. تویوتا لندکروز، متداول‌ترین انتخاب ارتش‌های نامنظم در آمریکای جنوبی و مرکزی، آفریقا و آسیا می‌باشد.

تولید اولین لندکروز به سال 1953 بازمی‌گردد. خودرو چهارچرخی که برای استفاده در طبیعت طراحی شده بود، امروزه وسیله نقلیه اصلی در گروه‌های نظامی برای جابه‌جایی تدارکات و سلاح می‌باشد. تویوتا لندکروز، در مدل‌های مختلفی طراحی شده اما نسخه لندکروز 70 آن که یک پیکاب دو در است، یکی از محبوب‌ترین‌ها در میان گروه‌های نظامی به‌شمار می‌رود.

همچنین نسخه‌های مخصوص نظامی لندکروز نیز تولید شده‌اند که ویژگی‌های خاصی مانند بدنه زرهی و سه‌پایه برای نصب انواع مسلسل را دارند.

شاید یکی از علل محبوبیت لندکروز را در آسانی یافتن قطعات یدکی و قیمت نسبتا ارزان آن‌ها در کشورهای فقیر دانست. به‌طوریکه هر گروه نظامی با هر بودجه‌ای، می‌تواند از پس هزینه‌های نگه‌داری این خودرو برآید.

یکی از نبردهایی که تویوتا لندکروز، نقش بسیار پررنگی ایفا کرده، جنگ بین چاد و لیبی در سال 1980 بود که با توجه به نقش تویوتا لندکروز، از این نبرد به نام جنگ تویوتا نام برده می‌شود. لندکروز، امروزه نیز یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای گردشگران طبیعت است.

اورو VAMTAC اس 3

خودرو زرهی نظامی

اورو VAMTAC اس 3، یکی از خودروهای پرچمدار نظامی اسپانیا است که در طراحی آن، از خودرو هاموی آمریکایی نسخه‌برداری شده اما ویژگی‌ها قابل تشخص نیست.

VAMTAC مخفف وسیله نقلیه تاکتیکی با تحرک بالا(high mobility tactical vehicle) است که دقیقا همانند اسم خود، عمل می‌کند. سازگاری با مناطق جغرافیایی مختلف و توانایی انجام مانورهای سریع، عاملی است که باعث شده این خودرو نظامی، به چندین کشور در اروپا، شمال آفریقا و آمریکای مرکزی صادر شود.

اغلب مدل‌های این خودرو، دارای پوشش زرهی ضد بالستیک هستند و قابلیت حمل تسلیحات مختلفی از جمله موشک انداز، نارنجک انداز، خمپاره و مسلسل‌های سنگین را دارند. ناگفته نماند که اورو VAMTAC اس 3، می‌تواند محموله‌هایی تا 1500 کیلوگرم را نیز یدک بکشد.

انجام موفقیت‌آمیز ماموریت‌های مختلف، باعث شده تا این خودرو زرهی نظامی، در لیست بهترین وسایل نقلیه سبک قرار بگیرد.

GAZ Tigr

خودرو نظامی

این خودرو نظامی ساخت روسیه، همانند اورو VAMTAC اس 3 اسپانیا، از هاموی آمریکایی نسخه‌برداری شده است. بدون توجه به ظاهر نسبتا قدیمی و نبود امکانات پیشرفته، این خودرو زرهی همچنان در خدمت ارتش روسیه قرار دارد و به اندازه همتایان خود، برای ارتش روسیه مفید بوده است.

از ویژگی‌های فوق‌العاده GAZ Tigr می‌توان به سیستم تعلیق پیچشی مستقل و سیستم تنظیم باد تایر توسط راننده اشاره کرد که باعث می‌شود، این خودرو در هر شرایط جغرافیایی قابلیت حرکت راحت داشته باشد. همچنین موتور این خودرو، تا دمای 122 درجه فارنهایت قابلیت تحمل دارد. این ویژگی‌های چشمگیر باعث شده تا کشورهای مختلفی در خاورمیانه و همچنین چین، از مقاصد صادرات این خودرو نظامی باشند.

GAZ Tigr با بدنه زرهی و شیشه‌های ضدگلوله ساخته شده تا از سرنشینان محافظت کند. از این خودرو سبک می‌توان برای کاربردهای مختلفی مانند حمل انسان، بار، تسلیحات استفاده کرد و همچنین قابلیت نصب انواع جنگ‌افزار را بر روی خود دارد.

پینزگوئر 2

پینزگوئر 2- خودرو نظامی

نسل اول پینزگوئر، یکی از بهترین خودروهای نظامی ساخت اتریش بود که توانست حدود 40 سال در ارتش‌های مختلف خدمت کند. پس از آن‌که در سال 2008، به دلیل عدم فروش از خط تولید خارج شد، شرکت سازنده به فکر جایگزین برای این خودرو نظامی بود که نسل دوم آن را می‌خواهد وارد میدان کند.

