تشخیص عینک خورشید گرفتگی اصلی از تقلبی

راهنمای تشخیص عینک خورشید گرفتگی اصلی از تقلبی

آیا پدیده‌‌ای مثل خورشید گرفتگی را می‌توان با عینک های مخصوص مشاهده کرد؟ آیا راهی برای تشخیص عینک اصل از عینک تقلبی وجود دارد؟

در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۲۴ مصادف با ۲۰ فروردین ۱۴۰۳، یک خورشید گرفتگی کامل در آمریکای شمالی رخ خواهد داد. مهمترین چیزی که برای لذت بردن از این پدیده آسمانی نیاز دارید، عینک مخصوص خورشید گرفتگی است. با استفاده از یک عینک مخصوص می‌توانید بدون آسیب رساندن به چشمان خود، این پدیده نادر را به طور مستقیم مشاهده کنید. خوشبختانه، عینک های حرفه‌ای زیادی برای محافظت از چشمان شما در بازار وجود دارد. فقط به یاد داشته باشید که برای مشاهده خورشید گرفتگی از دوربین تلفن خود استفاده نکنید، مگر اینکه بخواهید دوربین آن را نابود کنید!

متاسفانه، در هر رویداد اجتماعی مهمی، همیشه افراد سودجویی هستند که فقط به فکر منفعت خودشان هستند. برای مثال در این مورد هم امکان دارد که افراد سودجو بخواهند تکه‌های مقوایی را به عنوان عینک خورشید گرفتگی واقعی بفروشند. این نه تنها می‌تواند منجر به هدر رفتن پول شود، بلکه اگر کسی با عینک تقلبی خورشید گرفتگی را مشاهده کند، چشمانش به شدت آسیب می‌بینند.

اکنون سوال مهمی که پیش می‌آید این است که چگونه باید عینک خورشید گرفتگی تقلبی را از عینک های اصلی تشخیص داد. خوشبختانه، راهکارهایی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید تا عینک اصل تهیه کنید.

خرید عینک خورشید گرفتگی اصل

تشخیص عینک خورشید گرفتگی اصلی از تقلبی

مهمترین و اولین کاری که باید هنگام خرید عینک انجام دهید این است که سعی کنید آن را یک فروشگاه معتبر تهیه کنید. برای کمک به این فرآیند، انجمن نجوم آمریکا (AAS) فهرستی از فروشگاه‌های معتبر عینک و ابزار مشاهده خورشید ارائه کرده است. چه بخواهید برای خودتان خرید کنید یا چه برای عده‌ای به صورت عمده عینک بخرید، بهتر است سعی کنید از این فروشگاه‌ها خرید کنید تا مطمئن شوید عینک‌های اصل و حرفه‌ای به دستتان می‌رسد.

اگر عینک مخصوص خورشید گرفتگی را نزدیک یا در روز رویداد خریداری کنید، ممکن است دسترسی فوری به لیست فروشندگان معتبر را نداشته باشید. در چنین شرایطی، باید نام سازنده آن عینک را که روی بدنه آن نوشته شده را بررسی کنید. بر اساس تحقیقات AAS، شرکت‌های American Paper Optics و Cangnan County Qiwei Craft Co متوجه شده‌اند که جعل کنندگان سعی کرده‌اند محصولات آنها را کپی کنند.

در عینک‌های American Paper Optics نام و آدرس روی بدنه آن چاپ شده است. پس اگر روی عینکی که تهیه کرده‌اید فقط نام نوشته شده و آدرس ندارد، بدانید که فیک یا تقلبی است. گزارش‌ها حاکی از آن است که عینک‌های خورشید گرفتگی تقلبی Qiwei Craft Co علاوه بر تقلبی بودن، به چشم‌ها نیز آسیب می‌رسانند.

تشخیص عینک خورشید گرفتگی تقلبی

تشخیص عینک خورشید گرفتگی اصلی از تقلبی

عینک‌های اصل بخش عظیمی از اشعه فرابنفش و مادون قرمز خورشید را فیلتر می‌کنند و فقط حداقل نور قابل مشاهده را از خود عبور می‌دهند تا بتوانید خورشیدگرفتگی را ببینید. در لنز عینک‌های واقعی از فیلترهای خورشیدی مناسب استفاده شده است، در حالی که عینک‌های تقلبی فقط از لنزهای سیاه رنگ استفاده می‌کنند. خوشبختانه، می‌توانید با یک تست سه مرحله‌ای عینک‌های اصل را از عینک‌های تقلبی تشخیص دهید:

آزمایش اول: مشاهده داخل خانه

عینک را در محیط خانه روی چشمان خود بگذارید و به اطراف نگاه کنید. اگر اصل باشد، نباید چیزی جز منابع نوری بسیار روشن را ببینید، و حتی آن‌ منابع نوری هم باید بسیار کم رنگ بنظر برسند. اگر بتوانید هر گونه شیء معمولی را ببینید، پس عینک شما تقلبی است.

آزمایش دوم: مشاهده در فضای باز

در یک روز آفتابی در محیط بیرون از خانه عینک را روی چشمان خود بگذارید. هنگام استفاده از این عینک به جز انعکاس نور خورشید از یک سطح بازتابنده مثل چاله آب، دیوار فلزی و غیره نباید چیز دیگری از پشت شیشه عینک معلوم شود. اگر چیزهای دیگر را هم می‌توانید ببینید، پس آن عینک تقلبی است.

آزمایش سوم: نگاه مستقیم به خورشید (با احتیاط شدید!)

توجه: این خطرناکترین مرحله است و در صورت عدم انجام صحیح مراحل قبل، هرگز نباید انجام شود.

تشخیص عینک خورشید گرفتگی اصلی از تقلبی

عینک را بزنید و برای کسری از ثانیه به خورشید نگاه کنید. در آن نگاه کوتاه، باید بتوانید خورشید را ببینید، اما تنها باید به صورت یک دیسک گرد با درخشندگی ملایم و احتمالا با رنگ تیره (بسته به فیلترهای موجود در عینک) ظاهر شود.

اگر عینک در هر سه مرحله اشکالی نداشت، به احتمال زیاد استفاده از آن مشکلی ندارد. اگرچه همچنان بهترین کار خرید آن از یک فروشگاه معتبر از لیست AAS است. اگر با این وجود همچنان نگران سلامتی چشمان خود هستید، سعی کنید مدت زمان مشاهده خورشیدگرفتگی را در هر پنج دقیقه به ۲ الی ۳ ثانیه محدود کنید.

در گجت نیوز بخوانید:
راهنمای فیلم برداری از خورشید گرفتگی با گوشی موبایل کسوف کامل خورشید در سال ۱۴۰۳؛ آماده خورشید گرفتگی شگفت‌انگیز امسال باشید تقویم نجومی سال ۱۴۰۳

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*