بررسی رابط کاربری گوشی های ریلمی، realme UI 5

بررسی آخرین رابط کاربری گوشی های ریلمی؛ realme UI 5 با طعم اندروید ۱۴

جدیدترین رابط کاربری گوشی های ریلمی به‌نام realme UI 5 امکانات و توانمندی‌های جالب توجهی دارد. در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

کمپانی ریلمی چند سالیست به‌عنوان یک شرکت گوشی‌سازی چینی فعالیت می‌کند و به عرضه محصولات خوش قیمت در عین حال ارزشمند شهرت پیدا کرده است. گوشی‌های این برند همگی از سیستم عامل اندروید و یک پوسته سفارشی به‌نام realme UI روی آن استفاده می‌کنند. از آنجا که رابط کاربری (UI) مهم‌ترین نقش را در ارتباط برقرار کردن ما با گوشی‌ها ایفا می‌کنند، پس مهم است که چگونه طراحی شده باشد و چه امکاناتی را در اختیار کاربران بگذارد.

به‌همین بهانه در اینجا قصد داریم جدیدترین رابط کاربری گوشی های ریلمی که با نام realme UI 5 شناخته می‌شود را زیر تیغ برده و بخش‌های مختلف آن را بررسی کنیم. این مطلب می‌تواند برای بسیاری از کاربرانی که با برند ریلمی آشنایی ندارند، مفید باشد؛ خصوصا اگر قصد دارید یکی از محصولات جدید این شرکت را بخرید و اول می‌خواهید با رابط کاربری آن‌ها آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

بررسی ریلمی ۱۲ پرو؛‌ طراحی زیبا و نمایشگر عالی در یک گوشی میان‌رده

بررسی امکانات و طراحی رابط کاربری realme UI 5

گوشی‌های ریلمی از سپتامبر سال ۲۰۲۳ دریافت جدیدترین بروزرسانی ریلمی یو آی را آغاز کرده‌اند. این رویه تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ نیز ادامه پیدا می‌کند تا دیگر کاربران هم بتوانند طعم اندروید ۱۴ گوگل را روی گوشی خود بچشند. در تصویر زیر می‌توانید جدول زمانبندی انتشار این آپدیت را مشاهده کنید. برای مشاهده عکس با سایز کامل، روی آن کلیک کنید.

بررسی رابط کاربری گوشی های ریلمی، realme UI 5

اگر گوشی هوشمند برند ریلمی شما از اندروید ۱۴ پشتیبانی می‌کند، بنابراین یا در حال حاضر رابط کاربری realme UI 5 را دریافت کرده‌اید و یا به‌زودی برای دستگاه شما ارسال خواهد شد. قبل از آن که بخواهید خودتان تجربه کنید، در اینجا طراحی و امکانات آن را بررسی می‌کنیم.

طراحی و شخصی‌سازی

این رابط کاربری جدید از نظر طراحی صفحه اصلی، هیچ چیز عجیب و غریبی ندارد. شما چندین صفحه اصلی در اختیار دارید که آیکون محبوب‌ترین برنامه‌هایتان را می‌توانید در آن‌ها بچینید تا به‌سرعت به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. با کشیدن صفحه به‌طرف بالا هم می‌توانید به صفحه کامل اپلیکیشن‌های نصب شده دسترسی پیدا کنید. با پایین کشیدن انگشت روی نمایشگر هم منوی تنظیمات سریع ظاهر می‌شود که امکانات درون آن عبارتند از: تنظیمات وای فای، نور صفحه، بلوتوث، فعالسازی چراغ قوه، هات اسپات، کنترل موسیقی در حال پخش و غیره.

عناصر گرافیکی این رابط کاربری از جدیدترین زبان طراحی گوگل الهام گرفته‌اند؛ بنابراین آیکون‌ها، منوها و دکمه‌ها شبیه بسیاری از دیگر گوشی‌های اندرویدی بازار هستند. همچنین شما قادر به شخصی‌سازی بسیاری از این عناصر از جمله فونت‌ها، آیکون‌ها، رنگ‌ها و حتی اشکال هستید.

