بهترین خودروهای رالی تاریخ

بهترین خودروهای رالی تاریخ

بهترین خودروهای رالی تاریخ مدل‌هایی هستند که نباشند که انتظارش را نداشتید. هیوندای i20، پژو ۲۰۶، تویوتا یاریس و چندین خودروها چابک دیگر که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

مسابقات رالی، یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌های موتوری است که از سال 1973، به‌طور رسمی راه‌اندازی شده و توانسته در این مدت طرفداران زیادی برای خود جذب کند. در طول این پنجاه سال گذشته، چندین نسل خودروهای رالی در این مسابقات نقش ایفا کرده‌اند؛ از خودورهای دسته B تا خودروهای هیبریدی فرمول یک امروزی، اما از این بین تنها چند مورد توانسته‌اند تمایز خود را از بقیه نشان دهند. در این مطلب از سایت گجت نیوز، شما را با 10 مورد از بهترین خودروهای رالی تاریخ آشنا خواهیم کرد.

10 تا از بهترین خودروهای رالی تاریخ

فهرستی که جمع‌آوری کرده‌ایم، براساس تعداد برنده شدن خودرو در مسابقات رالی قهرمانی جهان(WRC) است.

هیوندای آی 20 کوپه WRC با 17 برد

هیوندا آی 20 کوپه- از بهترین خودروهای رالی

هیوندای آی 20، پس از یک دوره شکست در اوایل دهه 2000، دوباره از سال 2014 وارد رقابت‌ها شد. آی 20 کوپه، موفق‌ترین خودروی رالی هیوندا تا به امروز است. نوویل راننده بلژیکی، در سال 2017 توانست با این خودرو، 4 پیروزی در مسابقات کسب کند و به مقام دوم در مسابقات قهرمانی رانندگی برسد. موفقیت‌های پی‌درپی نوویل با هیوندا آی 20، در فصل‌های 2018 و 2019 نیز ادامه یافت و جایگاه مقام دوم نیز در این سال‌ها به نوویل رسید. به‌طور کلی سال 2019، سال بهتری برای تیم هیوندای بود؛ چراکه توانست با پیشی گرفتن از تویوتا، جایگاه اول بهترین سازنده را از آن خود کند.

آخرین فصل حضور این خودرو، در سال 2021 بود که بازهم توانست توسط نوویل به دو برد و به یک برد نیز توسط اوت تانک برسد. پس از آن‌که مقررات جدید فرمول یک برای فصل 2022 به اجرا درآمد، دوره اتومبیلرانی رالی قهرمانی جهان به پایان رسید.

لانسیا استراتوس اچ اف با 17 برد

لانسیا استراتوس اچ اف-از بهترین خودروهای رالی

بهترین خودروهای رالی تاریخ

لانسیا استراتوس اچ اف، یک دوره طولانی در مسابقات رالی حضور داشت و حتی سال‌ها پس از آن‌که شرکت سازنده این خودرو، حمایت خود را از آن لغو کرد، نشان داد که واقعا یکی از بهترین خودروهای رالی تاریخ است. حضور این خودرو برای اولین بار در سال 1974 بود که در آن فصل توانست سه بار برنده شود.

لانسیا استراتوس اچ اف حتی در سال‌های 1975 و 1976 نیز توانست به موفقیت‌های چشمگیری برسد. از سال 1977 به بعد، با ظهور خودروهای جدید شرکت سازنده این خودرو، حضور لانسیا استراتوس اچ اف تنها به مسابقات رالی اروپا محدود شد و تا سال 1979 نیز ادامه یافت. از آن پس، امتیاز خودرو به افراد خصوصی واگذار شد و در آن زمان توانست به موفقیت‌های خوبی برسد. فصل 1982، آخرین سالی بود که این خودرو در مسابقات رالی حضور یافت و پس از آن به‌طور کامل بازنشسته شد.

فورد اسکورت آر اس 1800 MkII با 17 برد

فورد اسکورت آر اس 1800 MkII-از بهترین خودروهای رالی

فورد اسکورت آر اس 1800 MkII، یکی از موفق‌ترین خودروهای رالی تاریخ است که از دهه 1960 به بعد توانست بردهای زیادی را کسب کند. سال 1977، فصل درخشش این خودرو بود که توانست چهار بار موفق به کسب جایگاه نخست شده و رقیب اصلی خود یعنی فیات 131 آبارث را شکست دهد.

بیورن والدگار، راننده‌ای بود که در آن سال با این خودرو توانست به سه برد برسد و عنوان بهترین راننده را نیز از آن خود کند. اما سال 1978، سال چندان خوبی برای این راننده و فورد اسکورت آر اس 1800 MkII نبود و فیات دوباره توانست جایگاه نخست را تصاحب کند. اما سال 1979، به‌لطف برنامه‌ریزی اصولی بیورن والدگار و هم تیمی‌اش، فورد اسکورت توانست 5 بار مقام اول را به خود اختصاص دهد و بیورن والدگار نیز به جایگاه بهترین راننده سال رسید.

