فیلم شاهکار

10 فیلم شاهکار فوق‌العاده سینمایی که هرگز نباید بازسازی شوند

برخی فیلم ها هستند که به‌دلیل شاهکار بودنشان هیچ کس توانایی بازسازی آن‌ها را ندارد. در ادامه شما را با 10 مورد از این فیلم‌ ها آشنا می‌کنیم.

بازسازی فیلم های سینمایی امروزه به یکی از متداول‌ترین فعالیت کارگردانان تبدیل شده و دیده می‌شود که از یک فیلم، تا 4 نسخه نیز تولید شده است. اما برخی فیلم ها هستند که به‌خاطر موفقیت کامل در اولین نسخه خود، هیچ کارگردانی جرئت نکرده اقدام به تولید نسخه‌های دیگر آن کند. به‌همین خاطر قصد داریم تا در این مطلب از سایت گجت نیوز، به معرفی 10 فیلم شاهکار سینمایی که هیچ کس نمی‌تواند آن‌ها را بازسازی کند، بپردازیم. همچنین اگر به فیلم‌های هنری علاقه‌ای ندارید، می‌توانید سراغ لیست بهترین فیلم های ترسناک ۲۰۲۴ بروید.

10 فیلم شاهکار غیرقابل بازسازی سینما

در میان فیلم های بازسازی شده، مواردی نیز بوده‌اند که در طی این روند پیشرفت چشمگیری در کیفیت ساخت فیلم احساس می‌شود. اما فیلم هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، در سر حد کیفیت ساخت خود قرار دارند. البته اگر به فیلم‌های مدرن نیز علاقه دارید، می‌توانید مطلب بهترین فیلم های اکشن ۲۰۲۴ که منتظر اکران آنها هستیم را نیز مطالعه کنید.

1- Gone With The Wind 1939

با گذشت سال‌ها همچنان فیلم برباد رفته پردرآمدترین فیلم تاریخ هالیوود است که توانست در زمان خودش حدود 390 میلیون دلار فروش گیشه داشته باشد. توصیف شگفتی بینندگان این فیلم برای اولین بار در سال 1939 غیرقابل توصیف است و شاید بتوان گفت که هیچ فیلمی تا به این حد نتوانسته سرخوشی را در میان بینندگان خود برانگیخته کند.

۱۰ فیلم شاهکار سینمای جهان

برباد رفته از معدود فیلم هایی است که توانست توصیف وسیعی از زندگی را به مخاطبان ارائه دهد و این محصول بسیار بزرگی برای زمان خود بود. تلاش‌های زیادی برای بازسازی و ساخت نسخه جدید برباد رفته صورت گرفته که هیچ کدام نتوانستند حتی تا مرحله کامل کردن فیلم‌نامه پیش روند.

2- ‎The GodFather 1972-1990

اغراق نیست که پدرخوانده را بهترین فیلم سه‌گانه در تاریخ سینما جهان دانست. حماسه جنایی فرانسیس فورد کاپولا بر اساس رمان‌های ماریو پوزو به نمادی در سینمای جهان تبدیل شده که یک نگاه به قبل و بعد را از نظر مخاطبین ژانر جنایی نشان می‌دهد.فیلم شاهکار

اولین فیلم این مجموعه توانست تاثیر مستقیمی بر زندگی مافیایی داشته باشد که تاثیر این دو فیلم اول، به‌طور شگفت‌انگیزی غیرقابل ممکن است. دو فیلم اول توانستند برای همیشه درک عمومی از کوزا نوسترا را تغییر دهند، ژانر گانگستری را برای هالیوود جدید متحول کرده و به مارلون براندو آنچه را که مسلما نمادین‌ترین نقش او است، القا کنند.

سه‌گانه پدرخوانده از شاهکار های واقعی سینماست که به‌عنوان یکی از عوامل تحول در سینمای جهان شناخته می‌شود. هنوز هم با گذشت بیش از 50 سال از اکران این فیلم، همچنان الهام‌بخش مخاطبان این فیلم و دیگر هنرمندان جهانی است.

3- Citizen Kane 1941

شهروند کین به انتخاب بنیاد فیلم آمریکا در رده بهترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار دارد. اورسن ولز کارگردان این فیلم در طول داستان، زندگی ویلیام راندولف را مبنای روایت معمای چارلز فاستر کین می‌کند.فیلم شاهکار

شهروند کین (همشهری کین) توانست در 5 دهه عنوان جایگاه نخست نظرسنجی‌های معروف را کسب کرده و در میان 100 فیلم برتر جهان در سال 1998 قرار گرفته و در سال 2007 نیز رتبه اول این لیست طولانی باشد.

بازسازی چنین فیلمی که تمام جزئیات را نیز مدنظر قرار داده است، نه تنها غیرضروری بلکه غیرممکن است و این ویژگی باعث شده تا شهروند کین در این لیست ما قرار داشته باشد.

4- All About Eve 1950

فیلم شاهکار

۱۰ فیلم شاهکار سینمای جهان

فیلم همه چیز درباره ایو یک کلاسیک آمریکایی بوده که از نامزدهای جایزه اسکار نیز بوده است. همه چیز درباره ایو احتمالا بهترین فیلم‌ نامه‌ای را دارد تا به حال نوشته شده است. البته یکی از عناصر تاثیرگذار در این فیلم، حضور بهترین بازیگر کلاسیک زن هالیوود یعنی دیویس بوده که نقش مارگو چانینگ را بازیگری کرده است. نقش حساس این زن را احتمالا بسیاری از بازیگران زن دنیا می‌توانستند به خوبی اجرا کنند اما آن‌چه دیویس بازیگری کرده را هیچ کس نمی‌تواند عملی کند.

