جنگنده چینی پاکستان

ارتش پاکستان به دنبال خرید جنگنده مخوف چینی

با اعلام نیروی هوایی پاکستان، این کشور در نظر دارد تا جنگنده مخوف چینی FC-31 Gyrfacon را خریداری و وارد ناوگان این کشور کند.

نیروی هوایی پاکستان مشغول برنامه‌ریزی برای به خدمت گرفتن جنگنده رادارگریز مخوف چینی با نام FC-31 است. این اقدام همزمان با معارفه تجهیزات نظامی جدید خریداری شده توسط این کشور صورت گرفته است. طبق صحبت‌های فرمانده نیروی هوایی پاکستان، FC-31 در آینده نزدیک وارد خدمت خواهد شد. تا پیش از این پاکستان ابراز علاقه به خرید جنگنده نسل پنجم کاآن ترکیه از خود نشان داده بود، اما حالا برنامه‌های نظامی این کشور تغییر یافته است.

آشنایی با جنگنده چینی جدید پاکستان با نام FC-31 Gyrfacon

جنگنده چینی پاکستان

جنگنده رادار گریز FC-31 که با نام J-31 نیز شناخته می‌شود، توسط شرکت نظامی Shenyoung چین ساخته شده است. توسعه و ساخت این هواپیمای جنگی از سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز شد. طراحی و ساخت این جنگنده با تلفیق فناوری جنگنده‌های F-35 لاکهید مارتین و F-22 رپتور صورت گرفته که توسط غرب به آن لقب یک جنگنده مخوف نسل پنج می‌دهند؛ اما خود چین معتقد است این جنگنده از نسل چهار پلاس است. نمونه اولیه و نهایی ساخته شده از این جنگنده در سال ۲۰۱۷ توسط چین رونمایی شد. نوع ساخته شده این جنگنده برای صادرات از امکانات کمتری نسبت به نمونه بومی و مورد استفاده ارتش چین برخوردار است.

طول این جنگنده ۱۶ متر، طول هر بال ۱۱.۵ متر، ارتفاع ۵ متر و در نهایت وزن آن بسته به مهمات بین ۱۷ تا ۲۵ تن است. حداکثر سرعت این جنگنده ۱.۸ ماخ (معادل ۲۲۲۲ کیلومتر بر ساعت) و نهایت برد عملیاتی آن ۴۰۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

جنگنده FC-31 Gyrfacon

جنگنده FC-31 مجهز به سیستم جستجو و ردیابی مادون قرمز، همراه با سیستم هدف‌گیری الکترواپتیکال است. همچنین این جنگنده به رادار آرایه اسکن الکترونیکی فعال مجهز شده است. طراحی برتر جنگنده FC-31 به‌واسطه دو موتوره بودن این جنگنده و چابکی بی‌نظیر آن است. FC-31 قادر است تا ۸ تن سلاح را حمل کند. این جنگنده دارای دو مخزن حمل سلاح نیز بوده و همچنین سه نقطه هارد پوینت در هر بال برای موشک‌های نصب شده خارجی وجود دارد. توان مانورپذیری و پنهان‌کاری اسمی این جنگنده در کلاس جنگنده F-35 قرار می‌گیرد؛ اما در عمل نسبت به F-35 لاکهید مارتین ضعیف‌تر است.

جاستین برانک، کارشناس هوافضای موسسه Royal United Sevices در رابطه با خرید این جنگنده چینی توسط پاکستان گفت:

در واقع هنوز مشخص نیست که این خرید چه معنایی برای ناوگان نیروی هوایی پاکستان دارد و همچنین چگونه بر تعادل نظامی بین رقبای اصلی پاکستان و هند تاثیر می‌گذارد.

طبق بررسی‌های صورت گرفته از زمان توسعه سیستم پدافند پیشرفته کشور هند، داشتن یک جت سریع با قابلیت پنهان‌کاری بالا برای حملات احتمالی به هند، می‌تواند یکی از اهداف خرید این جنگنده توسط پاکستان باشد.

جنگنده FC-31 Gyrfacon

ریک فیشر، کارشناس ارتش چین در اندیشکده مرکز ارزیابی و استراتژی بین‌المللی مستقر در ایالات متحده، گفت:

فروش این جنگنده به پاکستان برای چین بسیار قابل توجه و مهم است؛ زیرا این برنامه‌ای جامع برای خویشتن‌داری کشورهای همسایه پاکستان را ارائه می‌دهد و از پاکستان در برابر تهاجم گزینه‌های نسل پنجم اروپایی و ترکیه‌ای دفاع می‌کند.