تلسکوپ فضایی جیمز وب

5 مورد از جالب ترین عکس های گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب، ابزاری است که با تصاویر خود اطلاعاتی از گذشته‌های دور جهان هستی را در اختیار انسان قرار می‌‌دهد. در ادامه شما را با 5 مورد از جذاب‌ترین این تصاویر آشنا خواهیم کرد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب، از سال 2021 به‌عنوان جانشین تلسکوپ هابل شناخته می‌شود که پس از پرتاب، در ژانویه 2022 در مدار مورد نظر قرار گرفت. جیمز وب، به‌لطف دوربین مادون قرمز خود عکس‌هایی را از جهان هستی گرفته که از لحاظ جزئیات، دقیق‌ترین تصاویر ثبت شده از فضا تا به امروز هستند. این تصاویر به دانشمندان کمک می‌کند تا به درک بهتری از جهان هستی و احتمالا پیدایش و گسترش آن برسند. در این مطلب از بخش اخبار هوافضا و نجوم سایت گجت نیوز، شما را با 5 مورد از بهترین این تصاویر آشنا خواهیم کرد.

5 مورد از بهترین تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ جیمز وب

تصاویر ارسالی از جیمز وب، غالبا به‌دلیل ترکیب درست و دیدنی چیدمان آن‌ها و همچنین دانش نهفته در این اجرام کیهانی، بسیار دیدنی هستند.

NGC 1433

تصویر جیمز وب از کهکشان NGC 1433

تصویر کهکشان NGC 1433، در واقع بخشی از تصویر بزرگتری است که از 18 قسمت مختلف تشکیل شده و با دوربین میانی مادون قرمز جیمز وب(MIRI) گرفته شده است.  این کهکشان در فاصله‌‌ حدود 46 میلیون سال نوری از زمین قرار داشته و براساس یافته‌های دانشمندان همان‌طور که در تصویر نیز مشخص نیست، یک سیاه‌چاله کلان جرم در مرکز این کهکشان نهفته است.

شکل کهکشان NGC 1433، تقریبا همانند کهکشان راه شیری به حالت بیضی بازومانندی بوده که از چندین بازو با قطر مختلف تشکیل شده است. شکل گردابی مانند آن در کنار الگوهای درهم رونده، باعث شده تا تصویری بی‌بدیل از این کهکشان ثبت شود.

صخره‌های کارینا

تصویر جیمز وب از صخره‌های کارینا

به‌ احتمال زیاد هر کسی که حداقل یک بار در روز در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند، باید این تصویر را که در سال 2022 توسط جیمز وب گرفته شده را بشناسد. این تصویر ترکیبی از نورهای مختلفی است که دوربین نزدیک مادون قرمز جیمز وب(NIRCam) آن را ثبت کرده و از چندین طیف موجی مختلف تشکیل شده است. نتیجه فناوری‌های به‌کار رفته در دوربین‌های جیمز وب، این رشته کوهی است که در میان ستارگان بی‌شماری قرار دارد. این تصویر بخشی از منطقه NGC 3324 در سحابی کارینا است که در فاصله 7600 سال نوری از زمین قرار دارد. غبار و گازهای یونیزه شده، بخش اعظم این تصویر را تشکیل می‌دهند که ستارگان پیر و جوانی نیز در اطراف لبه این سحابی قرار گرفته‌اند.

ستون‌های آفرینش

تصویر جیمز وب از سحابی عقاب

این تصویر که به ستون‌های آفرینش مشهور است، مجموعه‌ای از ستون‌های ابرمانندی را در سحابی عقاب در اطراف منطقه NGC 6611 صورت فلکی مار را نشان می‌دهد. این ستون‌های ابرمانند مملو از ستارگان جوانی بوده که تخمین زده می‌شود حدود چند صد هزار سال عمر داشته که امواج لبه این ستون‌ها نیز از همین تولدهای کیهانی شکل گرفته است.

ترکیب نورهای مختلفی که از این ابرها منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که در پشت این سکوت کیهانی عظیم، کهکشان پرسروصدایی قرار گرفته است.

صورت فلکی اوفیوچیس

تصویر جیمز وب از صورت فلکی اوفیوچیس

تصویر صورت فلکی اوفیوچیس، در نزدیک‌ترین فاصله به زمین قرار دارد. این صورت فلکی که در فاصله 390 سال نوری زمین قرار گرفته، نمایی از تولد ستارگانی است که در آسمان شب زمین خواهند درخشید. کیفیت بالای این تصویر جیمز وب، در نتیجه ابرها و نقاط روشنی است که در این منطقه وجود دارند.

قدرت نمایی جیمز وب با عمیق‌ترین تصویر از فضا

عمیق‌ترین تصویر جمیز وب از فضا

این تصویر با نام اولین میدان عمق جیمز وب(Webb’s First Deep Field) شناخته شده که یکی از اولین تصاویر رنگی جیمز وب نیز محسوب می‌شود. تصویر گرفته شده هر قدر هم که جزئیات بیشتری از فضا را نشان دهد، فقط شامل بخش کوچکی بوده که با چشمان ما قابل مشاهده است.

تصویر اولین میدان عمق جیمز وب، بخشی از خوشه کهکشانی SMACS 0723 را نشان می‌دهد که در فاصله 4 میلیارد سال نوری از زمین قرار گرفته است. در واقع ما تصویر 4 میلیارد سال گذشته این خوشه کهکشانی را می‌بینیم و اطلاعات ما از وضعیت کنونی این منطقه مربوط به 4 میلیارد سال گذشته است. این زمان، تقریبا مربوط به دورانی می‌شود که زمین ما در آستانه تشکیل بوده و از عمر جهان هستی نیز حدود 9 میلیارد سال می‌گذشته است.

برای ثبت این تصویر، جیمز وب از لنز‌های مختلفی استفاده کرده تا بتواند این تصویر را که از هزاران کهکشان و میلیون‌ها ستاره با شکل و اندازه متفاوت تشکیل شده را ثبت کند. ناگفته نماند که این تصویر مربوط به 4 میلیارد سال گذشته است و درک این موضوع که در طول این مدت زمان سپری شده چندین کهکشان و ستاره جدید متولد شده، شاید برای بشر کمی دشوار باشد.

در این مطلب سعی کردیم تا بهترین تصاویر ارسالی از جیمز وب را که تاکنون ثبت شده را جمع‌آوری کنیم. به احتمال زیاد، در آینده نزدیک نیز شاهد تصاویر جدیدی از جیمز وب خواهیم بود؛ پس گجت نیوز را حتما در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید تا جز اولین نفراتی باشید که این تصاویر را خواهد دید.

در گجت نیوز بخوانید:
تلسکوپ جیمز وب احتمالا مکانی جدید برای سکونت بشر پیدا کرده است ثبت یک پدیده عجیب توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب تلسکوپ جیمز وب، قدیمی ترین کهکشان جهان را با عمری باورنکردنی پیدا کرد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*