این فیلم توانست در سال 1951 جایزه بهترین فیلم اسکار را به دست آورد.

5- The Seventh Seal 1957

فیلم فانتزی تاریخی اینگمار برگمان در سال 1953 داستان یک شوالیه سرخورده را روایت می‌کند که شخصیت مرگ را در جریان نابودی سیاه در دانمارک ملاقات می‌کند. در این فیلم به پرسش‌های عمیقی در مورد ایمان، سرنوشت و معنای زندگی به گونه‌ای روشن‌فکرانه پرداخته می‌شود که توصیف آن‌ها با کلمات غیرممکن است.فیلم شاهکار

مهر هفتم به دنبال درک یا قدردانی مخاطب نیست بلکه به دنبال مشاهده و جذب است و این همان هدف برگمن در کارگردانی این فیلم گفته می‌شود. سوالاتی که در جریان فیلم پرسیده می‌شود، قابل پاسخگویی نیستند و به‌اصطلاح مخاطب را با سکوت خدا مواجه می‌کند. هیچ فیلمی تا به حال نتوانسته به زیرکی و البته پیچیدگی ذهنی مهر هفتم برسد و این باعث شد تا سال ۱۹۵۷ برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم کن شود.

6- One Flew Over the Cuckoo’s Nest 1975

فیلم دیوانه از قفس پرید یا همان پرواز بر فراز آشیانه فاخته، یک درام روان‌شناختی مخرب به کارگردانی میلوش فورمن و بازیگری جک نیکلسون و لوئیز فلچر فقید است. داستان روایت‌گر زندگی مردی به نام رندل مک مورفی است که پس از محکوم شدن به زندان بیماران روانی، سعی دارد تا با انجام برخی فعالیت‌ها از کار سخت اجتناب کند.فیلم شاهکار

نیکلسون و فلچر اجراهای فوق‌العاده‌ای را در این فیلم ارائه می‌کنند. فیلم دیوانه از قفس پرید به‌خاطر زمان و مکان خاصی که در آن وجود داشت بسیار چشمگیر و تأثیرگذار بود و توانست دوران‌های مخرب روانی را با بالاترین دقت در جزئیات به تصویر بکشد.

7- The Sound of Music 1965

«تپه‌ها با صدای موسیقی زنده می‌شوند» دیالوگی است که همراه با تصویر جولی اندروز در حال دویدن در کوه های آلپ، بخش نمادینی از سینمای آمریکا را ساخته است. در این فیلم موزیکال داستان خانواده فون تراپ و تجربیات آنها با فرماندارشان، ماریا را روایت می‌کنند.فیلم شاهکار

صدای موسیقی توانست عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ در زمان خود را به‌دست آورده و تا 5 سال نیز این جایگاه را حفظ کرد.

8- The Princess Bride 1987

فیلم عروس شاهزاده یک کلاسیک فانتزی است که داستان یک رابطه عاشقانه در مزرعه را روایت می‌کند که در آن کری الوز در نقش وستلی عاشق دختر زیبایی به نام باترکاپ شده و برای ازدواج با او به دنبال ثروت می‌رود. اما زمانی که گفته می‌شود او مرده است، باترکاپ دلشکسته مجبور می‌شود تا با یک شاهزاده نفرت‌انگیز ازدواج کند.فیلم شاهکار

این فیلم با قدرت سحر‌آمیز خود سعی دارد تا مخاطب را در خود قفل کرده و در میان مضامین متعددی از جمله عاشقانه، طنز، اکشن و ماجراجویی قرار دهد. عروس شاهزاده در تعادل کامل این مضامین طراحی شده است بنابراین بازسازی آن کار سختی خواهد بود.

9- A Clockwork Orange 1971

فیلم پرتقال کوکی یک جنایی روان‌شناختی به کارگردانی استنلی کوبریک است که امروزه نیز بازهم همانند روزهای اولی که اکران شد، در صدر بهترین‌ها قرار دارد.فیلم شاهکار این فیلم به‌عنوان یک شاهکار علمی تخیلی کلاسیک به‌شمار می‌رود که بسیاری از مضامین مطرح شده در آن همچنان نیز به قوت خود باقی مانده‌اند.

10- Eternal Sunshine of the Spotless Mind 2004

جیم کری و کیت وینسلت در درام رمانتیک علمی تخیلی درخشش ابدی یک ذهن پاک به کارگردانی میشل گوندری اجراهای فوق‌العاده‌ای را ارائه کرده‌اند. داستان فیلم درخصوص زوج جوانی است پس از جدایی دردناکی حالا برای فراموش کردن یکدیگر تلاش می‌کنند. با این حال هیچ کدام نمی‌توانند جدایی را تحمل کرده و دوباره با یکدیگر ارتباط عاشقانه خود را ادامه می‌دهند.

۱۰ فیلم شاهکار سینمای جهان

Jim Carrey, Kate Winslet

این فیلم از معدود فیلم‌های مدرنی است که می‌توان آن را کلاسیک و شاهکار نامید. در فیلم‌نامه درخشش ابدی یک ذهن پاک پیچیدگی‌های عاشقانه را به‌طرز ماهرانه‌ای در تمام بخش‌های فیلم قرار داده‌اند.

در گجت نیوز بخوانید:
بهترین فیلم های ۲۰۲۳ که حتما باید ببینید ۳۰ تا از بهترین فیلم های سال ۲۰۲۴ که بی‌صبرانه منتظرشان هستیم بهترین فیلم های سال ۲۰۲۳ از نگاه موسسه فیلم آمریکا