خورشید گرفتگی

چرا به هیچ وجه نباید تماشای خورشید گرفتگی امسال را از دست بدهیم؟

خورشید گرفتگی امسال، یکی از دیدنی‌ترین کسوف‌های سال 2024 خواهد بود که پیشنهاد می‌کنیم تماشای آن را از دست ندهید. در ادامه می‌توانید جزئیات بیشتری در مورد تاریخ، زمان و مکان این خورشید گرفتگی کسب کنید.

خورشید گرفتگی روز دوشنبه 8 آوریل 2024، برای میلیون‌ها نفر در آمریکای شمالی تجربه فوق‌العاده‌ای را ثبت خواهد کرد. کسوف امسال، یک خورشید گرفتگی کامل است که حدودا در هر 18 ماه یک بار رخ می‌دهد. در بخش اخبار هوا فضا و نجوم سایت گجت نیوز می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد پدیده کسوف کسب کنید.

زمانی که ماه به‌طور کامل در میان زمین و خورشید قرار می‌گیرد، شما از زمین شاهد وقوع یک خورشید گرفتگی کاملی هستید. افراد زیادی هستند که به‌خاطر علاقه زیاد به مشاهده چنین پدیده‌هایی، حتی با هواپیما خود را به شهری که مشاهده به بهترین و راحت‌ترین نحوه ممکن صورت خواهد گرفت، می‌رسانند. کسوف کامل امسال نیز در ایالات متحده به‌طور کامل دیده خواهد شد و تا سال 2044، دیگر در این منطقه امکان تماشا خورشید گرفتگی کامل وجود نخواهد داشت. پس تجربه تماشا خورشید گرفتگی کامل، پدیده نادری است که حدودا از هر 18 ماه یک بار، در یک منطقه از کره زمین به‌طور کامل دیده می‌شود.

پدیده نادر گفته شده، تنها چند دقیقه طول می‌کشد اما افراد زیادی هستند که از این دقایق بیشترین لذت را می‌برند. اگر شما هم جزو چنین افرادی هستید، مواردی است که دانستن آن‌ها برای یک شیفته نجوم می‌تواند مفید باشد.

فهرست عناوین:

اطلاعاتی در مورد خورشید گرفتگی کامل

انواع خورشید گرفتگی

خورشید گرفتگی های مختلف

انواع مختلفی از خورشید گرفتگی وجود دارند اما به‌طور کلی این واقعه زمانی رخ می‌دهد که ماه بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد. در این حین، سایه ماه روی زمین افتاده و باعث می‌شود زمین به مدت کوتاهی غرق در تاریکی مبهمی شود. حال اگر مسیر ماه دقیقا از مرکز بین زمین و خورشید باشد، خورشید گرفتگی کامل رخ می‌دهد. اما اگر قسمتی از مسیر ماه از بین خورشید و زمین بگذرد، خورشید گرفتگی جزئی گفته می‌شود.

چیزی که خورشید گرفتگی کامل را جذاب‌تر می‌کند، موضوع رابطه فاصله و اندازه‌ها است. به این صورت که فاصله خورشید از ماه، حدود 400 برابر بیشتر از فاصله زمین با ماه و اندازه خورشید هم 400 برابر بزرگ‌تر از ماه است. اما با این حال، از دید ناظری که روی زمین قرار دارد، اندازه ماه و خورشید یکسان به نظر می‌رسد.

مناطق تحت پوشش خورشید گرفتگی کامل امسال

خورشید گرفتگی

مسیر مناطق تحت پوشش خورشید گرفتگی در آمریکا

بیشتر مناطق آمریکای شمالی، از جمله ایالات متحده شاهد کسوف امسال خواهند بود. اما تماشای دقیق این پدیده، تنها از مسیر باریکی از جنوب غربی تا شمال شرقی ادامه دارد، ممکن می‌باشد. این از مسیر مکزیک آغاز شده و از اوکلاهاما، آرکانزاس، میسوری، ایلینوی، کنتاکی، ایندیانا، اوهایو، پنسیلوانیا، نیویورک، ورمونت، نیوهمپشایر و مین گذشته و بخش کوچکی از میشیگان را نیز شامل خواهد شد.

