سیتروئن کارین

نگاهی به سیتروئن کارین؛ یکی از عجیب‌ترین خودروهای تاریخ + عکس

سیتروئن کارین هرگز راهی جاده‌ها نشد؛ اما برخی از امکانات آن را در خودروهای امروزی می‌بینیم. حتی یک ماشین مدرن هست که شباهت ظاهری به آن دارد. اگر گفتید کدام؟

دهه 80 میلادی را باید دوران اوج خودروهای کانسپت عجیب و غریب بدانیم. بلندپروازی کمپانی‌ها در آن دهه، به سقف آسمان رسیده بود و آن‌ها می‌خواستند چیزی بسازند که همه را انگشت به دهان کند. البته بسیاری از این ماشین‌های کانسپت، هرگز مجال جریان‌سازی در صنعت خودرو را نیافتند؛ ولی دیدنِ نتیجه کار طراحانی که یک قلم و کاغذ دست می‌گرفتند و به سیم آخر می‌زدند، هنوز هم تازگی و جذابیت دارد. نمونه‌اش همین سیتروئن کارین که شاید مظهر و نماد روحیه خلاق طراحان آن دوران باشد.

شخصا دوست دارم واکنش اول شما رو بعد از دیدن این ماشین بدونم!

نگاهی به سیتروئن کارین

کمپانی فرانسوی Citroën در نمایشگاه خودرو 1980 پاریس، از این محصول کانسپت رونمایی کرد؛ یک ماشین هرمی‌شکل با ظاهری نامتعارف و چاشنی آینده‌‌نگریِ متاثر از فیلم‌های علمی-تخیلی که توسط Trevor Fiore طراحی شده بود.

کارین هرگز به یک خودرو قابل تردد در جاده‌ها تبدیل نشد و سیتروئن هم چنین هدفی نداشت. این فقط یک ایده بکر برای خودنمایی و بولد کردن نام کمپانی بود. حتی معلوم نیست آیا کسی اصلا می‌توانست سوار آن شود؛ چون هیچ عکسی از این ماشین با درهای باز وجود ندارد!

با آن سقف و ستون باریک و بدنه‌ای که کمی بیش از حد شیشه‌ای است؛ به‌نظر نمی‌رسد رانندگی با آن امنیت زیادی هم داشته باشد. البته به‌دور از انصاف است اگر نگوییم طراحی چشم‌نوازی دارد.

به‌هرحال، بازدیدکنندگان نمایشگاه پاریس پس از دیدن Karin سعی کردند با جستجوی شباهت‌ها، آن را به دیگر محصولات سیتروئن ربط دهند.

محض رضای خدا، آخه چه ماشینی می‌تونست شبیه این باشه!

خیلی‌ها در این امر ناکام ماندند؛ اما آن‌هایی که قصد بی‌خیال شدن نداشتند، چراغ‌های جلو و عقب کارین را شبیه Citroën SM یافتند. هر چند که این شباهت اصلا بارز نیست.

طراحی چشمگیر، منحصر به نمای خارجی کارین نبود و داخل آن هم به همان اندازه خاص و عجیب بود. خودروهای متعارف، معمولا دو ردیف صندلی دوتایی دارند؛ ولی در کارین یک ردیف صندلی قرار داشت: یکی در وسط برای راننده و دو صندلی دیگر در طرفین برای سرنشین‌ها!

دکمه‌های کنترلی پرشماری در اطراف فرمان تعبیه شده بود و روی خود فرمان هم، دکمه‌های شماره‌گیر تلفن وجود داشت. همه این‌ها را اضافه کنید به یک مانیتور که ظاهرا وضعیت مسیر را نمایش می‌داد.

سیتروئن کارین و تسلا سایبرتراک

سیتروئن کارین با این استایل و امکانات آینده‌نگرانه، هیچ‌وقت راهی جاده‌ها نشد؛ هر چند که از دکمه‌های کنسولی گرفته تا تلفن داخلی و مانیتورینگ زنده مسیر، همگی وارد بسیاری از اتومبیل‌های مدرن شدند. اما شکل و ظاهر آن چطور؟

خب در بین خودروهای امروزی، تسلا سایبرتراک بی‌شباهت به سیتروئن کارین نیست. پس شاید طراحی هرمی‌شکل، آن‌قدرها هم سورئال نبوده باشد.

همچنین بخوانید:
۷ ویژگی که فولکس واگن قورباغه‌ای را به خودرویی دوست‌داشتنی تبدیل می‌کردند داستان اولین پورشه تاریخ: یک خودرو نظامی و همه فن حریف ۵ خودرو تویوتا که حالا ارزش کلکسیونی پیدا کرده‌اند