دشکم

دشکم چیست و چرا وجودش در هر خودرویی ضروری است؟

دوربین فیلمبرداری خودرو یا دشکم ابزاری ضروری برای ارتقای امنیت ماشین است که بسیاری رانندگان از اهمیت آن بی‌خبرند. اینجا قصد داریم به معرفی و بررسی مزایای آن بپردازیم.

ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم؛ عصری که همه‌چیز در آن در حال ضبط شدن است. در این شرایط در اختیار داشتن یک دوربین فیلمبرداری خودرو یا دشکم در خودروی هرکس ضروری است؛ به خصوص با در نظر گرفتن این که تعداد خودروها در جاده‌ها و خیابان‌ها بسیار بیشتر از قبل شده و این مساله احتمال تصادفات را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است.

طبیعتا نصب دشکم در خودرو می‌تواند تا حد زیادی به افزایش ایمنی راننده و سرنشینان کمک کرده و درگیری‌های احتمالی پس از تصادفات در خیابان را کاهش دهد.‌ با این حال باید مطمئن باشید که یک دوربین مناسب با قابلیت‌های فنی کامل را در خودرو خود نصب می‌کنید تا بتواند در هر شرایط محیطی و آب و هوایی به‌خوبی اوضاع روبرو و اطراف خودرو را پایش کند. البته می‌توان برای جلوگیری از هزینه کردن اضافی از یک گوشی موبایل نیز به‌عنوان دشکم استفاده کرد. با این وجود کیفیت و کارآیی یک گوشی در نقش دوربین درون خودرو هرگز به اندازه یک محصول حرفه‌ای نخواهد بود.

چرا به یک دشکم در خودروی خود نیاز داریم؟

وظیفه اصلی دشکم ثبت کامل وقایع جاده و اتفاقات مهم اطراف خودرو حین رانندگی است. این کار از طریق ضبط دائمی ویدیو و ذخیره کردن آن روی یک حافظه انجام می‌شود. به‌طور کلی دلایل متعددی برای استفاده از یک دوربین فیلمبرداری خودرو وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • مستند کردن جزئیات یک تصادف و استفاده به‌عنوان مدرک ویدیویی برای تشخیص مقصر یا میزان خسارت وارد شده در تصادفات
  • کمک برای دریافت هزینه‌های خودرو از بیمه
  • بهبود عادت‌ها و ارتقا کیفیت رانندگی
  • ثبت اتفاقات ناگهانی و خاطره‌انگیز
  • محافظت از خودرو در برابر سرقت یا آسیب‌های فیزیکی
  • گزارش کردن و شکایت از رانندگان بی‌دقت
  • استفاده‌های حرفه‌ای برای رانندگان مسابقه یا رالی

با یک گشت و گذار ساده در بازار می‌توان متوجه شد که انواع مختلفی از دشکم‌ها در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف وجود دارد که هریک قابلیت‌های متفاوتی دارند. بنابراین انتخاب یک دوربین مناسب برای هر خودرو و هر راننده به مساله‌ای نسبتا دشوار تبدیل می‌شود که به پارامترهای متعددی بستگی دارد.

در گجت نیوز بخوانید:

مهم ترین لوازم جانبی خودرو که حتما باید روی اتومبیل خود نصب کنید

هنگام انتخاب یک دشکم باید به چه مواردی دقت کنیم؟

به دلیل آن که دشکم در حال تبدیل شدن به یکی از ابزارهای ضروری خودرو بوده و تاثیر زیادی در حفظ ایمنی ماشین و سرنشینان آن دارد، انتخاب یک محصول مناسب که ضمن دارا بودن قابلیت ضبط ویدیوهای با کیفیت بالا بتواند با ارائه قابلیت‌های مختلف منجر به راحتی بیشتر راننده و سرنشینان شود، اهمیت فراوانی دارد. در ادامه به معرفی تعدادی از پارامترهای تاثیرگذار در انتخاب دشکم مناسب پرداخته و هریک را به‌طور مختصر بررسی خواهیم کرد.