سال‌های 1980 و 1981 نیز سال‌های درخشان این خودرو بود و توانست به چندین برد متوالی برسد. اما فصل 1982، آخرین فصلی بود که فورد اسکورت آر اس 1800 MkII، در مسابقات رالی حضور یافت.

فیات 131 آباراث با 18 برد

فیات 131 آباراث-از بهترین خودروهای رالی

فیات 131 آباراث را می‌توان به‌عنوان موفق‌ترین خودرو در دوران خود شناخت. این خودرو برای رسیدن به چنین جایگاهی، ابرقدرت‌هایی مانند استراتوس واسکورت آر اس را کنار زده و اولین پیروزی در مسابقات قهرمانی جهان را در سال 1976 با رانندگی مارکو آلن به‌دست آورد. فصل‌های 1977 و 1978، سال‌هایی بودند که فیات 131 آباراث، توانست پنج بار موفق به کسب رتبه نخست شود.

سال 1979، همان‌طور که در بخش بالا گفته شد، سال چندان خوبی برای فیات نبود و در پی شکست از فورد اسکورت آر اس، نتوانست نتایج خوبی را برای آن سال ثبت کند. اما سال 1980، فصلی بود که با تلاش شبانه‌روزی تیم فیات، دوباره این خودرو توانست به رده‌های جهانی رسیده و بارها موفق به کسب رتبه نخست شود.

سال 1981، آخرین فصلی بود که فیات 131 آباراث، در مسابقات رالی حضور یافت و قبل از بازنشستگی توانست در رقابت با خودروهای جانشین گروه B، رتبه نخست را در مسابقات رالی پرتغال از آن خود کند.

پژو 206 با 24 برد

پژو 206-از بهترین خودروهای رالی

بهترین خودروهای رالی تاریخ

پژو 206، برای اولین بار در سال 1999 در مسابقات رالی ظاهر شد ولی به‌دلیل برخی مشکلات فنی در خودرو، نتوانست به خوبی عمل کند و باعث شد تا اطمینان رانندگان از آن سلب شود. حتی از سه خودرویی که در آن سال برای تست ساخته شده بود، نتوانستند مسابقات خود را به پایان برسانند و مشکلات فنی، عامل اصلی این موضوع بود. اوایل دهه 2000 بود که پژو 206 دوباره با تغییرات گسترده فنی و ساختاری، ظاهر شد و با رانندگی راننده فنلاندی مارکوس گرونهولم، توانست در اولین رقابت خود در سوئد، به اولین پیروزی خود برسد.

سال‌های 2000 و 2001، فصل‌های درخشانی برای پژو 206 بودند و توانست در هر دو فصل، 6 بار به مقام نخست رقابت‌ها دست پیدا کند. ناگفته نماند که در این سال‌ها، شرکت سازنده خودرو هم موفق به کسب عنوان بهترین تولیدکننده خودروهای رالی می‌شد.

سال 2004 بود که شرکت پژو، خودروی 307 را با پژو 206 برای مسابقات رالی جایگزین کرد.

تویوتا یاریس با 26 برد

تویوتا یاریس-از بهترین خودروهای رالی

تویوتا یاریس، از لحاظ قدمت جوان‌ترین خودروی این لیست است که سابقه طولانی هم در مسابقات رالی دارد. دهه 90، سال‌های شکوفایی این خودرو بود که توانست به چندین مقام جهانی برسد. پس از سال 1999 تویوتا یاریس، از رقابت‌ها خارج شد تا تمرکز خود را بیشتر روی مسابقات فرمول یک بگذارد.

سال 2017 بود که تویوتا یاریس به مسابقات جهانی رالی بازگشت و توانست به پیروزی‌های چشگیری دست پیدا کند. فصل 2018، یکی دیگر از سال‌های درخشان تویوتا بود که توانست با صورت‌بندی صحیح تیم، پیروزی‌های پی‌درپی را به‌دست آورد.

سال 2021، بهترین فصل مسابقات برای تویوتا یاریس بود که موفق به کسب 9 مقام قهرمانی رالی شد و در پایان همین فصل هم اعلام کرد که از تمامی مسابقات خارج می‌شود.

سیتروئن دی اس 3 با 26 برد

سیتروئن دی اس 3-از بهترین خودروهای رالی

بهترین خودروهای رالی تاریخ

سیتروئن دی اس 3، یکی از خودروهای رالی سیتروئن بوده که از سال 2011، به‌عنوان جایگزین سیتروئن سی 4 معرفی شده است. سباستین لوب، یکی از رانندگان ماهری است که توانست با این خودرو، 9 بار در مسابقات قهرمانی رالی جهان به مقام نخست برسد. لوب و هم‌تیمی‌اش سباستین اوژیه توانستند 10 پیروزی برای سال‌های 2011 و 2012 با این خودرو ثبت کنند.

