سرعت قطار هایپرلوپ چین

رکورد سرعت توسط قطار هایپرلوپ چین شکسته شد

قطار هایپرلوپ چین توانسته رکورد سرعت فوق‌العاده بالایی را ثبت کند. چینی‌ها حتی گمان می‌کنند که می‌توانند با قطار مغناطیسی خود از هواپیما نیز سریع‌تر بروند.

در حال حاضر کشورهای مختلفی روی پروژه هایپرلوپ کار می‌کنند و قصد دارند مسافت‌های طولانی را در زمانی کوتاه طی کنند. هرچند ظاهرا چینی‌ها توانسته‌اند با موفقیت بیشتری پروژه خود را به‌پیش ببرند. اخیرا خبر رسیده است که قطار هایپرلوپ چین توانسته‌ است رکورد سرعت را در حالت آزمایشی بشکند و مرز ۶۲۳ کیلومتر بر ساعت را لمس کند. البته این هدف نهایی این پروژه نیست.

رکورد سرعت قطار هایپرلوپ در دستان چین

سرعت قطار هایپرلوپ چین

به گفته مهندسان چینی، آنها می‌خواهند سرعت قطار مغناطیسی خود را تا سه‌برابر نیز افزایش دهند. بدین‌ترتیب قطار هایپرلوپ چین می‌تواند دیوار صوتی را نیز شکسته و از هواپیماها پیشی بگیرد. این قطار مغناطیسی فوق‌العاده سریع T-Flight نام دارد و توسط شرکت دولتی علوم و صنعت هوافضا ساخته شده‌است.

قطارهای مغناطیسی روی ریل شناور هستند و هیچ تماسی با زمین ندارند. از طرفی درون تونل‌های مخصوص حرکت می‌کنند و با مقاومت اندک هوا مواجه می‌شوند. این عوامل در کنار برخی موارد دیگر باعث می‌شود که رکورد سرعت قطار هایپرلوپ چین بسیار فراتر از قطارهای سنتی باشد. بد نیست یادآوری کنیم که سرعت قطارهای عادی در بسیاری از نقاط جهان به تنها ۹۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

البته چینی‌ها تنها کاربران این فناوری نیستند. پیش از این ژاپنی‌ها توانسته‌ بودند با قطارهای مغناطیسی سری L0 SCMaglev به سرعت ۶۰۳ کیلومتر برساعت دست یابند. اما چطور چینی‌‌ها توانستند این رکورد فوق‌العاده را بشکنند؟ برای رسیدن به چنین سرعتی، قطار باید با (تقریبا) هیچ اصطکاکی مواجه نشود. به‌همین منظور شرکت چینی یک خط آزمایشی ۲ کیلومتری را با فشار فوق‌العاده پایین ساخت.

سرعت قطار هایپرلوپ چین

آنها همچنین تفاوت صافی مسیر را به ۰.۳ میلی‌متر رساندند که اختلاف بین بالاترین و پایین‌ترین نقطه را نشان می‌دهد. تونل چینی‌ها عرضی معادل ۶ متر دارد و از نظر مقایسه با یک شکل هندسی دقیق تنها خطای ۲ میلی‌متر را ثبت کرده است. همچنین فشار داخل هایپرلوپ می‌تواند در تنها ۵ دقیقه به حالت نرمال بازگردد.

جالب اینجاست که قطار هایپرلوپ چین توانسته در مرحله اول آزمایشی خود رکورد سرعت را بشکند، ولی این پایان کار نیست. آنها می‌خواهند در مرحله دوم تست T-Flight مسیر آزمایش را به ۶۰ کیلومتر افزایش داده و سرعت عجیب ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت کنند. بد نیست بدانید که از نظر تئوری قطارهای مغناطیسی می‌توانند حتی سریع‌تر از هواپیماهای مسافربری (سرعت متوسط بین ۹۲۵ تا ۰۶۶ کیلومتر بر ساعت) حرکت کنند.

ظاهرا دولت چین می‌خواهد از این فناوری جذاب برای اتصال بین دو شهر ووهان و بیجینگ استفاده کرده و در نهایت حتی رکورد سرعت ۲۰۰۰ کیلومتر بر ساعت را هم تجربه کند. هرچند که حتی عملیاتی‌کردن رکورد سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز توسط قطار هایپرلوپ چین یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود.

مخصوصا اینکه برای اولین بار ایلان ماسک در سال ۲۰۱۳ ایده سیستم هایپرلوپ را در آمریکا مطرح کرد، اما پس از گذشت یک دهه هنوز نتوانسته نتیجه‌ای ملموس را ارائه دهد. همچنین شرکت Virgin نیز که یکی از بزرگترین تیم‌های فعال در این زمینه محسوب می‌شد، اخیرا تمامی فعالیت‌های خود را متوقف کرده است.

بیشتر بخوانید:
رویای ایلان ماسک برای ساخت عجیب‌ترین قطار جهان به کام مرگ رفت قطار مغناطیسی هوایی چین رسما رونمایی شد + ویدیو قطار لاکچری اورینت اکسپرس ۲۰۲۵ به زودی رونمایی می شود؛ قصر متحرک روی ریل + تصاویر

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*