تمایل کاربران اندروید به خرید آیفون های قدیمی

شگفتی در بازار موبایل؛ تمایل کاربران اندروید به خرید آیفون های قدیمی

یک مؤسسه تحقیقاتی، مطالعه جذابی را انجام داده که نشان می‌دهد کاربران اندروید به خرید آیفون های قدیمی و ارزان قیمت‌تر اپل تمایل بیشتری دارند.

مطالعه جدیدی که توسط شرکت تحقیقاتی CIRP انجام شده، رفتار خرید کاربران اندروید که به آیفون مهاجرت می‌کنند را مورد بررسی قرار داده است. در حالی که تعداد کل افرادی که از اندروید به iOS مهاجرت می‌کنند از سال ۲۰۱۹ نسبتاً ثابت مانده است (با یک افت جزئی در سال ۲۰۲۳ نسبت به ۲۰۲۲)، اما ترجیح آن‌ها برای مدل‌های خاص آیفون، تصویر متفاوتی را ترسیم می‌کند.

این مطالعه نشان می‌دهد، تعداد افرادی که از اندروید به آیفون مهاجرت می‌کنند، از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ بین ۱۱ تا ۱۹ درصد نوسان داشته است. جالب اینجاست که سال ۲۰۲۲ با ۱۵ درصد، بالاترین میزان مهاجرت را به خود اختصاص داده و احتمالاً قبل از کاهش مشاهده شده در سال ۲۰۲۳، به اوج خود رسیده است. این ثبات ممکن است ناشی از پیچیدگی‌های ذاتی مرتبط با تغییر سیستم‌عامل، از جمله انتقال داده‌ها و تطبیق با رابط کاربری جدید باشد.

تمایل کاربران اندروید به خرید آیفون های قدیمی

با این حال، هنگام بررسی عادات خرید مهاجران از اندروید، داده‌ها مسیر جالبی پیدا می‌کنند. برخلاف کاربران فعلی آیفون که گوشی خود را ارتقا می‌دهند و ترجیخ آن‌ها اغلب خرید مدل‌های جدیدتر است (تنها ۲۱ درصد مدل‌های قدیمی‌تر را انتخاب می‌کنند)، بخش قابل توجهی (۲۹ درصد) از مهاجران از اندروید به سمت آیفون ۱۲ یا آیفون ۱۳ (از جمله نسخه mini) یا آیفون SE 3 متمایل می‌شوند. این روند نشان می‌دهد که کاربران اندروید به خرید آیفون های قدیمی تمایل بیشتری را نشان داده‌اند.

چرا کاربران اندروید از خرید آیفون های قدیمی استقبال می‌کنند؟

مؤسسه CIRP به بررسی دلایل تمایل کاربران اندرویدی پرداخته است. یکی از توضیحات قانع‌کننده آن‌ها، بودجه کمتری است که معمولا کاربران گوشی‌های اندرویدی برای خرید یک گوشی جدید در نظر می‌گیرند. آن‌ها اغلب از گوشی‌های اندرویدی با قیمت پایین‌تر استفاده کرده‌اند و مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌ آیفون، با محدودیت‌های مالی و نیازهای روزمره آن‌ها سازگاری بهتری دارند.

تمایل کاربران اندروید به خرید آیفون های قدیمی

آیفون SE 3

اما فراتر از ملاحظات بودجه‌ای و قیمت، جذابیت اکوسیستم کاملا یکپارچه اپل نیز به‌عنوان یک نیروی محرکه برای مهاجرت از اندروید به آیفون عمل می‌کند. ویژگی‌هایی مانند iMessage، FaceTime و یکپارچگی بی‌نقص ایرپادز، حتی بدون نیاز به داشتن جدیدترین و گران‌قیمت‌ترین مدل آیفون، جذابیت قابل توجهی دارند. این نشان می‌دهد که مهاجران، مزایای اکوسیستم اپل را نسبت به ویژگی‌های پیشرفته مدل‌های پرچمدار در اولویت قرار می‌دهند.

همچنین این مطالعه یک تضاد جالب در میان گروه مهاجران از اندروید را نشان می‌دهد. در حالی که بخش قابل توجهی مدل‌های قدیمی‌تر را ترجیح می‌دهند، تعداد بسیار زیادی (۳۷ درصد) مدل‌های جدید Pro یا Pro Max را انتخاب می‌کنند. این نشان‌دهنده وجود احتمالی دو بخش مجزا در جمعیت مهاجرات‌کنندگان از اندروید است. یک بخش که اولویتش ارزش و مقرون به صرفه بودن است و بخش دیگر به‌دنبال ویژگی‌های برتر و جایگاه اجتماعی بالاتر با جدیدترین آیفون‌های بالارده است.

تمایل کاربران اندروید به خرید آیفون های قدیمی

آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس

ما همچنین در یک مقاله تحلیلی دیگر مطرح کرده بودیم که بسیاری از جوانان نسل Z بر این باورند که گوشی‌های اندرویدی به درد افراد مسن می‌خورد و جوان‌‌ترها باید از آیفون استفاده کنند. مطالعه این مقاله هم خالی از لطف نیست.

جمع‌بندی

این مطالعه، ترجیح مدل‌های قدیمی‌تر در میان بخش قابل توجهی از مهاجران را آشکار می‌کند که تحت تأثیر ملاحظات ارزش، جذابیت اکوسیستم و به‌طور بالقوه، نیازها و اولویت‌های متفاوت در درون این جمعیت خاص هدایت می‌شود. درک این موضوع می‌تواند راهبردهای هر دو شرکت سازنده‌ی اپل و اندروید را، در راستای پاسخگویی به چشم‌انداز در حال تحول دنیای گوشی‌های همراه، شکل دهد.

در گجت نیوز بخوانید:
اندروید ۱۴ در مقابل آی او اس ۱۷؛ کدام بهتر است؟ ۱۰ تا از مزایا و معایب گوشی‌های اندروید در برابر آیفون