اگر مدل گوشی ریلمی دست شما از قابلیت Always-on Display یا نمایشگر همیشه روشن پشتیبانی می‌کند، با رفتن به منوی تنظیمات و بخشی با نام همین قابلیت، می‌توانید از گزینه‌های متنوع شخصی‌سازی این صفحه استفاده کنید. زمانی که صفحه گوشی شما خاموش باشد، این نمایشگر فعال خواهد شد و اطلاعات مفیدی مثل ساعت، نوتیفیکیشن‌ها و شارژ باتری را به‌نمایش می‌گذارد.

پیمایش در گوشی

پیمایش در جدیدترین رابط کاربری گوشی های ریلمی مشابه آن‌چیزیست که در دیگر گوشی‌های اندرویدی مدرن دیده‌اید. شما می‌توانید بین جسچرهای حرکتی یا دکمه‌های دیجیتالی، یک روش را برای پیمایش و حرکت در گوشی خود انتخاب کنید. برای استفاده از جسچر حرکتی، می‌توانید صفحه را به چپ، راست، بالا و پایین بکشید تا هر یک کاری را انجام دهند. به‌طور مثال کشیدن صفحه به سمت راست، هر جا که باشید یک صفحه عقب خواهید رفت. یا آنکه با نگه داشتن انگشت روی صفحه و کشیدن آن به سمت بالا، صفحه برنامه را می‌بندد و به صفحه اصلی گوشی خود منتقل خواهید شد.

قابلیت‌های اضافه‌تری هم در نسخه جدید رابط کاربری گوشی های ریلمی وجود دارد که در برخی از مدل‌ها در دسترس هستند. به‌طور مثال با بهره‌گیری از قابلیت Screen-off gestures، وقتی صفحه گوشی خاموش باشد، می‌توانید شکلی را روی نمایشگر خاموش آن بکشید تا فورا به یک اپلیکیشن دسترسی پیدا کنید. به‌طور مثال اگر حرف O را بکشید، دوربین اجرا می‌شود یا V را بکشید، چراغ قوه خاموش یا روشن خواهد شد. از این قابلیت برای کنترل موسیقی در حال اجرا یا هر برنامه دیگری که خواستید هم می توانید استفاده کنید. یک قابلیت دیگر، اسکرین شات گرفتن سریع است. برای این کار باید ۳ انگشت خود را همزمان روی صفحه به پایین بکشید تا یک اسکرین شات گرفته شود.

کنترل گوشی های ریلمی حتی بدون لمس هم امکان‌پذیر است. به‌لطف قابلیت به‌نام Air gestures، شما می‌توانید از فاصله ۲۰ تا ۴۰ سانتی‌متری از دوربین جلوی گوشی، آن را کنترل کنید. پاسخ به تماس، قطع صدای رینگتون، پیمایش صفحه به پایین و بالا و یا پخش و توقف ویدیوها از جمله کترل‌هایی است که بدون لمس صفحه نمایش گوشی امکان‌پذیر هستند.

انجام چند کار به‌صورت همزمان با هم

مالتی‌تسکینگ یا انجام چند کار همزمان، به یکی از ویژگی‌های کلیدی گوشی‌های مدرن اندرویدی تبدیل شده است. چیزی که نمی‌توان در آیفون‌های اپل و سیستم عامل iOS تجربه کرد. شما در رابط کاربری گوشی های ریلمی می‌توانید دو اپلیکیشن را با قابلیتی به‌نام Split View، زیر همدیگر اجرا کنید. قابلیت Flexible Window به شما اجازه می‌دهد سایز پنجره اپلیکیشن در حال اجرا را کوچک و بزرگ کرده و به هر جایی از صفحه که خواستید انتقال دهید. Smart Sidebar هم یک نوار ابزار هوشمند است که با کشیدن انگشت از سمت راست صفحه به طرف چپ فعال می‌شود و به‌لطف آن می‌توانید فارغ از هر کجایی که هستید، به اپلیکیشن‌ها و فایل‌های پراستفاده خود دسترسی پیدا کنید.

یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب realme UI 5.0، قابلیتی به‌نام Smart Touch است که تصاویر و متون داخل یک اسکرین شات را مستقیما استخراج می‌کند. این قابلیتی است که به‌صورت پیش‌فرض روی گوشی‌های پرچمدار و بالارده ریلمی نصب شده است، اما صاحبان دیگر گوشی های ریلمی می‌توانند با استفاده از گوگل لنز هم به آن دسترسی پیدا کنند.