سباستین لوب راننده‌ای بود که توانست در این دو سال، عنوان بهترین راننده را نیز به نام خود ثبت کند و رکورد خود را به 9 رتبه متوالی برساند. لوب پس از پایان فصل 2012، اعلام کرد که دیگر در هیچ مسابقه‌ای شرکت نخواهد کرد و خود را بازنشسته کرده است.

سال 2013، فصل درخشان دیگری برای سیتروئن دی اس 3 بود و توانست به 3 مقام نخست مسابقات دست پیدا کند. فصل 2016 نیز آخرین فصلی بود که سیتروئن دی اس 3، با کسب 2 مقام نخست در جاده‌‌های مسابقات رالی حرکت کرد و پس از آن، برای همیشه بازنشسته شد.

سیتروئن Xsara با 32 برد

سیتروئن Xsara-از بهترین خودروهای رالی

سیتروئن Xsara، خودرویی بود که برخلاف دیگر خودروهای رالی که نهایتا در طول چند ماه به نقطه اوج خود می‌رسند، چندین فصل طول کشید تا بتوانید جایگاه خود را بیابد. سال 2001 شروع واقعی سیتروئن Xsara بود که در فصل اول، توانست به تنها موفقیت خود برسد. فصل 2002 نیز به همین منوال طی شد تا در سال 2003، توانست 4 بار به مقام نخست مسابقات دست یابد و سباستین لوب نیز که یکی از ستارگان رانندگی آن زمان بود، به عنوان دومین راننده برتر فصل معرفی شد. البته لازم به ذکر است که لوب توانست برای فصل بعد، عنوان نخست را از آن خود کند.

سال 2005 نیز یکی از سال‌های درخشان سیتروئن Xsara بود که به 10 پیروزی در طول رقابت‌ها دست یافت. سیتروئن Xsara، در سال 2006 آخرین فصل رقابت‌های خود را پشت سر گذاشت و درنهایت با خودروی سیتروئن سی 4 جایگزین شد تا خودرویی تازه‌نفس وارد میدان رقابت‌ها شود.

سیتروئن‌ سی 4 با 36 برد

سیتروئن سی 4-از بهترین خودروهای رالی

بهترین خودروهای رالی تاریخ

سیتروئن سی 4، موفق‌ترین خودروی رالی سیتروئن بود که موفقیت آن مدیون راننده فوق ستاره، سباستین لوب است. فصل 2007، اولین فصلی بود که این خودرو در مسابقات رالی حضور یافت و با رانندگی لوب، توانست به 7 برتری در این رقابت‌های قهرمانی دست پیدا کند. سال 2008، تعداد برد‌ها افزایش یافته و به عدد 11 رسید. موفقیت‌های سیتروئن سی 4 به‌طور مداوم در این سال‌ها افزایش و در سال 2010 که آخرین فصل حضور این خودرو بود، به 10 مقام قهرمانی دست یافت. در این سال، خودروی تازه‌نفس سیتروئن دی اس 3 جایگزین این خودرو شده که توانست موفقیت‌های زیادی را برای این برند کسب کند.

فولوکس واگن پولو با 43 برد

فولوکس واگن پولو-از بهترین خودروهای رالی

شاید یکی از بهترین کارهای فولوکس واگن را انتقال سباستین اوژیه از سیتروئن به این کمپانی دانست. فصل 2013 بود که با بودجه‌ای حدود 100 میلیون یورو این انتقال صورت گرفت. سرمایه‌گذاری که فولوکس واگن روی این خودرو انجام داد، منجر به این شد که تا به امروز، موفق‌ترین خودروی رالی جهان بماند. سباستین اوژیه توانست در همان سال 2013 جایگاه نخست قهرمانی و عنوان بهترین راننده و شرکت سازنده را برای این تیم کسب کند. سال‌های بعد نیز به‌همین ترتیب بر افتخارات فولوکس واگن پولو افزوده شد و در سال 2016 که فصل آخر حضور این خودرو در مسابقات رالی قهرمانی بود، مقام‌های نخست به راننده و شرکت سازنده این خودرو رسید.

خروج غیرمنتظره این خودرو و شرکت سازنده از مسابقات رالی در پی بحران مالی این شرکت، باعث شد تا جایگاه‌هایی که این خودرو می‌توانست کسب کند، از دست برود.

جمع‌بندی

همان‌طور که مشاهده کردید، رتبه‌بندی که برای این لیست درنظر گرفته‌ایم، براساس تعداد برد آن‌هاست و لیست‌های دیگری نیز براساس دسته‌بندی‌های مختلف می‌توان تشکیل داد. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت ببردید. خوشحال می‌شویم که خودروی مورد علاقه خود را در بخش نظرات به ما بگویید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*