فیلم برداری از خورشید گرفتگی

راهنمای فیلم برداری از خورشید گرفتگی با گوشی موبایل

اگر می‌خواهید از خورشید گرفتگی کامل سال 1403 با گوشی خود فیلم بگیرید، در ادامه با راهنمای فیلم برداری از خورشید گرفتگی با گوشی موبایل همراه گجت نیوز باشید.

خورشید گرفتگی کامل یکی از پدیده‌های نادری است که شاید از هر چند سال یک بار رخ دهد و ثبت تصاویر و فیلم هایی از آن می‌تواند هیجان انگیز باشد. با توجه به نزدیک شدن خورشید گرفتگی 8 آوریل که مصادف با 20 فروردین خواهد بود، ممکن است برای بسیاری این سوال پیش بیاید که چگونه می‌توان از آن فیلم برداری کرد؟ این سوالی است که در ادامه این مطلب از بخش اخبار هوا، فضا و نجوم سایت گجت نیوز به آن پاسخ می‌دهیم.

فیلم برداری از خورشید گرفتگی

خورشید گرفتگی کامل سال 1403، بیشتر بخش هایی از آمریکای شمالی را فرا خواهد گرفت و احتمالا اولین واکنش مردم با دیدن کسوف این باشد که گوشی خود را از جیب بیرون آورده و اقدام به ثبت تصاویر و فیلم هایی می‌کنند. بنابراین در ادامه راهکارهایی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید با رعایت آنها در کمال لذت از خورشید گرفتگی فیلم برداری کنید.

مشاهده خورشید گرفتگی در دوربین گوشی هوشمند

برخی از سازمان‌های بهداشتی استفاده مردم را از گوشی در هنگام کسوف منع می‌کنند. طبق اظهار نظر این سازمان‌ها، مشاهده خورشید گرفتگی در دوربین تلفن هوشمند می‌تواند فرد را در معرض خطر نگاه تصادفی به خورشید در هنگام قرار دادن دوربین قرار دهد و این می‌تواند آسیب جبران ناپذیری به چشم وارد کند. حتی قرار دادن گوشی در برابر نور خورشید می‌تواند به دوربین تلفن نیز آسیب برساند. در واقع حسگر تمامی گوشی ها توانایی مقابله با نور خورشید را ندارند و ورود مستقیم نور خورشید می‌تواند به این سنسورها آسیب وارد کند.فیلم برداری از خورشید گرفتگی

البته خورشید گرفتگی سال 2024 را تنها مردم آمریکای شمالی تجربه خواهند کرد که البته برای مشاهده باکیفیت آن باید در مسیر 185 کیلومتری کلیت آن قرار بگیرند.

بنابراین تنها راه برای گرفتن تصویر از خورشید گرفتگی، استفاده از فیلترهای مشابه در عینک‌های مخصوص کسوف است. البته در صورت نبود فیلتر مناسب هم می‌توانید لنز عینک را نصف کرده و آن را جلوی دوربین گوشی بگیرید.

فیلم برداری از زمان کوتاه کلیت

کلیت به دوره کوتاهی گفته می‌شود که در اواسط این رویداد 2.5 ساعته، تمام خورشید توسط ماه پوشانده شده و می‌توانید بدون عینک و فیلتر هم به خورشید نگاه کرده و هم از آن فیلم برداری کنید. این تنها زمانی است که بدون محافظت مناسب از چشم می‌توان مستقیماً به خورشید نگاه کرد.فیلم برداری از خورشید گرفتگی

در برخی از سایت‌ها بهترین متد برای گرفتن عکس و یا فیلم برداری از خورشید گرفتگی خاموش کردن فلاش، قرار دادن دوربین در حالت فوق عریض و قفل کردن فوکوس در فاصله میانی را پیشنهاد می‌کنند. همچنین استفاده از سه پایه نیز باعث می‌شود تا ثبت تصاویر یکنواختی را داشته باشید.

یادآوری: مشاهده کسوف بدون عینک خورشید گرفتگی تنها در طول چند دقیقه کلیت بی‌خطر است اما در بقیه زمان‌های کسوف که در حال تنظیم دوربین هستید، توصیه می‌شود که حتما از عینک کسوف استفاده کنید.  
در گجت نیوز بخوانید:
چرا به هیچ وجه نباید تماشای خورشید گرفتگی امسال را از دست بدهیم؟ چرا مشاهده خورشید گرفتگی با عینک آفتابی به چشم‌ها آسیب می‌زند؟ تقویم نجومی سال ۱۴۰۳ دیدنی‌ترین رخدادهای نجومی در سال ۲۰۲۴ آموزش تصویری ساخت عینک مخصوص خورشید گرفتگی