جنگنده مدرن چینی

چینی ها با این جنگنده فوق مدرن به رقابت با اف ۳۵ آمریکایی می‌روند

قدرت نظامی ارتش چین به‌شکل فوق‌العاده‌ای رو به افزایش است. چینی ها یک جنگنده فوق مدرن توسعه داد که حتی می‌تواند جنگنده آمریکایی F-35 را در جنگ احتمالی تهدید کند.

بسیاری از کارشناسان حوزه نظامی و همچنین تصمیم‌گیران پنتاگون متوجه رشد بسیار سریع نیروی دریایی ارتش چین شده‌اند. چینی ها از نظر اندازه ناوگان، ظرفیت تولید صنعتی و پختگی سلاح‌ها و فناوری‌های مورد استفاده به سطح نگران‌کننده‌ای رسیده‌اند. البته هنوز نمی‌توان نیروی دریایی چین را برتر از ناوگان دریایی آمریکا دانست، اما آمریکایی‌ها به‌خوبی متوجه وخامت اوضاع شده‌اند.

تهدید F-35 در اقیانوس آرام با جنگنده مدرن چینی J-31

جنگنده مدرن چینی

سرعت اضافه‌شدن ناو‌های هواپیمابر، ناوشکن‌ها و کشتی‌های تهاجمی آبی‌خاکی به‌حدی است که دیگر نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. هرچند زیر سایه نیروی دریایی در حال رشد چین، نیروی هوایی این کشور قرار دارد. چینی ها به‌شدت در تلاش برای ساخت جنگنده های فوق مدرن هستند تا بتوانند آمریکا را در آسمان نیز به‌چالش بکشند. در واقع آنها می‌خواهند در نبرد احتمالی صحنه اقیانوس آرام را در دست بگیرند.

در حال حاضر نیروی هوایی چین از ۱۰۰ هواپیمای رادارگریز نسل پنجم به‌نام J-20 بهره می‌برد؛ اما اکثر کارشناسان بر این باورند که آنها نمی‌توانند رقبای غربی خود را به‌چالش بکشند. J-20 برای برخواستن از روی ناو چندان مناسب نیست و توانایی برتری هوایی در برابر F-22 و F-35 را هم ندارد. البته این احتمال وجود دارد که چینی ها در آینده با تغییر در برد حسگرها، سلاح‌ها، سیستم‌های عملیاتی و قدرت محاسباتی جنگنده فوق مدرن خود آن را ارتقا دهند. ولی خب سایر کشورها نیز بیکار نخواهند نشست.

جنگنده مدرن چینی

به‌همین‌ خاطر بیشتر این جنگنده نوظهور J-31C است که توجه کارشناسان نظامی غربی را به‌خود جلب کرده است. این جنگنده نسل پنجم رادارگریز است و توانایی بلند‌شدن از روی ناو را دارد. چین تاکنون از ارائه اطلاعات گسترده پیرامون توانایی سیستم‌های راداری، توانایی مانور هوایی و سلاح‌های این جنگنده خودداری کرده است و صرفا به بهبودها و آپگرید‌های مختلف اشاره می‌کند. همچنین تاکنون فقط تعداد کمی از این جنگنده به‌عنوان نسخه اولیه ساخته شده است.

بنابراین نمی‌توان با قطعیت از نتیجه نبرد احتمالی آن با F-35C یا F-35B صحبت کرد، ولی به‌عنوان یک خطر بالقوه محسوب می‌شود. جالب اینجاست که چینی ها اخیرا ماکت جنگنده فوق مدرن J-31 (همان FC-31) را در نمایشگاهی در عربستان به‌نمایش گذاشتند. این هواپیما از نظر ظاهری شباهت فوق‌العاده زیادی به اف 35 آمریکایی‌ها دارد.

جنگنده مدرن چینی

بسیاری از گزارش‌ها از جمله مقالات پنتاگون و پروژه‌های پژوهشی کنگره به‌ این موضوع اشاره دارند که ظاهرا چینی‌ ها در زمینه خرابکاری سایبری و سرقت اطلاعات سلاح‌های آمریکایی و مخصوصا جنگنده فوق مدرن F-35 موفق بوده‌اند. البته ساخت جنگنده‌ ای با ظاهری شبیه به F-35 به این معنی نیست که لزوما چینی ها توانسته‌اند به تمامی توانایی‌های راداری و عملیاتی آمریکا دست یابند.

