تولید گوشی های تقلبی نوکیا

اعتراض رسمی سفیر فنلاند به ایران به دلیل تولید گوشی های تقلبی نوکیا در کشور

پس از انتشار خبر تولید گوشی های تقلبی نوکیا در کشور و همچنین اعتراض شرکت نوکیا به این اتفاق، حالا سفیر فنلاند در ایران نیز رسما به این موضوع اعتراض کرده است.

چند ماه پیش و در تابستان و پاییز 1402 بود که در اخبار تکنولوژی خواندیم گوشی های تقلبی نوکیا و سامسونگ بدون دریافت هیچ مجوزی در ایران تولید می‌شوند. بر اساس اخبار منتشر شده، شرکت‌های داخلی برخی از مدل‌های گوشی های سامسونگ و به‌خصوص گوشی های دکمه‌ای نوکیا را بدون دریافت مجوز از شرکت اصلی، در داخل کشور تولید و به بازار عرضه می‌کنند. این اتفاق، نقض آشکار قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود و قابل انتظار بود که شرکت نوکیا نیز خیلی زود فریاد اعتراض سر بدهد.

حمایت مسئولان از تولید گوشی های تقلبی نوکیا در ایران!

تولید گوشی های تقلبی نوکیا

نکته عجیب اینجا بود که مسئولان وزارت صمت و وزارت ارتباطات، هیچ واکنشی به این موضوع نداشته‌اند و اظهارات و اقدامات آنها این احساس را به ما القا کرد که ظاهرا مخالفتی با تولید گوشی های تقلبی نوکیا و سامسونگ در ایران ندارند و شاید حتی از این تولیدکنندگان غیر قانونی، حمایت هم بکنند. به‌عنوان مثال، سید مهدی نیازی، معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت گفته بود این موضوع به ما ارتباطی ندارد؛ این در حالی است که آقای نیازی حتی به‌طور مفصل به بازدید از شرکت تولیدکننده گوشی های تقلبی نوکیا رفته بود.

بیک‌زاده، دبیر ستاد رفع موانع تولید هم واکنش عجیب‌تری به این اتفاقات داشت و ضمن حمایت از این تولیدکننده، گفت در این شرایط که با مشکلات تحریم و کوچ برندهای معتبر خارجی از ایران مواجه هستیم، علت مطرح کردن این موضوع و پرسیدن این سوال‌ها دقیقا چیست؟ وی با توجه به مشکلات تحریم، اقدام شرکت‌های داخلی برای تولید گوشی های نوکیا در ایران را کاملا منطقی دانست! همچنین بررسی‌های انجام شده حاکی از این بود که یک نهاد دولتی در استان مرکزی، مجوز مونتاژ و تولید گوشی های نوکیا را به یک شرکت داخلی اعطا کرده بود؛ آن هم بدون این که هیچ مجوزی از کمپانی اصلی، یعنی برند فنلاندی نوکیا گرفته شود!

همچنین آقای کرابی، دبیر انجمن تولیدکنندگان موبایل هم به حمایت از این شرکت‌ها و اقدام غیر قانونی آنها پرداخت و گفت آنها برای تولید و مونتاژ گوشی، مجوز وزارت صمت را دریافت کرده‌اند و این پروسه، کاملا قانونی است!

آبروریزی بین‌المللی: شرکت نوکیا و سفیر فنلاند رسما اعتراض کردند

تولید گوشی های تقلبی نوکیا

حالا تولید گوشی های تقلبی نوکیا در ایران، وجهه بین‌المللی پیدا کرده و اندک آبرویی که برای کشورمان باقی مانده را هم برده است. مدتی پیش در اخبار تکنولوژی خواندیم که شرکت نوکیا در واکنش به تولید محصولات این برند در ایران، بدون دریافت مجوز و اقدام قانونی، رسما شکایت خود را مطرح کرده است. مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اخیرا گفته بود نوکیا شکایتی را در این زمینه مطرح کرده و طبق اطلاعات به‌دست آمده، روی شکایت خود دستور قضایی نیز گرفته است.

نماینده رسمی نوکیا در ایران نیز اعلام کرده تعدادی از نمونه‌های تولیدی در این شرکت ایرانی را به دبی و فنلاند ارسال کرده تا در آزمایشگاه‌های مرجع نوکیا مورد بررسی قرار بگیرند. نتیجه این آزمایش‌ها حاکی از آن بود که این گوشی‌ها در حوزه‌های مختلف با مشکل کیفیت و عدم تطابق با استانداردهای نوکیا مواجه هستند.

حالا نیز سفیر فنلاند رسما اعتراض خود در رابط با تولید گوشی های تقلبی نوکیا را به گوش ایران رسانده است. سفیر فنلاند در نامه‌ای به وزرای صمت و امور خارجه، نسبت به این اتفاقات واکنش نشان داد و در نامه خود نوشت:

با بررسی‌های انجام شده مشخص شده است شرکتی به نام آتیلا همراه آیهان تجارت مستقر در زرندیه، استان مرکزی، مبادرت به ساخت، تولید، عرضه و فروش گوشی های تلفن همراه با علامت تجاری نوکیا می‌کند که عملا برای مصرف‌کننده عادی، تمیز آن از محصولات واقعی نوکیا غیر ممکن است.

تصویر نامه اعراضی سفیر فنلاند به وزارت صمت و امور خارجه را در ادامه مشاهده می‌کنید:

تولید گوشی های تقلبی نوکیا

همچنین بخوانید:
گوشی های نوکیا بدون مجوز در ایران تولید می‌شوند! نوکیا به آخر خط رسید؛ وداع همیشگی با برند محبوب قدیمی دو گوشی جدید نوکیا ۱۵۰ ۲۰۲۳ و نوکیا ۱۳۰ موزیک معرفی شدند؛ فیچرفون اما دوست داشتنی