افتتاح مرکز تست تصادف خودرو

اولین مرکز تست تصادف خودرو غرب آسیا با استانداردهای یوروانکپ اروپا سال آینده در ایران افتتاح می‌شود

افتتاح مرکز تست تصادف خودرو در ایران در اوایل سال 1403 انجام خواهد شد. ساخت این مرکز چه مزایایی دارد و استاندارهای این مرکز چگونه است؟

تست تصادف خودرو یک فرآیند بسیار مهم در تعیین استانداردهای ایمنی یک خودرو است. خودروسازان برای آن‌که بتوانند مجوز ساخت برای یک خودرو را دریافت کنند، باید استانداردهای تصادف آن خودرو را به تایید سازمان بازرسی و استاندارد برسانند. افتتاح مرکز تست تصادف خودرو در ایران گامی در این زمینه است که سبب کاهش هزینه خودروسازان می‌شود. تا پیش از این خودروسازان داخلی مجبور بودند برای انجام تست تصادف، خودروهای خود را به دیگر نقاط جهان به ویژه اروپا ارسال کنند و هزینه‌های زیادی بابت این تست پرداخت کنند، اما با اتمام و افتتاح این پروژه در نیمه اول سال 1403، اولین مرکز تست تصادف خودروهای داخلی عملیاتی می‌شود.

افتتاح مرکز تست تصادف خودرو

مطابق آخرین اخبار خودرو در گجت‌ نیوز، پروژه افتتاح مرکز تست تصادف خودرو در طول یک سال گذشته پیشرفت خوبی داشته و به‌نظر می‌رسد تا چند ماه آینده شاهد بهره‌برداری از آن باشیم. این پروژه بزرگ‌ترین پروژه تست تصادف در غرب آسیا است.

با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و استفاده از متخصصان این حوزه سبب شده تا شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای اولین بار بتواند مرکزی را در دست افتتاح داشته باشد که مانع خروج ارز به‌صورت گسترده شود. مهم‌ترین دستاورد این طرح، کاهش چشمگیر هزینه‌های تست تصادف برای خودروهای تولید داخل خواهد بود.

یکی از تجهیزات پیشرفته که در این مراکز به‌کار می‌رود، آدمک‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها میزان آسیب‌ در انواع تصادف، نظیر برخورد وسیله نقلیه به راننده، مسافر یا عابر پیاده، دوچرخه‌سواران و حتی رانندگان و سرنشینان موتورسیکلت را ارزیابی می‌کنند.

هزینه تهیه هر یک از این آدمک‌ها به‌دلیل استفاده از سنسورهای مختلف که وزن، ابعاد و مفصل‌های انسان را شبیه‌سازی می‌کنند بسیار بالا است. این آدمک‌ها که با نام دامی نیز خوانده می‌شوند از جنس کامپوزیت و فلزات مختلف هستند که ممکن است در هر شبیه‌سازی تصادف خسارت‌های بسیاری به آن‌ها متحمل شود. به‌نظر می‌رسد تکنولوژی ساخت این آدمک‌ها همچنان در دسترس نباشد و احتمالا دامی‌های تست تصادف به کشور وارد شوند.

افتتاح مرکز تست تصادف خودرو

افتتاح اولین مرکز تست تصادف خودرو در ایران، مطابق استاندارهای اروپا

امیر مهدی شجاعی فرد، کارشناس مسئول مرکز تست تصادف شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در خصوص افتتاح مرکز تست تصادف خودرو در ایران گفت این پروژه اولین مرکز تست تصادف خودرو در غرب آسیا و بزرگ‌ترین آن در خاورمیانه است؛ فرآیند توسعه این پروژه مطابق با آخرین استانداردهای یوروانکپ اروپا بوده که ظرفیت انجام آزمون‌های کرش تست در ایران و کشورهای همسایه را دارد.

شجاعی‌فرد در ادامه سخنان خود با اشاره به پیشرفت 50 تا 60 درصدی در توسعه و تکمیل تجهیزات این طرح گفت با اتمام و بهره‌برداری از این پروژه در سال آینده، می‌توان از این مرکز برای تست خودروهای داخلی استفاده کرد و دیگر نیازی به ارسال خودروها به خارج کشور برای انجام تست تصادف نیست.

کارشناس مرکز تست تصادف شرکت بازرسی کیفیت در ادامه سخنان خود اظهار کرد تمام تست‌های مورد نیاز در این مرکز تست تصادف مطابق با استانداردهای یوروانکپ اروپا طراحی شده و قابلیت اجرا دارند. در واقع طیف وسیعی از سوانح رانندگی برای شبیه‌سازی تصادفات واقعی که در رایج‌ترین انواع تصادفات از جمله برخورد از جلو، برخورد از عقب، برخورد جانبی، خروج از جاده و برخورد عابر پیاده می‌شوند در این مرکز قابل انجام است. توسعه و بهره‌برداری از چنین مرکزی علاوه بر کاهش هزینه‌های تست تصادف برای خودروسازان داخلی، سبب کاهش خروج ارز از کشور خواهد شد.

شجاعی‌فرد در خصوص فعالیت این پروژه بیان کرد با افتتاح مرکز تست تصادف خودروها در ایران قرار است با استفاده از آدمک‌های مصنوعی و خودروهای واقعی، تصادف یک خودرو با موانع داینامیک و استاتیک را شبیه‌سازی کنیم. بعد از هر تست با انجام تجزیه و تحلیل نتایج، ضریب ایمنی خودروها مشخص می‌شود که هم‌اکنون معیار مقایسه خودروهای مختلف تعداد ستاره‌های ایمنی کسب شده توسط آن‌ها است.

در ادامه سخنان مسئول مرکز تست تصادف شرکت ISQI به هزینه بالای تامین آدمک‌های مرکز تست تصادف اشاره کرد و اظهار داشت که هزینه خرید هر یک از این آدمک‌های شبیه‌ساز، 250 تا 300 هزار دلار خواهد بود. با توجه به نوع تست نیاز است یک یا چندین دامی در هر خودرو قرار بگیرند تا شبیه‌سازی تصادف واقعی در محیط آزمایشگاهی انجام شود.

شجاعی‌فرد علت قیمت بسیار بالای این آدمک‌ها را نوع خاص جنس بدنه و سنسورهای به‌کار رفته در ساختار آن‌ها دانست و گفت این آدمک‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بدن انسان را از نظر وزن، ابعاد و مفصل شبیه‌سازی کنند تا بتوانیم میزان دقیق آسیب به سرنشینان خودرو یا عابران را اندازه‌گیری کنیم.

در پایان سخنان این کارشناس به بیان مزایای این طرح برای خودروسازان پرداخت و گفت افتتاح مرکز تست تصادف خودرو در ایران سبب کاهش چشم‌گیر هزینه‌های خودروسازان خواهد شد؛ زیرا شرکت‌های تولیدکننده خودرو مجبورند برای هر تست خودرو، رقمی در حدود 50 هزار دلار پرداخت کنند. علاوه بر این هزینه، در کشورهای اروپایی مبلغی نیز جهت اسقاط خودرو، از خودروساز گرفته می‌شود.