علت زودانزالی مردان

دانشمندان بالاخره علت زودانزالی مردان را کشف کردند؛ درمان چیست؟

زودانزالی می‌تواند رابطه جنسی بین یک زوج را خراب کند و افراد زیادی از آن رنج می‌برند. هرچند که اخیرا یک علت عجیب برای زودانزالی مردان پیدا شده که قابل درمان است.

رضایت از رابطه جنسی یکی از مواردی است که در کیفیت کلی رابطه نقشی مهم ایفا می‌کند. مهمترین مشکل در این زمینه را نیز شاید بتوان زودانزالی مردان دانست. به‌طورکلی تعاریف گوناگونی از این وضعیت ارائه شده است؛ اما اگر مرد در کمتر از یک دقیقه پس از دخول (علیرغم میل خود) به ارگاسم برسد، زودانزال تلقی می‌شود. دانشمندان بر این باورند که زمان عادی انزال برای مردان جوان ۵ دقیقه و به‌طور کلی برای مردان بین ۵ تا ۱۰ دقیقه است.

یکی از علت های ناشناخته زودانزالی مردان کشف شد

علت زودانزالی مردان

با توجه به ماهیت شخصی این موضوع و تاثیر آن در اعتماد به‌نفس فرد، نمی‌توان آمار دقیقی از افراد زودانزال ارائه داد؛ اما پژوهشگران بر این باورند که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از مردان حداقل در یک برهه از زندگی خود زودانزالی را تجربه می‌کنند. در واقع اگر شما تقریبا همیشه در کمتر از ۳ دقیقه پس از دخول ارضا می‌شوید و تقریبا هیچ‌وقت قادر نیستید ارگاسم خود را به‌تاخیر بیندازید، باید به‌پزشک مراجعه کنید. نمی‌توان صرفا یک علت را برای زودانزالی مردان مشخص کرد.

این مشکل می‌تواند دلایل فیزیکی داشته باشد. از مهمترین علت های فیزیکی زودانزالی مردان می‌توان به متعادل نبودن سطح هورمون‌های مربوط به عملکرد جنسی، ناتراز بودن سطح مواد شیمیایی مغز و عفونت و التهاب در پروستات اشاره کرد. همچنین ممکن است ناتوانی در حفظ نعوظ نیز الگوی خاصی را برای بدن ایجاد کند که در نهایت به‌زودانزالی منجر شود.

البته مسائل روانی نیز نقش مهمی را در این مشکل بازی می‌کنند. از مهمترین علت های روانی زودانزالی مردان می‌توان به تجربیات جنسی اولیه، سوء‌استفاده جنسی، عدم اعتماد‌به‌نفس، افسردگی، نگرانی در رابطه با انزال زودرس و عذاب‌وجدان در رابطه جنسی اشاره کرد. البته در برخی موارد نیز می‌تواند مشکل ارثی باشد. هرچند اخیرا یک دلیل عجیب برای مسئله زودانزالی مردان کشف شده است. ماجرا از آنجا شروع شد که یک مرد ۳۲ ساله پس از دو سال زودانزالی به دکتر مراجعه کرد.

علت زودانزالی مردان

پس از بررسی‌های اولیه نوبت به اسکن بدن رسید. چیزی که توجه پزشکان را جلب کرد، وجود یک کیست در نزدیکی نخاع بیمار بود. فرد ۳۲ ساله گفته‌بود که شرایط مدام در حال بدتر شدن است. به‌عنوان مثال اخیرا مجبور بود در صورتی که هیچ عاملی برای تحریک وجود نداشته، مدت‌های طولانی با نعوظ کنار بیاید. مشکل نادری که در پزشکی با نام پریاپیزم یا نعوظ مانا شناخته می‌شود. او همچنین در قسمت لگن احساس درد می‌کرد. این درد هنگام انزال نیز وجود داشت.

پزشکان به‌این‌ نتیجه رسیدند که شاید یک علت جدید به عوامل زودانزالی مردان اضافه‌شده است و به‌همین‌خاطر تصمیم به انجام MRI گرفتند. نتیجه از یک آسیب بیضی‌شکل در قسمت پایینی مهره‌های کمری و ابتدای استخوان خاجی پرده برداشت. در واقع آنچه در تصویر MRI دیده می‌شد، کیست تارلوف بود. چیزی شبیه یک کیسه پر شده با مایعات که گاهی‌ اوقات در اطراف استخوان خاجی شکل می‌گیرد.

این کیست‌ها ممکن است به‌دلایل مختلف از جمله التهاب یا تروما فیزیکی در ستون فقرات ایجاد شوند. معمولا این کیسه‌ها بین ریشه‌های اعصاب که از طناب نخاعی رشد می‌کنند، ظاهر می‌شوند. بررسی‌های بیشتر بیمار ۳۲ ساله نیز نشان داد که کیست تارلوف به اعصاب سرینی وی فشار وارد می‌کردند.  هرچند در گزارش مربوطه علت اولیه ایجاد کیست تارلوف گفته نشده بود.

علت زودانزالی مردان

این اعصاب کارکردهای زیادی دارند که از میان آنها می‌توان به انتقال دستور حرکت به ساختارهای مختلف در لگن و دریافت اطلاعات حسی اشاره کرد. فشار روی این قسمت از بدن می‌تواند به اختلال در عملکرد جنسی منجر شود. بدین‌ترتیب کیست تارلوف را می‌توان یکی از علت های زودانزالی مردان دانست.

پزشکان پس از ارزیابی MRI، میزان درد و شدت مشکل زودانزالی فرد را با پرسشنامه بررسی کردند. در نتیجه آنها تصمیم گرفتند که عمل جراحی باید فوری انجام شود. پس از برداشتن کیست، درد لگن و مشکل زودانزالی تا حد قابل‌توجهی برطرف شدند. همچنین پزشکان ۶ ماه پس از جراحی نیز به ارزیابی وضعیت بیمار پرداختند. مرد ۳۲ ساله تا حد زیادی بهبود یافته بود.

به‌طورکلی وقتی یک بیمار با مشکل زودانزالی به پزشک مراجعه می‌کند، بررسی نشانه‌های وضعیت اعصاب فرد و MRI چندان در دستور کار قرار نمی‌گیرد. این در حالیست که اگر علت های شایع زودانزالی مردان در یک مرد سالم وجود نداشت، می‌بایست بررسی نخاع و ساختارهای اطراف آن حتما انجام شود. اگر علت زودانزالی مرد کیست تارلوف تشخیص‌ داده شود، جراحی می‌تواند درمان مناسب فرد باشد.

بیشتر بخوانید:
با مصرف این مواد غذایی، فرآیند پیری را به تعویق بیاندازید نتایج یک آزمایش دیوانه‌وار: مغز خوک چند ساعت بدون بدن زنده ماند مهم‌ترین دلایل عدم کاهش وزن در انسان؛ چرا لاغر نمی‌شویم؟