جایگاه قدرت نظامی ایران در سال 2024

جایگاه قدرت نظامی ایران در سال 2024 از نگاه رسانه گلوبال فایرپاور

رسانه معروف گلوبال فایرپاور جایگاه قدرت نظامی ایران در سال 2024 را اعلام کرده است. به نظر شما ایران در چه رتبه‌ای در جهان قرار دارد؟

جنگ‌های بین روسیه-اوکراین و فلسطین-اسرائیل نشان دادند که احتمال وقوع جنگ جهانی سوم نزدیک و قریب‌الوقوع است. هر آن ممکن است کشورهای غربی و اروپایی با خاورمیانه و از آن طرف با روسیه درگیر شوند و آتش سومین جنگ بزرگ دنیا را شعله‌ور سازند. اگر علاقه‌مند به اخبار نظامی هستید، می‌توانید از مطالعه مقاله رتبه‌بندی قدرتمندترین ارتش های جهان در پایان سال 2023 لذت ببرید.

جایگاه قدرت نظامی ایران در سال 2024

تجهیزات نظامی ایران به اندازه‌ای خواهد بود که کشورهای غربی و اروپایی نتوانند به‌آسانی فکر تجاوز به کشورمان را در سر بپرورانند؛ اما سوال مهمی که همواره مشغله ذهنی مردم کشورمان بوده، جایگاه قدرت نظامی ایران طی سال‌های مختلف است. در مطلب پیش رو، رسانه گلوبال فایرپاور نگاهی به دارایی‌های نظامی ایران انداخته و در فهرست برترین قدرت‌های نظامی سال 2024 از میهن عزیزمان نام برده است.

جایگاه قدرت نظامی ایران در سال 2024

گلوبال فایرپاور یکی از وب سایت‌های تخصصی حوزه نظامی است و هر ساله سعی می‌کند با بررسی بیش از 60 شاخص، 145 کشور جهان را رتبه‌بندی کند. در سال جاری میلادی این رسانه جامع، ایران را در رده چهاردهم قرار داده است. مهم‌ترین شاخص برای نظام رتبه‌بندی فایرپاور، شاخص قدرت آتشباری جهانی است که خود 60 شاخص دیگر دارد و کمیت یگان‌های نظامی، جایگاه اقتصادی، توانمندی‌های لجستیک و عوامل جغرافیایی را در نظر می‌گیرد.

آن‌گونه که گلوبال فایرپاور اعلام کرده، در نظام رتبه‌بندی این رسانه پس از ایران نام کشورهای قدرتمندی مثل مصر، استرالیا، اوکراین و آلمان و اسپانیا آمده است. در مقاله این وب سایت به قدرت نیروی زمینی کشورمان صراحتا اشاره شده و از تانک‌های زرهی و خودروهای زرهی به‌عنوان یک عامل تعیین‌کننده یاد شده است. در سال گذشته میلادی گفته شد که ایران حدود 4 هزار و 71 تانک دارد.

جایگاه قدرت نظامی ایران در سال 2024

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، ایران از نظر داشتن تانک در جایگاه خوبی قرار دارد و تنوع آنها نیز بالاست. برای مثال می‌توان از اولین تانک پیشرفته کشورمان با نام «کرار» یاد کرد که روی پلتفرم T-72S سوار شده و قدرت شاسی زیادی دارد. تانک مذکور سیستم کنترل آتش الکترواپتیکال دارد و مجهز به فاصله‌یاب لیزری و رایانه بالستیک است.

گزارشی در سال 2021 عنوان کرده بود که تا آن سال کشورمان حدود 8 هزار و 500 خودروی زرهی داشته است. علاوه بر تانک‌ها و خودروهای زرهی می‌توان به توپخانه و سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه اشاره کرد که تعداد زیادی را شامل می‌شوند. ایران از نظر داشتن موشک‌های بالستیک برد کوتاه، متوسط و بلند در رتبه خوبی قرار دارد.

با بررسی دقیق مراکز موشک‌های بالستیک می‌توان به این نتیجه رسید که ایران حداقل مجهز به 5 نوع موشک بالستیک دوربرد است که می‌توانند از راه دور به هدف اصابت کنند. همچنین ادعا شده که در کشورمان مراکز بزرگی وجود دارد که موشک‌های بالستیک در آنها نگهداری می‌شوند. برخی از این موشک‌ها قادرند تا 1300 کیلومتر مسافت را طی کنند که «شهاب 3» یکی از آنها محسوب می‌شود.

جایگاه قدرت نظامی ایران در سال 2024

در حال حاضر دوربردترین موشک بالستیکی که در ایران یافت شده، موشک‌های خرمشهر 1، 2 و 4 است که مسافت‌های 2 تا 3 هزار کیلومتری را به‌راحتی می‌پیمایند. موشک‌های بالستیک با برد متوسط می‌توانند تا 1600 کیلومتر طی کنند که از جمله آنها می‌توان به عماد، قدر و پاوه اشاره کرد.

گلوبال فایرپاور همچنین ادعا کرده ایران جزو کشورهایی است که 19 زیردریایی در اختیار دارد و می‌تواند در عملیات‌های دریایی با قایق‌های کوچک به اهداف خود حمله‌ور شود. نظر شما درباره جایگاه قدرت نظامی ایران در جهان چیست؟ اگر به مباحث نظامی علاقه دارید می‌توانید نگاهی به مقاله قدرتمندترین ارتش‌های قاره آسیا در سال 2023 بیندازید.

همچنین بخوانید:
تقابل جنگنده‌ های F16 و میگ 29؛ وقتی که جنگ آمریکا و شوروی به آسمان می‌کشد نگاهی به انواع مدل های جنگنده اف 35 (F-35) سلطان بلامنازع آسمان جنگنده نسل پنجم ترکیه، امکانات منحصربه‌فردی را ارائه می‌کند