کیفیت بالای ضبط ویدیو

دوربین ضبط ویدیو

در میان دوربین‌های خودروی موجود در بازار نمونه‌های مختلفی وجود دارند که برخی با قیمت پایین‌تر خود گزینه‌ای جذاب برای بسیاری افراد به شمار می‌روند. با این وجود باید دقت کنید که بسیاری از این نمونه‌های ارزان‌قیمت کیفیت ضبط ویدیوی پایینی دارند. هنگام انتخاب یک دشکم، مهم‌ترین پارامتر، کیفیت بالای ضبط ویدیو توسط آن است. این مساله زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که سعی داشته باشید پلاک خودروها و سایر جزئیات ریز اطراف را با دقت ثبت کرده و بعدا مرور کنید.

برخی دوربین‌های موجود در بازار با استفاده از حسگرهای باکیفیتی مثل Sony Starvis 2 IMX678 و فناوری‌های تصویری پیشرفته کیفیت تصویر و رنگ‌بندی ایده‌آلی را ارائه می‌کنند که در دشکم‌ها کاملا ضروری است.

علاوه بر این، به جز کیفیت ضبط بالای ویدیو، مساله حائز اهمیت دیگر در این خصوص، قابلیت ضبط ویدیوهای با نرخ بالای 60 فریم بر ثانیه است که فیلمبرداری روان و سریعی را برایتان به ارمغان آورده و اطمینان حاصل می‌کند که هیچ جزئیاتی را از دست نخواهید داد.

در این میان همچنین باید دقت کنید که دوربین انتخابی شما جزئیات ریز تصویر را محو نکند. این قابلیت که با نام تاری حرکتی (Motion Blur) شناخته می‌شود، باعث می‌شود که برخی جزئیات تصویر کمی تار شده و قابل تشخیص نباشند. این قابلیت ممکن است در عکسبرداری حرفه‌ای جذاب و کاربردی باشد؛ اما ماهیت دوربین‌های درون خودرو ایجاد می‌کند که دوربین در هر سرعت و در هر شرایطی جزئیات را به‌طور کامل ثبت کند.

دید مناسب در شب

دوربین دید در شب

طبیعتا همه ما سعی داریم به‌گونه‌ای رانندگی کنیم که تصادفات خیابانی و جاده‌ای را به حداقل برسانیم. با این وجود شرایط همیشه دست ما نیست و رخ دادن تصادفات گاهی اوقات اجتناب‌ناپذیر هستند. مشکل بزرگ وقتی نمایان می‌شود که تصادف در تاریکی شب رخ دهد و شرایط برای بررسی دقیق‌تر اوضاع فراهم نباشد. دشکم در این مواقع می‌تواند به‌خوبی ارزش خود را نشان دهد. با این حال اگر دوربین به کار رفته در آن نتواند در تاریکی شب عملکرد خوبی داشته باشد، بود و نبودش در خودرو تفاوتی ایجاد نخواهد کرد!

به همین جهت برخورداری دشکم از یک لنز باکیفیت مخصوص دید در شب که بتواند حداکثر جزئیات ممکن را در تاریکی شب به ثبت برساند فوق‌العاده ضروری و مهم است. به این ترتیب می‌توانید مطمئن باشید که در هر ساعت شب و روز و در هر شرایط محیطی و آب و هوایی قادر به ضبط ویدیوهایی شفاف و پرجزئیات خواهید بود.

بسیاری دوربین‌های فیلمبرداری موجود در بازار از دوربین‌هایی با حسگرهای حساس و دیافراگم f/1.8 یا بیشتر استفاده می‌کنند که باعث عبور نور بیشتر و دریافت آن توسط حسگر می‌شود. به این ترتیب با تنظیم اکسپوژر، حساسیت ISO کاهش یافته و ویدیوها و تصاویر خروجی در نور کم کیفیت بسیار بهتری خواهند داشت.

ضبط ویدیوهای دوگانه

دشکم

همان‌طور که اشاره شد وظیفه اصلی دشکم در خودرو حفظ ایمنی راننده و سرنشینان است. با این وجود باید در نظر داشته باشید که فقط خودروهای جلو یا کنار شما نیستند که ممکن است شما را دچار سانحه کنند؛ بلکه ماشین‌های پشت سر نیز به همان اندازه اهمیت دارند! به همین دلیل یک دوربین ضبط وقایع کارآمد باید به یک دوربین در پشت هم متصل باشد تا اتفاقات پشت خودرو را نیز به‌طور کامل ثبت کند. به این ترتیب شما می‌توانید به همه‌جای خودروی خود اشراف کامل داشته باشید تا هنگام رخ دادن تصادف، همه‌چیز به‌صورت مستند در اختیارتان قرار داشته باشد.

