صدای سه بعدی سامسونگ

آشنایی با استاندارد جدید صدای سه بعدی پیشرفته سامسونگ

فناوری IAMF به‌عنوان استاندارد جدید صدای سه بعدی پیشرفته سامسونگ محسوب می‌شود که توانسته تجربه نوآورانه‌ای را برای لذت بردن از محتوا به‌وجود آورد. در ادامه با ویژگی‌های این فناوری آشنا می‌شویم.

علاوه بر تصویر عالی، کیفیت صدای فراگیر نیز در تجربه کاربر تاثیر به‌سزایی دارد و یک معیار تعیین‌کننده برای لذت بردن از تماشای انواع محتوا نظیر فیلم، بازی‌های ورزشی و رویدادهای زنده در تلویزیون‌ها است. در همین راستا تولیدکنندگان تلویزیون‌ها سعی دارند فناوری صدای سه بعدی را توسعه دهند تا سطح عمیق‌تری از حس واقعی فضا برای کاربران به‌وجود آید. چنین فناوری‌هایی باعث شدند تا صدای سه بعدی که فقط در مکان‌های خاصی چون سینما یا استودیوهای ضبط ارائه می‌شد، وارد خانه‌های مردم شود و برای کابران تجربه نوآورانه‌ای در لذت بردن از محتوا به‌وجود آورد.

استاندارد جدید صدای سه بعدی پیشرفته سامسونگ چیست؟

موسسه تحقیقات پیشرفته سامسونگ طرح توسعه فناوری‌های صدای سه بعدی را از سال 2020 در دستور کار خود قرار داد و در همین راستا نیز با گوگل یک همکاری جدیدی را شروع کرد که نتیجه آن ایجاد فناوری مدل و فرمت‌های صوتی فراگیر IAMF (Immersive Audio Model and Formats) بود. کنسرسیوم غیر انتفاعی صنعتی «اتحادیه رسانه‌های آزاد» (AOM) نیز این فناوی پیشرفته را در اکتبر 2023 به‌عنوان استاندارد جدیدی برای صداهای سه بعدی تایید کرد.

صدای سه بعدی

در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد که استاندارد جدید صدای سه بعدی پیشرفته سامسونگ چیست و چگونه دنیای سرگرمی‌های خانگی را متحول کرده است؟

یک فناوری جدید برای لذت بردن از صدا

تولیدکنندگان در فیلم و سریال‌ها با استفاده از صداهای محیطی مانند لاستیک ماشین‌ها روی آسفالت یا کشیده شدن کفش‌ها روی سنگ‌فرش پیاده‌رو باعث ایجاد عمق و احساس واقعی می‌شوند. این صداهای سه بعدی، نویز محیط با مکالمات و سایر جلوه‌های صوتی را یکپارچه می‌کنند و یک تجربه سرگرمی واقعی‌تر را به‌وجود می‌آورند. صدای فراگیر با امکان تنظیم شدت، حرکت و لرزش خود این حس را ایجاد می‌کند که انگار بیننده در فضای محتوا قرار دارد؛ البته محدودیت‌های تکنولوژی باعث شده تا استفاده از این قابلیت در دستگاه‌های صوتی خانگی برای بسیاری سخت باشد.

صدای سه بعدی

سامسونگ برای حل این چالش طی همکاری با گوگل توانسته تجربه صدای واقعی و فراگیر را برای کاربران خود ارائه دهد. این دو شرکت در حوزه دستگاه‌های صوتی و تولید محتوا دارای تجربه و تخصص زیادی هستند و نتیجه این همکاری نیز ایجاد یک استاندارد یکنواخت برای ارسال و دریافت روان داده‌های صوتی را به‌همراه داشت. در این استاندارد، خروجی دستگاه‌های صوتی با خواندن اطلاعات مربوط به صدای سه بعدی به‌گونه‌ای تنظیم خواهد شد تا بتوان حتی با بلندگوهای استاندارد تلویزیون‌ها یا ساندبارهای معمولی نیز به صدایی فراگیر و بدون افت کیفیت دست پیدا کرد.

