مرد ثروتمند ایرانی

مرد ثروتمند ایرانی، آمریکا را دوباره به ماه می‌برد

مرد ثروتمند ایرانی که مالک شرکت Intuitive Machines است، می‌خواهد آمریکایی‌ها را دوباره به ماه ببرد. آیا او موفق به انجام چنین کاری می‌شود؟

روزگاری بشر آرزو داشت روی کره ماه فرود آید و از آنجا به سکونتگاه اولیه‌اش نگاه کند و به‌نظر می‌رسد این موفقیت حاصل و این آرزو برآورده شد. فرود روی ماه کار آسانی نیست و در آن زمان انسان‌ها دست به یک شاهکار بزرگ زدند و خود را با مأموریت آپولو به تنها قمر زمین رساندند؛ اما امروزه با رشد و پیشرفت تکنولوژی، سفر به ماه با چالش‌های پیشین مواجه نیست و این آرزو تبدیل به خواسته‌ای گران قیمت شده است.

برنامه مرد ثروتمند ایرانی برای سفر به ماه

شاید ما به‌عنوان یک ایرانی، هم‌وطنان خود را در اقصی نقاط جهان نشناسیم؛ اما هر از گاهی موفقیت‌های آنها از گوشه و کنار این کره خاکی به گوش می‌رسد و کمال غفاریان نیز در زمره همین افراد است. غفاریان به‌عنوان یکی از ثروتمندان ایرانی‌الاصل در آمریکا برنامه دارد دوباره به ماه سفر کند؛ البته نه یک سفر معمولی، بلکه یک مسافرت خصوصی با ماه‌نشینی که خود ساخته و لباس‌هایی که خود طراحی کرده است.

تمام برنامه‌های فضایی آمریکا از ناسا کنترل نمی‌شوند و عمده آنها مربوط به دفاتر بی‌نام و نشانی است که مقر آنها واشنگتن دی سی خواهد بود. کمال غفاریان در یکی از همین دفاتر مشغول برنامه‌ریزی سفر به ماه است. شرکت این میلیاردر ایرانی-آمریکایی در صدد است برنامه‌ای را به واقعیت بدل کند که تا به امروز هیچ نهاد خصوصی موفق به اجرای آن نشده و آن هم فرود آرام روی سطح ماه است.

مرد ثروتمند ایرانی

غفاریان ملقب به متخصص پروژه‌های بلندپروازانه تجاری است و سفر به ماه یکی از همین پروژه‌ها به‌حساب می‌آید. وی پیش‌تر به‌واسطه شرکت‌های تابعه خود فضاپیماهای زیادی به ماه فرستاده و حالا قصد دارد یک قدم جلوتر رفته و ایستگاه فضایی در آنجا بسازد. تیم او همچنین می‌خواهد راکتورهای هسته‌ای پیشرفته طراحی کند و روی تکنولوژی سفرهای سریع مطالعه نماید.

استفاده غفاریان از راکت‌های ارزان ماسک و بزوس و تجاری سازی فضا

شرکت‌های غفاریان به‌سبب ارتباط نزدیک به ناسا به شریک‌های مهمی برای آنها تبدیل شده‌اند و این در حالی است که جف بزوس و ایلان ماسک، موشک‌های چند بار مصرف خود را راهی بازار نموده و توجهات را جلب خود کرده‌اند. به‌عبارت دیگر این ثروتمند ایرانی از محصولات ارزان‌قیمت آنها برای تجاری‌سازی برنامه‌های آینده خود بهره می‌گیرد.

غفاریان شرکت Intuitive Machines را در سال 2013 میلادی تأسیس کرد با این هدف عمده که بتواند روی اکتشافات فضایی ماه تمرکز کند. این شرکت سهامی عام آمریکایی با ساخت نیروگاه، شبکه‌های ماهواره‌ای و زیرساخت‌های لازم، قصد ایجاد یک سکونتگاه قمری برای علاقه‌مندان دارد.

همین چند روز پیش بود که آقای غفاریان به‌همراه تیم گسترده‌اش موفق به پرتاب یک ماه‌نشین خصوصی به‌نام اودیسئوس شد. این یکی از دو فضاپیمایی خواهد بود که او از طرف ناسا به قمر زمین می‌فرستد. ماه‌نشین این شرکت با موفقیت در مدار قرار گرفت. در صورت مهیا بودن شرایط، به‌زودی این ماه نشین روی سطح ماه خواهد نشست. این سازه مهم بشری مجهز به تجهیزاتی نظیر دوربین‌های آژانش فضایی آمریکا، لیدار، بازتابنده لیزری و سنسور برای محیط پلاسمایی ماه شده است.