نوتیفیکیشن‌ها

نوتیفیکیشن‌ها یا همان اعلانیه‌ها، بخش مهمی از هر گوشی هوشمندی هستند؛ چرا که ما را از رویدادها و اتفاقاتی که در اپلیکیشن‌های مختلف نصب شده روشی گوشی رخ می‌دهد، مطلع خواهند کرد.

نوتیفیکیشن‌ها در رابط کاربری گوشی های ریلمی مثل محصولات دیگر برندها از جمله سامسونگ و شیائومی هستند. قابلیت مخفی‌سازی هوشمند نوتیفیکیشن (Smart Notification Hiding)، یک ابزار خوب برای حفظ حریم شخصی کاربران است که حتی روی گوشی‌های ارزان قیمت این محصول هم وجود دارد. وقتی تشخیص چهره روی گوشی فعال باشد، سیستم برای نمایش محتویات نوتیفیکیشن‌ها لازم است که چهره کاربر را اسکن کند. به‌طور مثال اگر شخصی دزدکی گوشی شما را بردار تا نوتیفیکیشن‌های دریافتی را بخواند، شکست خواهد خورد؛ چرا که بدون چهره شما قابل مشاهده نیستند.

قابلیت دیگر مربوط به نوتیفیکیشن‌ها، پیشنهادات هوشمند (Smart Suggestions) است که بنرهای شناوری هستند که به‌عنوان نوتیفیکیشن‌های معمولی در سایه نوتیفیکیشن‌ها باقی می‌مانند. آن‌ها می‌توانند اطلاعات را در لحظه به‌نمایش بگذارند. اطلاعاتی مثل رسیدن تاکسی اینترنتی و یا دلیوری فست فودها درب منزل شما. همچنین می‌تونید در صفحه قفل و نمایشگر همیشه روشن هم آن‌ها را فعال کنید.

و اما درست مثل جزیره پویا (Dynamic Island) آیفون‌های اپل، گوشی ارزان قیمت ریلمی C55 نیز قابلیت مشابهی را به‌نام Mini Capsule ارائه می‌کند که می‌تواند نوتیفیکیشن‌ها و کنترل برخی چیزها مثل موسیقی در حال پخش را دور حفره بالای نمایشگر به‌تصویر بکشد تا با روش خلاقانه‌ای بتوانید دستگاه را کنترل کنید.

هوش مصنوعی، اتصال با چند دستگاه و غیره

یکی از نوآوری‌های شرکت ریلمی، یک سرویس متنی مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند هنگام یادداشت‌برداری به شما کمک کند. به‌طور مثال این هوش مصنوعی قادر است به‌طور خودکار محتوای تکراری را شناسایی کند. علاوه بر این قابلیت تبدیل گفتار به متن نیز در آپدیت جدید رابط کاربری گوشی های ریلمی ارتقا پیدا کرده و عملکرد بهتری دارد.

بررسی رابط کاربری گوشی های ریلمی، realme UI 5

بروزرسانی realme UI 5.0 می‌تواند همگام‌سازی بین چند دستگاه را بهبود ببخشد. پیشرفت‌های این بخش به ارتقا تجربه کاربری با اولویت‌بندی کارها، سهولت استفاده و شخصی‌سازی کمک خواهد کرد. همچنین بعد از نسبت این نسخه، عملکرد گوشی شما به‌طور کلی متحول خواهد شد و پیشرفت خوبی را در سرعت انجام کارهای مختلف حس خواهید کرد.

آپدیت realme UI 5.0 برای کدام گوشی‌ها عرضه می‌شود؟

آنطور که کمپانی realme می‌گوید، آپدیت رابط کاربری جدید این کمپانی در سه ماهه سال ۲۰۲۴ برای گوشی‌های زیر منتشر خواهد شد:

  • realme 11 5G
  • realme 11x 5G
  • realme 9 5G
  • realme 9i 5G
  • realme 9 Pro 5G
  • realme 9 Pro+ 5G
  • realme GT 2
  • realme GT 5G
  • realme narzo 60x 5G
  • realme narzo 50 5G
  • realme narzo 50 Pro 5G

همچنین گوشی های زیر نیز در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ به این بروزرسانی مجهز می‌شوند:

  • realme 10
  • realme 9
  • realme C53
  • realme C31
  • realme narzo N53

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*