بازار لپ تاپ

مصوبه جدید دولت بازار لپ تاپ را به هم ریخت؛ منتظر گرانی باشیم؟

محدودیت واردات کالاهای آی تی نظیر تبلت، لپ تاپ و پرینتر سبب افزایش قیمت این محصولات در بازار شده است؛ آیا افزایش قیمت لپ تاپ ادامه می‌یابد؟

سیاست جدید دولت در محدودیت واردات کالاهای آی تی سبب ایجاد نابه‌سامانی در بازار داخلی کشور شده است. فعالان این حوزه می‌گویند به‌دلیل عدم وجود نمونه داخلی برای اکثر این کالاها نظیر لپ تاپ، سقف‌بندی واردات سبب افزایش قیمت نجومی این محصولات شده است. از آنجایی که مصرف کننده داخلی به غیر از خرید نمونه‌های وارداتی، حق انتخاب دیگری ندارد، مجبور به پرداخت هزینه بیشتری در بازار شب عید خواهد بود. خواسته اصلی فعالان این حوزه، برداشتن سقف‌بندی واردات کالاهای آی‌ تی است؛ چرا که مصرف‌کننده نهایی که خود مردم هستند باید در این شرایط نابه‌سامان هزینه بیشتری پرداخت کنند.

در واقع دولت در حال انجام سیاست‌گذاری‌هایی همچون بازار خودرو و لوازم خانگی در بازار گوشی موبایل و لپ تاپ است و مسیر را به سمت کاهش واردات به پیش می‌برد. با این تفاوت که این‌‌بار شاهد محدود شدن واردات کالاهایی هستیم که تولید داخلی برای آن‌ها وجود ندارد.

البته محدود شدن واردات لپ تاپ تنها دلیل افزایش قیمت‌های اخیر نیست؛ بازاریان این کالاها هم به‌دلیل نامشخص بودن تکلیف آینده این بازار تا حد زیادی در گرانی‌های اخیر دست داشته‌اند. بسیاری از فروشندگان کالاهای آی تی به‌ویژه لپ تاپ، محصولات را به‌دلیل نوسانات ارز و محدود شدن واردات در انبارهای خود ذخیره کرده‌اند و از فروش این محصولات به مردم خودداری می‌کنند و منتظر مشخص شدن آینده بازار این محصولات هستند.

آیا قیمت لپ تاپ در روزهای پایانی سال افزایش می‌یابد؟

سوالی که وجود دارد این است که آیا در روزهای آینده باز هم شاهد افزایش قیمت لپ تاپ خواهیم بود؟ برای پاسخ به این سوال می‌توانیم توضیحات رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران را در نظر داشته باشیم.

محمد رضا فرجی تهرانی در این خصوص گفت تجربه نشان داده در روزهای پایانی سال تقاضا برای خرید لپ تاپ، تبلت و موبایل افزایش پیدا می‌کند. هرچند امسال مردم بیشتر به فکر تأمین مایحتاج اساسی زندگی خود هستند، اما به هر حال نباید تقاضای سازمان‌های دولتی و محصلان را نادیده گرفت. طبق سنوات گذشته، ارگان‌های دولتی برای به‌روزرسانی سیستم اداری خود در روزهای پایانی سال  اقلام مربوط به حوزه فناوری را می‌خرند. از این رو با توجه به نوسان قیمت دلار، قیمت لپ تاپ، تبلت و پرینتر افزایش می‌یابد.

در ادامه، محمد رضا فرجی وضعیت آینده بازار کالاهای آی‌ تی را در گرو تصمیم‌های وزارت صمت دانست و به متقاضیان این کالاها توصیه کرد که اکنون بازار لپ تاپ در رکود تورمی به سر می‌برد. وزارت صمت بر خلاف توصیه‌ها، محدودیت‌ها را از پیش روی واردکنندگان برنداشته است. بنابراین تا مادامی که محدودیت‌های سقف سفارش اقلام آی تی وجود داشته باشد، نباید انتظار ثبات قیمت کالاها را داشت.

با توجه به صحبت‌های رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران به‌نظر می‌رسد اگر وزارت صمت تغییری در سیاست‌های خود اتخاذ نکند، قیمت لپ تاپ، تبلت و پرینتر گرانتر هم خواهد شد. از آنجایی که بر اساس تجربه، سیاست‌گذار چندان رفاه حال مصرف‌کننده را در نظر نمی‌گیرد و اولویت اولش عدم خروج ارز از خزانه دولت است، شاید قیمت‌های کنونی بازار را بتوان مساعدتر از آینده در نظر گرفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*