جنگنده نسل پنجم ترکیه، کاآن - KAAN

جنگنده نسل پنجم ترکیه، امکانات منحصربه‌فردی را ارائه می‌کند

جنگنده نسل پنجم ترکیه که کاآن (KAAN) نام دارد، یک جت جنگی بومی ساخت داخل ترکیه است که امکانات منحصربه‌فردی را ارائه می‌کند.

جنگنده نسل پنجم ساخت داخل ترکیه به‌نام KAAN که هفته گذشته اولین پرواز آزمایشی تاریخی خود را انجام داد، پس از ورود به خدمت، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی خواهد بود. این هواپیما توسط شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (TÜBITAK) توسعه یافته است. براساس اطلاعاتی که روز دوشنبه توسط خبرگزاری آنادولو ترکیه به دست آمده، جنگنده بومی ترکیه روی فناوری‌های مربوط به پنهان‌کاری، سامانه‌های پشتیبانی حیات و پیشگیری از انفجار متمرکز است.

امکانات پیشرفته در جنگنده نسل پنجم ترکیه

کاآن برتری هوایی، قابلیت‌های رزمی هوا به هوا ارتقا یافته با تسلیحات جدید و توانایی انجام حملات دقیق با سرعت فراصوت را از طریق سامانه‌های اویونیکی با کارایی بالا ارائه می‌دهد. این هواپیما به نرم‌افزار و سخت‌افزار جدیدی نیز مجهز خواهد شد.

جنگنده نسل پنجم ترکیه، کاآن - KAAN

کاآن، جنگنده نسل پنجم ترکیه

در اولین پرواز KAAN از فناوری‌های توسعه یافته توسط TÜBITAK از جمله کامپیوتر مدیریت مرکزی، واحدهای رابط اویونیک، شبکه قطعی، سیستم عامل بلادرنگ چند هسته‌ای و نرم‌افزار واسط استفاده شده است.

جنگنده نسل پنجم ترکیه به‌عنوان نهمین هواپیمای ساخت داخل که در دهه گذشته توسط ترکیه رونمایی شده و نقطه عطف دیگری در مسیر خودکفایی صنعت دفاعی ترکیه را رقم زده است. این دستاورد، جایگاه ترکیه را به‌عنوان یک توسعه‌دهنده و صادرکننده بزرگ در سال‌های اخیر تثبیت می‌کند. با دستیابی به این شاهکار در صنعت هوایی، ترکیه به جمع کشورهای معدودی می‌پیوندد که از این فناوری پیشرفته برخوردارند.

جنگنده نسل پنجم ترکیه، کاآن - KAAN

این پروژه که در سال ۲۰۱۶ آغاز شد، با هدف جایگزینی ناوگان فرسوده ارتش ترکیه دنبال می‌شود. علاوه بر این، ترکیه تلاش می‌کند تا از موتورهای ساخت داخل در تولید انبوه KAAN که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۸ آغاز شود، استفاده کند. وظیفه توسعه سیستم کامپیوتری یا مغز این جنگنده ترکیه‌ای نیز بر عهده TÜBITAK بوده است.

ادغام موشک‌ها، سامانه‌های تسلیحاتی و کیت‌هایی مانند Som A، Som B1، Som B2، Hgk 82، Hgk 83، Hgk 84، Neb، Gökhan، Kgk 82، Kgk 83، Gökdoğan و Bozdoğan در جنگنده بومی ترکیه توسط موسسه تحقیق و توسعه صنایع دفاعی TÜBITAK (SAGE) انجام خواهد شد.

پیشینه خبر:
نگاهی به جنگنده نسل پنجم ترکیه، کاآن (KAAN)