مغز وصل اینترنت

دانشجو نابغه MIT مغز خود را به اینترنت وصل کرد

یک دانشجو دانشگاه MIT موفق به ساخت دستگاهی باورنکردنی شده است. از این پس انسان‌ ها می‌توانند مغز خود را مستقیم به اینترنت وصل کنند.

روز به‌روز در حال نزدیک‌شدن به تصویری هستیم که زمانی فقط در فیلم‌های علمی‌تخیلی می‌دیدیم. در ابتدا گوشی‌های هوشمند توانستند انقلابی بزرگ را در زندگی بشر ایجاد کنند. پس از آن نوبت به هوش مصنوعی رسید که نوید آینده‌ای متفاوت را بدهد و حالا نیز شاهد دستاورد بزرگ یک دانشجو از دانشگاه MIT هستیم.

وصل کردن مغز انسان به اینترنت با AlterEgo ممکن شد

مغز وصل اینترنت

در حال حاضر شرکت‌های مختلف از ژست‌های حرکتی و یا فرامین‌ صوتی به‌عنوان راحت‌ترین راه برای ارتباط با گجت‌های هوشمند نام می‌برند. اما اگر فرد بتواند مستقیم مغز خود را به اینترنت وصل کند، چطور؟ بدین‌ترتیب شما می‌توانید بدون گفتن حتی یک کلمه هر آنچه در ذهن دارید را انجام دهید. این دستگاه باورنکردنی توسط فردی به‌نام Arnav Kapur ساخته شده است و AlterEgo نام دارد.

دستگاه آينده‌نگرانه وی ظاهری مشابه یک هدست دارد و می‌تواند سیگنال های ذهنی را ضبط کند. در واقع‌ این سیگنال‌ها هنگامی که فرد واژه‌ خاصی را می‌شنود یا به مورد خاصی فکر می‌کند، ایجاد می‌شوند. این داده‌ها سپس به دستگاهی ارسال می‌شوند که از اینترنت برای یافتن پاسخ استفاده می‌کند. انگار که شما گوگل و کل اینترنت را درون مغز خود دارید.

اما تنها قسمت هیجان‌انگیز ماجرا وصل کردن مغز به اینترنت و برقراری ارتباط بدون حرف‌زدن یا تایپ‌کردن نیست. وقتی که دستگاه پاسخ مناسب را آماده کرد، آن را از طریق لرزش‌های جمجمه به گوش درونی انتقال می‌دهد. در واقع شما حس می‌کنید که صدای درونی خود را می‌شنوید و اینکار هیچ مشکلی در شنوایی عادی شما نیز ایجاد نمی‌کند.

Kapur اعلام کرد که نوآوری جذاب وی می‌تواند به‌دنبال اطلاعات مشخصی بگردد، معادله‌های ریاضی را حل کند و به‌انواع سوالات مختلف پاسخ دهد. در واقع نحوه تعامل انسان با کامپیوتر به‌شکلی کاملا شخصی‌ دگرگون خواهد شد. اگرچه در حال حاضر فقط می‌توان مغز یک فرد را به اینترنت وصل کرد و دریایی از داده‌ها را از آن دریافت کرد، اما این احتمال وجود دارد که در آينده ارتباط مغزی بین دو نفر و جابه‌جایی اطلاعات بین آنها نیز فراهم شود.البته این دانشجو نابغه تاکید کرد که دستگاهش فرد را از محیط اطراف جدا نمی‌کند و حریم خصوصی فرد را نیز حفظ خواهد کرد.

مغز وصل اینترنت

در هنگام آزمایش AlterEgo، کاپور توانست چند محاسبه ریاضی سخت را پاسخ دهد و یا نام بزرگترین شهر بلغارستان و جمعیت آن را به‌درستی بیان کند. اگرچه این پروژه در نگاه اول آینده‌ای بلندپروازانه را ترسیم می‌کند، اما دانشگاه MIT هدف دیگری در سر داشته است.

آنها در ابتدا می‌خواستند به‌افرادی که از بیماری‌های شدید رنج می‌برند و در گفتار مشکل دارند کمک کنند. وصل کردن مغز این افراد به اینترنت می‌تواند زندگی را تا حد قابل‌توجهی برایشان راحت‌تر کند. اما بعدتر پتانسیل بالای این پروژه در افزایش توانایی‌های ذهنی انسان و تغییر آینده بشر را در نظر گرفتند.

در نهایت باید گفت که اگرچه ساخت چنین دستگاهی بسیار هیجان‌انگیز است و می‌تواند در زمره بهترین اختراعات جدید سال قرار گیرد، ولی نگرانی‌هایی را نیز در خصوص حفظ حریم شخصی افراد و امنیت اطلاعات ایجاد می‌کند.

مطالب مرتبط:
هوش مصنوعی، رویای خواندن افکار انسان را به واقعیت تبدیل کرد هشدار ترسناک سازمان ملل درباره تراشه های مغزی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*