تحول در ارائه صدای سه بعدی

کدک‌های صوتی متن باز قبلا فقط قادر به پشتیبانی از پخش صدا به‌شکل افقی بودند، اما اکنون فناوری IAMF باعث شده تا صدا به‌شکل عمودی نیز پخش شود که همین موضوع موجب چند جهته و واقعی‌تر شدن صدا شده است. کاربران با فناوری IAMF می‌توانند صداها را از روبه‌رو، پشت سر، چپ، راست، بالا و پایین بشنوند. استفاده از این فناوری در بلندگوهای تلویزیون‌ها و ساندبارها باعث شده تا صداهایی چون پرواز پرندگان به‌شکل سه بعدی و واقعی در بالای سر کاربر به گوش آنها برسد.

امروزه که محتوا در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد، فناوری IAMF در هدایت، گسترش و تحول اکوسیستم صدای سه بعدی نقش مهمی را بر عهده گرفته است. ضمن این‌که ویژگی متن باز بودن این فناوری باعث شده تا بتوان به استانداردی یکپارچه در صنعت جهانی صدا دست پیدا کرد. این فناوری که به‌عنوان نخستین استاندرد متن باز برای صدای سه بعدی توسط AOM به تایید رسیده است، امکانی را فراهم می‌کند تا شرکت‌های بزرگ و تولیدکننده مستقل بتوانند به‌شکل گسترده به آن دسترسی پیدا کنند و در آینده تجربیات متنوع‌تری از انواع محتوای صوتی را ارائه کنند.

تنظیم هوشمند جلوه‌های صوتی سه بعدی

فناوری IAMF در راستای ارتقای تجربه تماشا از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق برای تجزیه و تحلیل صحنه‌ها استفاده می‌کند. این فناوری می‌تواند در صحنه‌های خاص از پخش یک فیلم از جلوه‌های صوتی سه بعدی استفاده کند و روی بخش خاصی از محتوا تاکید داشته باشد. هنگامی که فیلم روی موسیقی متن یا گفت‌وگوی شخصیت‌ها تمرکز دارد، سطح صدا نیز متناسب با محتوای ارائه شده تنظیم و متعادل خواهد شد.

صدای سه بعدی

همچنین فناوری IAMF می‌تواند کیفیت صدای مطلوب خود را با وجود تغییر محیط دستگاه نیز حفظ کند تا کاربران بتوانند به کیفیت صدای اصلی محتوا در تلویزیون‌های خانگی استاندارد نیز دسترسی پیدا کنند.

تنظیم صدا طبق سلیقه کاربران

فناوری IAMF و استانداردسازی صدای فضایی سه بعدی توانسته عصر جدیدی از فناوری صوتی را برای جهان هوشمند به‌وجود آورد. سفارشی‌سازی حالت پخش صدای دستگاه طبق تجربیات فردی، یکی دیگر از امکانات این فناوری برای کاربران محسوب می‌شود. این قابلیت باعث خواهد شد تا کاربران بتوانند به‌آسانی جلوه‌های صوتی در صحنه‌های اکشن یا دیالوگ‌ها در زمان مکالمه شخصیت‌ها را بر اساس سلیقه خود تقویت کنند.

فناوری IAMF در حال توسعه است و در آینده بخش‌های مختلفی چون دستگاه‌های تلفن همراه، متاورس، بازی‌های ویدیویی و سایر موارد را نیز شامل خواهد شد؛ به‌گونه‌ای که کاربران همواره خود را در فضای درون فیلم، برنامه تلویزیونی یا یک رویداد زنده، حس خواهند کرد.

این استانداردهای پیشرفته باعث خواهند شد تا مخاطبان به تجربه‌ای جذاب‌تر و فراگیرتر از سرگرمی و تماشا دسترسی پیدا کنند. در همین راستا سامسونگ که همواره خود را برای توسعه و نوآوری مداوم متعهد می‌داند، توانسته به پیشگام توسعه فناوری‌های مختلف برای تحول در صدا تبدیل شود.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*