روزنامه‌های چینی نیز به‌شباهت‌های بین این دو جنگنده فوق مدرن پرداخته‌اند. به‌عنوان مثال در روزنامه People’s Daily Online گفته‌ شده که این دو هواپیما از ورودی هوای یکسان برای موتور بهره می‌برند. J-31 همچنین دارای محفظه بمب خاصی شده که یادآور F-35 است. برخی از کارشناسان نظامی جنگنده J-31 را چندان جدی نمی‌گیرند و آن را صرفا یک کپی‌برداری ناتمام از F-35 قلمداد می‌کنند. با وجود این، ظاهرا مقامات آمریکایی نظر دیگری دارند. آنها گمان می‌کنند که ترکیب این جنگنده نسل پنجم با نیروی دریایی ارتش چین می‌تواند مشکل‌ساز شود.

اف ۳۵ آمریکا

جنگنده F-35 آمریکا

به‌باور آنها قدرت مانور استثنایی، طراحی رادارگریز، محفظه بمب داخلی، اویونیک بهبود یافته نسبت به نمونه‌‌های پیشین، حسگرهای جدید به‌منظور بهبود آگاهی محیطی، بهبود در توانایی‌های ردیابی و هدف‌گیری رادار و سیستم‌های جنگ الکترونیک پیشرفته جلوی نادیده‌گرفتن این جنگنده فوق مدرن چینی را می‌گیرند. جالب اینجاست که حتی نیروی هوایی پاکستان نیز به خرید این جنگنده علاقه‌مند شده‌ است.

جنگنده J-31 به دو موتور توربوفن افتربرنر RD-93 مجهز شده است و می‌تواند با سرعت تقریبی ۱.۸ ماخ (۲۲۰۰ کیلومتر بر ساعت) پرواز کند. حداکثر سرعت کروز نیز به ۱۰۸۰ گره می‌رسد. همچنین گفته می‌شود که این هواپیما می‌تواند در ارتفاع ۶۵ هزار پا از سطح زمین پرواز کند و برد عملیاتی آن نیز به ۲۱۶۰ مایل دریایی (۴۰۰۰ کیلومتر) می‌رسد. مورد آخر نگران‌کننده است.جنگنده مدرن چینی

برد عملیاتی زیاد می‌تواند سبب شود که بسیاری از اهداف آمریکایی در دسترس این جنگنده فوق‌ مدرن چینی قرار گیرند. این در حالیست که در لیست مشخصات F-35C حداقل برد عملیاتی 1300 مایل دریایی (۲۴۰۰ کیلومتر)‌ ذکر شده است. اگرچه واژه «حداقل» به‌معنی برد بیشتر است، اما نمی‌توان اختلاف زیاد بین ۲۴۰۰ و ۴۰۰۰ کیلومتر را نادیده گرفت.

چینی ها اعلام کرده‌اند که جنگنده J-31 از رادار آرایه اسکن الکترونیکی فعال (AESA) بهره می‌برد که یعنی می‌تواند به‌صورت همزمان چندین هدف را ردیابی کند. از طرفی بازی‌های جنگ نیروی هوایی آمریکا نیز نشان‌ داده‌اند که F-35 توانایی مشاهده و نابود کردن جنگنده فرضی نسل چهارم از فاصله قابل‌ ملاحظه را دارد. در واقع F-35 می‌تواند بدون اینکه کسی متوجه حضورش شود، چندین جنگنده دشمن را از فاصله دور نابود کند.

جنگنده F-35 آمریکا

جنگنده F-35 آمریکا

همچنین فناوری‌های پیشرفته استفاده‌شده در F-35 به‌حدی شگفت‌آور هستند که این جنگنده توانسته لقب کامپیوتر پرنده را از آن خود کند. بدون‌شک بدون این فناوری‌های پیشرفته J-31 هیچ‌ شانسی در برابر دشمن آمریکایی خود نخواهد داشت.

از طرفی فارغ از پارامترهایی همچون فناوری‌های استفاده شده یا عملکرد سلاح‌ها و سیستم‌های حاضر در دو جنگنده، مسئله تعداد نیز مطرح است. ارتش چین تاکنون توانسته تنها ۲ نمونه اولیه از جنگنده فوق مدرن خود را بسازد؛ اما آمریکا و متحدانش هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ فروند F-35 را آماده عملیات دارند. حتی اگر چین بتواند جنگنده خود را از هر نظر به F-35 برساند، آنها فعلا از نظر تعداد تاثیرگذار نیستند.

به‌نظر شما آیا چینی ها می‌توانند در آينده نزدیک از نظر فناوری نظامی از آمریکا و روسیه پیشی بگیرند؟

بیشتر بخوانید:
سوخو Su-57M، هواپیمای جنگنده جدید روسها از F22 و F35 آمریکا قدرتمندتر است کره جنوبی تولید انبوه جنگنده های KF-21 را آغاز کرد نگاهی به جنگنده نسل پنجم ترکیه، کاآن (KAAN)