دوربین‌های توانمند و همه‌فن‌حریف موجود در بازار علاوه بر استفاده از دوربین‌های اصلی 4K برای ثبت وقایع جلوی خودرو معمولا از یک دوربین 1080p در پشت هم بهره می‌برند که وظیفه پایش دائمی اتفاقات پشت خودرو را بر عهده دارد. دقت کنید که کیفیت بالای دوربین عقب نیز دقیقا مانند دوربین جلو حائز اهمیت بوده و می‌تواند نقش پررنگی در عملکرد دوربین داشته باشد؛ چراکه تمامی جزئیات ریزی که برای دشکم اصلی حائز اهمیت هستند، برای دوربین پشت هم صادقند.

نظارت در پارک

دوربین نظارت بر پارکینگ

تنها حین رانندگی نیست که باید نگران ایمنی خودروی خود باشید؛ بلکه پایش پیوسته ماشین حتی زمانی که خاموش بوده و در کنار خیابان پارک شده نیز از دیگر وظایف مهم یک دشکم کارآمد است. برخی نمونه‌های دوربین‌های درون خودرو به قابلیت شناسایی سوژه‌های متحرک به کمک هوش مصنوعی مجهزند و قادرند حتی در حالت خاموش بودن خودرو نیز به ثبت کامل وقایع اطراف آن بپردازند.

در گجت نیوز بخوانید:

جذاب‌ترین لوازم جانبی خودرو شیائومی که ماشین بازها باید آن‌ها را داشته باشند

قابلیت تشخیص حرکت به کمک AI علاوه بر شناسایی عابرین پیاده توانایی تشخیص خطر را نیز داشته و در صورتی که احساس کند خطری در کمین خودرو است ضبط ویدیو را آغاز می‌کند. به این ترتیب در صورت آسیب رسیدن یا به سرقت رفتن خودرو می‌توان به تمامی اسناد و مدارک دسترسی داشت. در این زمینه برخی قابلیت‌های تکمیلی مثل توانایی ضبط ویدیوهای تایم لپس یا فیلمبرداری 360 درجه نیز می‌توانند سطح ایمنی خودرو را بیش از پیش ارتقا دهند.

ردیابی آنی از طریق جی پی اس

دشکم

ردیابی آنی خودرو در طریق GPS نیز دیگر قابلیت مهمی است که هنگام خرید یک دشکم باید مورد توجه قرار گیرد. جی پی اس تعبیه شده در این سیستم می‌تواند در هر لحظه به‌طور دقیق مکان خودروی شما را نشان داده و علاوه بر محافظت از آن، اسناد مربوطه در صورت رخ دادن اتفاقات ناخوشایند را نیز در اختیارتان قرار دهد.

در کنار این قابلیت پایه، دشکم‌ها همچنین می‌توانند از طریق GPS خود جزئیات دیگری از رانندگی شما مثل سرعت لحظه‌ای و متوسط یا مسیری که پیموده‌اید را نیز ثبت کرده و در اختیارتان قرار دهند.

کارآیی مناسب اپلیکیشن اختصاصی

اپلیکیشن اختصاصی دوربین فیلمبرداری خودرو

در کنار تمامی موارد گفته شده باید دقت کنید که عملکرد ایده‌آل اپلیکیشن اختصاصی دشکم انتخابی شما هم می‌تواند تاثیر بسزایی در خرید آن داشته باشد. بیشتر نمونه‌های موجود در بازار اپلیکیشن‌های اختصاصی خود را برای گوشی‌های اندرویدی و آیفون دارند و قادرند از طریق آن با کاربر ارتباط برقرار کنند. با این وجود کیفیت و عملکرد تمام این اپلیکیشن‌ها یکسان نیست.

به کمک اپلیکیشن همراه دوربین‌های ثبت وقایع خودرو می‌توان تصاویر زنده دوربین‌ها را در هر لحظه مشاهده کرد و حتی به گرفتن عکس و یا دانلود ویدیوها پرداخت. در این میان همچنین امکان به اشتراک گذاری تصاویر این دوربین‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز وجود دارد. به کمک این اپلیکیشن همچنین می‌توان تنظیمات دستگاه اعم از رزولوشن یا نرخ فریم ویدیوها، طول ترک‌های ویدیویی ضبط شده، قابلیت HDR و موارد دیگر را نیز تغییر داد.