بنابر اطلاعات فاش شده، قابل توجه‌ترین تفاوت این دو نسخه در تعداد چرخ خودرو است. طبق همین اطلاعات، نسل دوم پینزگوئر قرار است که 6 چرخ باشد تا بتواند وزن‌های بیشتر را نیز راحت‌تر حمل کند. قدرت موتور نیز در نسل جدید افزایش خواهد یافت و از 87 اسب بخار، به 194 اسب بخار خواهد رسید. ظرفیت بار پینزگوئر 2، به 3.8 تن خواهد رسید که به‌راحتی می‌تواند 14 سرباز را با تمام ادوات همراه، به‌راحتی در خود جای دهد و در صورت لزوم نیز، بدون افت عملکرد یک کامیون یا توپ‌خانه را یدک بکشد. کابین این خودرو نظامی، در بالای شاسی‌ها قرار گرفته که باعث می‌شود در آب تا عمق 1.5 متری بدون وارد شدن آب به داخل، از رودخانه عبور کند. همچنین پینزگوئر 2 می‌تواند با یک بار پرکردن باک سوخت، حدود 1000 کیلومتر مسافت را طی کند.

این خودرو، جزو بزرگترین خودروهای نظامی جهان محسوب می‌شود که قابلیت نصب انواع زره‌های سنگین را بر روی خود دارد

پینزگوئر 2 نیز همانند سایر خودروهای این لیست، قابل استفاده برای عملیات‌ها و کاربردهای مختلف است و این باعث می‌شود تا خودروهای این لیست، بهترین وسایل نقلیه نظامی سبک در جهان باشند.

پکن بی جی 2022

پکن جی بی 2022- خودرو زرهی نظامی

پکن بی جی 2022، اساسا براساس جیب چروک طراحی و ساخته شده و در بین ارتش‌های جهان، با لقب جنگجوی شجاع شناخته می‌شود. این وسیله نقلیه سبک نظامی، برای ارتش چین ساخته شده و از سال 2007، به خدمت ارتش‌های سوریه، فیلیپین و جمهوری دومینیکن درآمده است.

این خودرو نظامی، در تعداد بالا ساخته می‌شود و چندین مدل از سری‌های مختلف مانند پیکاپ دو در و چهار در موجود است. ظرفیت حمل این خودرو، 5 تا 8 نفر بوده که می‌تواند بارهایی در وزن 500 تا 750 کیلوگرم را نیز حمل کند. ارتش چین در اقدامی خلاقانه، برای موتور پکن جی بی 2022، از موتور نیسان استفاده کرده است. همچنین این خودرو در مدل‌های دیزلی توربو و بنزین معمولی در دسترس است.

پکن جی بی 2022، یکی از اصلی‌ترین جنگ‌افزارهای ارتش چین به‌شمار می‌رود و ویژگی‌های منحصربه‌فرد، این خودرو را به جنگجوی شجاع تبدیل کرده است.

بوئینگ فانتوم Badger

خودرو نظامی بوئینگ فانتوم

بوئینگ فانتوم Badger، یک وسیله نقلیه نظامی سبک فوق‌العاده بوده که به درخواست ارتش ایالات متحده، ساخته شده است.

این خودرو در سال 2013 معرفی شد و برای کاربردهای مختلفی مانند حمل‌ونقل انسان و تسلیحات، جست‌وجو و نجات و خنثی‌سازی بمب مورد استفاده قرار می‌گیرد. بوئینگ فانتوم Badger به‌لطف سیستم تعلیق پیشرفته خود، می‌تواند در هر نوع زمینی به راحتی حرکت کند. ظرفیت حمل این خودرو، پنج نفر است که می‌تواند تمام تجهیزات این نفرات را نیز در خود جای دهد. علاوه‌بر موارد گفته شده، بوئینگ فانتوم Badger دو برجک مسلسل 7.62 میلی متری در قسمت عقب داشته و ظرفیت قرار دادن یک مسلسل سنگین یا نارنجک انداز را نیز در صورت لزوم دارد.

برد این خودرو زرهی، 450 مایل است که در هر 21 مایل، حدود یک گالن مصرف سوخت دارد و می‌تواند با حداکثر سرعت 80 کیلومتر بر ساعت نیز حرکت کند. عملکرد این خودرو، در عملیات‌های خارج از جاده بسیار عالی است و این باعث شده تا به یکی از اصلی‌ترین خودروهای ارتش ایالات متحده تبدیل شود.

لندرور wolf

لندرور wolf-خودرو نظامی

پس از موفقیت ویلز جیپ در جنگ جهانی دوم، انگلستان لندرور را ساخت. این خودرو زرهی، یکی از مشهورترین وسایل نقلیه سبک نظامی است که از سال 1984 در حال فعالیت بوده و در درگیری‌های مختلفی، مورد استفاده قرار گرفته است. این خودرو، همچنین در بین عموم مردم نیز محبوبیت خاصی دارد و توسط کشاورزان، آتش‌نشانان، گارد ساحلی و شهروندان به‌کار گرفته می‌شود. این محبوبیت حتی به خانواده سلطنتی انگلستان نیز رسیده و ملکه الیزابت دوم، یکی از افراد این خاندان بود که لندرور شخصی داشت و آن را در املاک خود می‌راند.