فضاپیمای اودیسئوس مثل مأموریت‌های دولتی ناسا نیست و محموله‌های شرکت‌های خصوصی را حمل خواهد کرد. برای مثال این ماه‌نشین خصوصی با خود یک عایق ساخت کلمبیا اسپورتویر حمل می‌کند. همچنین برای این‌که بتواند اطلاعات سطح ماه را ذخیره‌سازی کند از نخستین دیتاسنتر شرکت خصوصی به‌نام لون استار استفاده خواهد کرد. علاوه بر این‌ها اودیسئوس حامل آثار هنری جالبی است.

مرد ثروتمند ایرانی

باید توجه داشت که سفر به ماه کار آسانی نیست و این‌که غفاریان موفق شده به‌عنوان یک شرکت خصوصی به این موفقیت دست پیدا کند کار بزرگی کرده است. نخستین شرکت آمریکایی که تلاش کرد فضاپیمایش را روی سطح ماه فرود بیاورد، پیش از آن‌که به مدار ماه برسد دچار نشتی سوخت شد و از بین رفت.

از شرکت‌های خصوصی که بگذریم، دولت‌ها نیز موفق به تاریخ‌سازی نشده‌اند. مثلا روسیه نتوانست لونا 25 را با موفقیت به پایان کار خود برساند و هند هم در سال 2019 شکست خورد. آژانس فضایی ژاپن اولین کشوری بود که توانست فضاپیمایش را روی کره ماه فرود بیاورد، ولی متاسفانه وارونه به سطح قمر زمین رسید.

مدیر ناسا تأکید می‌کند که آمریکا همچون مأموریت‌های کوتاه‌مدت آپولو قصد ندارد به چنین تحقیقاتی دست بزند و می‌خواهد این بار روی کره ماه بماند. پروژه بزرگ آرتمیس در صورت موفقیت‌آمیز بودن به بشر این امکان را می‌دهد تا به‌صورت بلندمدت و دائمی به کشف روی تنها قمر سیاره‌مان بپردازند.

غفاریان با تلاش فراوان خود به اینجا رسید

همه چیز از جایی شروع شد که کمال غفاریان با پول قرضی از عمویش به آمریکا مهاجرت کرد و به تحصیل پرداخت. او سپس پیشرفت کرد و در کارخانه بزرگ و معروف لاکهید مارتین مشغول کار روی کامپیوترهای بزرگ شد. غفاریان بعد از این‌که وام 250 هزار دلاری خود را دریافت کرد به رئیس خود پیوست تا شرکت خودشان را پیرامون برنامه‌های فضایی تأسیس کنند.

برنامه‌های فضایی او با بحران مالی سال 2008 همراه شد و پول زیادی هدر داد. به هر حال پس از فراز و نشیب‌های زیاد توانست مستقل از کسب و کار اولیه خود با رئیسش، کار دیگری راه‌اندازی کند. او سرانجام با استیو آلتموس شراکت کرد و موفق به تأسیس شرکت اینتوئتیو ماشینز شدند.

مرد ثروتمند ایرانی

چند سال بعد آنها توانستند نخستین ماه‌نشین خصوصی خود را طراحی کنند و با ناسا قرارداد ببندند. شرکت آنها سال گذشته وارد بورس شد و غفاریان موفق به جذب سرمایه‌های چند ده میلیون دلاری گشت. حالا این ثروتمند علاقه‌مند به فرود روی ماه قصد دارد آمریکایی‌ها را تا سال 2027 میلادی به ماه برگرداند.

غفاریان برنامه دارد با همکاری آکسیوم اسپیس که در سال 2016 تأسیس شد، مسافران را به‌مدت یک هفته به ایستگاه فضایی بین المللی بفرستد. نهایت امر این است که آنها می‌خواهند ایستگاه فضایی خود را روی ماه بنا کنند. هزینه سفر به ایستگاه فضایی گران است و چیزی حدود 60 میلیون دلار آب می‌خورد.

آکسیوم اسپیس قصد دارد فضانوردان از سایر کشورهای دوست و همسایه را به فضا بفرستد. برای مثال این شرکت تاکنون یک فضانورد از ترکیه، دو شهروند از عربستان سعودی و فضانوردانی از سوئد و ایتالیا را به فضا فرستاده است. باید دید که آیا کمال غفاریان می‌تواند آمریکایی‌ها را باری دیگر به کره ماه برساند یا خیر؟ شرط‌بندی بزرگ این میلیاردر نتیجه‌اش چه خواهد شد؟