بزرگترین تراکتور جهان

این غول بی شاخ و دم، بزرگترین تراکتور جهان است + عکس

فقط بوئینگ 747 نیست که به بزرگی شهرت دارد، بیگ باد ۷۴۷ – Big Bud 747 نیز این‌چنین است؛ البته شاید نه به‌بزرگی یک هواپیمای مسافربری، ولی قطعا بزرگترین تراکتور جهان است.

تراکتور در هر سایز و شکلی که بخواهید هست. برخی از آن‌ها مانند تراکتور JCB Fastrac Two به سرعت سرسام‌آور 240 کیلومتر بر ساعت هم می‌رسند و برخی دیگر فقط ماشین‌‌آلات سنگین کشاورزی هستند. بیگ باد 747 هم به همین دسته تعلق دارد و خود را به عنوان بزرگترین تراکتور جهان شناسانده است.

این تراکتور که سال 1977 در مونتانای آمریکا ساخته شد، در واقع یک نسخه کاستوم و دست‌ساز از تراکتورهای سری BigBud است؛ بنابراین فقط یکی از آن وجود دارد. با ارتفاعی حدود 426 سانتی‌متر و طول حدودا 823 سانتی‌متری، این غول بی‌شاخ و دم بیش از 45 تُن وزن و موتوری به قدرت 1100 اسب بخار دارد. با توجه به کاستوم بودن، شاید پرهزینه‌ترین تراکتور ساخته شده در دنیا هم باشد.

در دهه 80 و 90 میلادی، بیگ باد بهترین دستگاه شخم‌زنی بود که می‌توانستید پیدا کنید؛ با توانایی رسیدن به عمقی از زمین که برای سایر تراکتورها دست‌نیافتنی بود. بیگ باد افسانه‌ای ما 11 سال را در مزارع پنبه کالیفرنیا گذراند و سپس به فلوریدا نقل مکان کرد؛ پیش از آنکه در سال 2009 به سرزمین مادری خود، مونتانا بازگردد.

در آن دوران با کمبود تایرهای 96 اینچی، بیگ باد ناگزیر به بازنشستگی پیش از موعد شد و از آن پس، در چندین موزه به نمایش در آمد تا برای تراکتوردوستان دلربایی کند. سال 2020 اما لاستیک‌های جدیدی برای آن تهیه شد و دوباره به مزرعه‌ بازگشت. داستان بزرگترین تراکتور جهان هنوز به پایان نرسیده است.

بازگشت بیگ باد؛ هر چند نصفه و نیمه!

شاید بیگ باد، دوران اوج خود را سپری کرده باشد؛ ولی خط تولید آن اخیرا دوباره به‌راه افتاد. دو کمپانی Big Equipment و Rome Agriculture Equipment در رویداد Con Expo 2023 که مکانی برای نمایش و فروش ماشین‌آلات سنگین بود، از تولید مجدد تراکتورهای سری Big Bud خبر دادند؛ نخستین بار از سال 1991 میلادی!

تراکتور بیگ باد

البته تراکتورهای جدید، ابهت و عظمت 747 را ندارد. وزن آن‌ها کمی بیش از 30 تن و قدرت موتورشان بین 640 تا 750 اسب بخار است. در مقابل بیگ باد افسانه‌ای، این اعداد اصلا چشمگیر نیستند؛ ولی در هر صورت مدل‌های جدید می‌توانند عصای دست کشاورزانی باشند که نیازمند تراکتورهای بزرگ هستند.

نکته مهم این که کمپانی سازنده به کشاورزان اطمینان داده امکان تعمیر تراکتورهای جدید در مزارع آن‌ها وجود خواهد داشت. این در حالی است که سری اورجینال بیگ باد با وجود محبوبیت بالا نزد کشاورزان، معمولا خیلی زود معیوب می‌شد و تعمیر آن‌ها دردسر زیادی داشت.

همچنین بخوانید:
نگاهی به نمای داخلی و خارجی بزرگترین شاسی بلند جهان + ویدیو بزرگترین کشتی تفریحی جهان، ۵ برابر تایتانیک و یک جنگل متحرک است + عکس نگاهی به تاریخچه ایرباس A380؛ بزرگترین هواپیمای مسافربری تاریخ

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*