سری wolf لندرور، یکی از نسخه‌های سفارشی این خودرو بوده که تغییرات ساختاری زیادی مانند شاسی تقویت شده، قفس رول و چندین پایه نصب جنگ‌افزارهایی مانند مسلسل‌های سبک و سنگین، موشک انداز و نارنجک انداز در آن لحاظ شده است. به‌طور کلی لندرور، 23 مدل مختلف دارد که با توجه به شرایط کاربرد و استفاده آن، تغییرات ساختاری مختلفی در هر مدل انجام شده است. یکی از ویژگی های مشترک همه لندرورها، ساختار آلومینیومی بدنه آنهاست که هدف آن، حفظ وزن سبک و مقاومت در برابر خوردگی است. این بدنه به آنها کمک می‌کند تا در شرایط سخت، از مناطق دورافتاده قطب شمال گرفته تا بیابان‌های خاورمیانه را تحمل کنند.

ناگفته نماند که امتیاز ساخت لندرور، اخیرا به شرکت هندی تاتا فروخته شده و ادامه روند تولید این خودرو نظامی با ظاهر قدیمی اما پرکاربرد، بنابه تصمیم مدیران این شرکت است و ممکن است تولید این خودرو، تنها برای پادگان‌های نظامی منحصر بشود.

مرسدس بنز جی کلس

مرسدس بنز جی کلس- خودرو نظامی

تولید مدل G Wagen این خودرو زرهی، به اواخر دهه 1970 برمی‌گردد و با توجه به تولید باکیفیتش، برای بسیاری از افراد، گزینه مناسبی برای استفاده است. به‌طوریکه مجوز استفاده تجاری این خودرو، به 60 کشور داده شده و حدود 35 کشور نیز مجوز استفاده نظامی این خودرو را دارند. مرسدس بنز جی کلس، می‌تواند تا حدود 1.5 تن محموله را جابه‌جا و در انواع مختلفی با زره‌های سنگین و سبک، با موتورهای بنزینی یا دیزلی و با گیربکس‌های دستی یا اتوماتیک موجود است. با توجه به مشخصات این خودرو، یک گزینه عالی چه برای یک شهروند معمولی و چه برای یک ارتش محسوب می‌شود.

مشخصات قدرتی این خودرو، واقعا چشمگیر است؛ به‌طوریکه می‌تواند از یک سراشیبی با شیب 70 درصد عبور کند، یا می‌تواند از یک پله با ارتفاع نیم متر بالا برود و همچنین با توجه به قرارگیری کابین آن روی شاسی، می‌تواند در آب تا عمق نیم متر حرکت کند. مرسدس بنز جی کلس از یک موتور با قدرت 156 اسب بخار استفاده می‌کند که می‌تواند حداکثر سرعت 75 مایل در ساعت را برایتان فراهم کند. توانایی این خودرو در عملیات‌های خارج از جاده واقعا حیرت‌آور است و می‌تواند در هر سطحی با هر شرایط آب‌وهوایی حرکت کند.

HMMWV

هاموی-خودرو نظامی

HMMWV مخفف عبارت خودروی چرخدار چند منظوره با تحرک بالا(High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) است که با نام هاموی نیز شناخته می‌شود و به دلیل قابلیت اطمینان، دوام و سهولت تعمیر و نگهداری بیشتر توسط ارتش ایالات متحده استفاده می‌شود.

هاموی در 15 مدل مختلف طراحی شده که اصلی‌ترین علت محبوبیت آن در بین ارتش‌ها، در سهولت تعویض قطعات مکانیکی حتی در وسط میدان جنگ است. این خودرو توانایی انجام ماموریت‌های مختلف و کاربردهای متنوعی دارد که همانند مرسدس بنز جی کلس، چهارچرخ متحرک است و می‌تواند از سراشیبی با شیب 60 درصد بالا برود. همچنین می‌تواند از آب تا عمق 1.5 متری نیز عبور کرده و با نهایت سرعت 70 مایل در ساعت حرکت کند.

در طراحی هاموی همانند لندرور، از یک بدنه آلومینیومی کم وزن استفاده شده که می‌توان زره‌های سنگین را نیز نصب کرد. این خودرو از یک موتور 6.2 لیتری V8 (6.5 لیتری برای مدل توربوشارژ دار) برای تولید قدرت استفاده می‌کند که با توجه به مدل خودرو، توان‌های تولیدی متفاوتی دارند. وسایل نقلیه نظامی سبک دیگری نیز از روی این خودرو ساخته شده‌اند که این نشان می‌دهد، هاموی یک گزینه عالی برای لیست بهترین خودروهای نظامی سبک در دنیا است.

در این مطلب سعی کردیم تا 10 مورد از بهترین خودروهای نظامی سال 2023 را برایتان جمع‌آوری کنیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. شما هم اگر خودرویی را می‌شناسید که می‌تواند با خودروهای این لیست رقابت کند، حتما در بخش نظرات معرفی کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*