شستشوی موتور خودرو

راهنمای گام به گام تمیز کردن و شستشوی موتور خودرو

تمیز کردن و شستشوی موتور خودرو یکی از اصلی‌ترین مراحل نگهداری از ماشین است. اما چگونه باید موتور ماشین را خودمان بشوییم؟

محفظه زیر کاپوت، از جمله کثیف‌ترین قسمت‌های خودرو و البته از غفلت شده‌ترین مکان‌ها برای تمیز کردن است. در این قسمت به دلیل تولید بخارها و مواد روغنی مختلف، همیشه انبوهی از غبار و کثیفی جمع شده که تمیز نگه داشتن آن یکی از اصول نگه‌داری خودرو است. البته استرس احتمال آسیب به قطعات الکترونیکی و مشکلات دیگری که به خاطر همین شستشوی نادرست در اخبار خودرو شنیده می‌شود، علتی است که باعث شده تا بعضی‌ها از این کار صرف نظر کنند. در این مطلب از سایت گجت نیوز با راهکارهای اصولی و صحیح شستشوی موتور وسایل نقلیه آشنا شوید.

روش‌های شستشوی موتور خودرو

واقعیت این است که تمیز نگه داشتن محفظه موتور خودرو، اصلا کار استرس‌زایی نیست و تنها با رعایت نکاتی که در ادامه خواهیم گفت، می‌توانید به راحت‌ترین صورت موتور ماشین خود را تمیز کنید.

وسایل لازم برای شستشوی موتور خودرو

  • شیلنگ با آداپتور اسپری
  • حوله‌های میکرو فایبر
  • دستمال‌های معمولی برای تمیز کردن اولیه
  • بطری اسپری پر از آب صابون
  • جارو برقی
  • اسفنج تمیز کننده

مرحله اول؛ آماده سازی و تمیز کردن اولیه

شستشوی موتور خودرو

خودرو خود را در زمینی هموار و ترجیحا زیر سایه پارک کرده و در ابتدا باتری آن را خارج کنید. این هم باعث می‌شود تا احتمال اتصال برق نباشد و هم فضای بیشتری نیز برای تمیز کردن در اختیار خواهید داشت.

اجازه دهید تا موتورتان خنک شود. ذکر این نکته ضروری است که به هیچ وجه، موتور داغ را با آب سرد خنک نکنید. انجام این کار باعث آسیب زودرس به قطعات فلزی و پلاستیکی موتور می‌شود. بنابراین بهتر است یکی دو ساعت صبر کنید تا موتور به‌طور کامل خنک شود.

با یک جاروبرقی و یک برس خودرو، زباله‌ها، گرد و غبار، برگ‌ها، ماسه و سایر آلاینده‌ها را از محفظه زیر کاپوت خارج کنید. با استفاده از جاروبرقی به راحتی می‌توانید آلایندگی‌های روی قطعات الکترونیکی را بردارید و آن را برای مرحله بعد آماده کنید.

البته باید دقت کنید که در هنگام جابه‌جایی شیلنگ جاروبرقی و یا سایر ادواتی که استفاده می‌کنید، به سایر قطعات ضربه نزنید که باعث شود از جایشان در بروند و یا خم شوند.

مرحله دوم؛ پوشاندن قطعات مهم موتور و شستن آن

شستشوی موتور خودرو

برای این کار یک کیسه زباله بزرگ را روی محفظه موتور قرار دهید تا از پاشش مستقیم و یا ضربات احتمالی آب در امان باشد. تمیز کردن قسمت زیرین کاپوت با آب و صابون ضروری است و پوشاندن موتور با پلاستیک تا رطوبت اضافی در هنگام شستشو و آبکشی وارد نشود، نکته دیگری است که باید در نظر گرفته شود.

برای شستشو از قسمت زیرین کاپوت شروع کنید و این مورد را نیز در نظر داشته باشید تا حد امکان از فشار زیاد آب استفاده نکنید. چرا که خیس کردن محفظه موتور با پاشش آب پرفشار می‌تواند باعث بروز مشکلات در آینده برای موتور خودرو شود.

بعد از آبکشی اولیه، مایع پاک کننده را روی قسمت‌های کثیف اسپری کنید و با استفاده از اسفنج آن را به تمام سطوح برسانید. برای برخی قسمت‌های موتور استفاده از یک برس یا مسواک می‌تواند موثرتر باشد. البته این نکته نیز باید در نظر گرفته شود مایعی که از آن برای شستشو استفاده می‌کنیم، نباید غلظت زیادی داشته باشد چراکه ممکن است به خوبی شسته نشده و در آینده باعث خوردگی قسمت‌های پلاستیکی موتور شود.

مرحله سوم؛ تمیز کردن یک دست و کامل

شستشوی موتور خودرو

پس از تمیز کردن زیر کاپوت و نواحی اطراف محفظه موتور، نوبت به تمیز کردن کامل و یک دست آن می‌رسد. برای شروع قسمت‌های پلاستیکی مربوط را با دقت از روی موتور جدا کنید. سپس با یک دستمال، لکه‌های روغن و کثیفی‌ها را از درپوش‌ها و نواحی زیر پلاستیک جدا شده پاک کنید. برای این مرحله بهتر است چندین دستمال اضافه داشته باشید؛ چراکه ممکن است به دلیل کثیفی بیش از حد موتور مجبور شوید از دستمال‌های با کیفیت خود برای این کار استفاده کنید.

در مرحله بعدی مقداری مایع پاک‌کننده را روی نواحی کثیف اسپری کنید و با یک دستمال میکروفایبر با دقت زیاد تمیز کردن را ادامه دهید. همچنین می‌توانید با استفاده از یک حوله جداگانه از روی دستمال میکروفایبر یک بار دیگر مرحله تمیز کردن را انجام دهید. با این کار رطوبت اضافی نیز از بین می‌رود و محفظه موتور برای مرحله بعد آماده می‌شود.

مرحله چهارم؛ جزئیات بیشتر

شستشوی موتور خودرو

عملیات شستشوی موتور خودرو در مرحله سوم به پایان می‌رسد و مرحله چهارم تنها فعالیت‌هایی هستند تا کمی به جزئیات توجه بیشتری داشته باشیم. استفاده از اسپری‌های ضد غبار یکی از کارهایی است که می‌توان برای تکمیل کردن کارمان انجام دهیم. این اسپری‌ با ویژگی خاص خود هم اجزای موتور شما را از غبار محافظت می‌کند و هم باعث می‌شود تا قسمت‌های پلاستیکی در برابر عوامل مخرب محافظت شوند.

البته این نکته لازم به ذکر است که از اعمال این اسپری بر روی تسمه‌های محرک برای جلوگیری از لغزش خودداری کنید.

در گجت نیوز بخوانید:
۸ ابزار تمیزکاری ماشین که تمام صاحبان خودرو باید داشته باشند کارواش اتوماتیک دقیقا چه بلایی سر خودروی شما می‌آورد؟ بهترین روش ها برای ترمیم اجزای پلاستیکی بدنه خودرو

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*