شهرهایی که در مرکز این مسیر اصلی قرار دارند، به‌طور کامل حدود سه الی پنج دقیقه تاریکی مطلق را تجربه خواهند کرد. در واقع هرچه به مرکز مسیر نزدیک‌تر می‌شویم، مدت زمان تاریکی مطلق طولانی‌تری را تجربه خواهیم کرد.

البته وضعیت آب‌وهوایی نیز در تماشا این کسوف دخیل است و وجود ابرها، می‌تواند باعث شوند تا کیفیت دید شما از کسوف کاهش پیدا کند.

الزامات لازم در مورد تماشای خورشید گرفتگی

عینک مخصوص خوشید گرفتگی

خیره شدن به خورشید هم در زمان خورشید گرفتگی و هم ماه گرفتگی، می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به چشم وارد کند. در خورشید گرفتگی کامل حتی زمانی‌که 99 درصد خورشید به‌طور کامل پوشانده شده، نوری که از هاله اطراف خورشید ساطع می‌شود برای آسیب رساندن به چشم بیننده کافی است.

راه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید با خیال راحت کسوف کامل را تماشا کنید. یکی از راهکارها استفاده از عینک مخصوص کسوف است. این عینک‌ها مانند عینک‌های آفتابی عمل کرده و با تاریک کردن پس زمینه، می‌توانید به راحتی و مستقیم خورشید گرفتگی را تماشا کنید.

برندهای مختلفی هستند که به‌طور تخصصی در خصوص این چنین عینک‌های فعالیت می‌کنند. در حالی که ناسا هیچ برندی را تایید نمی‌کند، اما توصیه می‌کنیم از مواردی استفاده کنید که استاندارد بین‌المللی ISO 12312-2 را رعایت می‌کنند. عینک‌هایی با چنین استانداردی، تنها 0.0032 درصد نور را از خود عبور می‌دهند که این مقدار برای تماشای خورشید کافی است.

قبل از تماشای کسوف نیز بهتر است بررسی کنید تا خراش یا بردیگی در قسمت پلاستیکی یا روکش عینک وجود نداشته باشد.

مطالب مرتبط:
آموزش تصویری ساخت عینک مخصوص خورشید گرفتگی

راه‌های دیگری برای تماشای خورشید گرفتگی

ابزارهایی برای دیدن خورشید گرفتگی

اگر برای تماشای خورشید گرفتگی از عینک مخصوص استفاده می‌کنید، نباید از دوربین‌های دوچشم یا تلسکوپ برای مشاهده کسوف استفاده کنید. چراکه چنین ابزارهایی برای مشاهده باکیفیت، نورهای ورودی را متمرکز کرده و به چشم شما می‌فرستند. چنین نورهایی نیز می‌توانند فیلترهای عینک شما را تحت تاثیر قرار داده و به چشم آسیب برسانند. دوربین‌ها و تجهیزات رصدی نجومی در صورتیکه ابزارها و فیلترهای مناسبی داشته باشند، خطری برای تماشاگر ندارند و حتی می‌توانید از پدیده مورد نظر عکاسی یا فیلم‌برداری کنید. پس اگر از چشمی ابزاری که فیلتر پرتو نور دارد به کسوف نگاه خواهید کرد، نیازی به عینک مخصوص ندارید.

روش‌های دیگری نیز هستند که ممکن است به‌خاطر بی احتیاطی، صدمات شدیدی به چشم وارد کنند. بنابراین سعی کنید قبل از شروع وسایل خود را آماده کرده باشید؛ چراکه تنها چند دقیقه وقت خواهید داشت تا کسوف را تماشا کنید و پس از این مدت باید سریعا از جلوی تلسکوپ یا دوربین کنار بروید.

همچنین لازم به ذکر است که علاوه‌بر رعایت احتیاط‌های لازم برای سلامت چشم‌ها، از سایر قسمت‌های بدن خود که در معرض نور خورشید قرار خواهند گرفت نیز مراقبت کنید. اگر قرار است که ساعت‌ها در بیرون از خانه باشید، استفاده از کرم ضد آفتاب می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای محافظت از پوستتان در برابر پرتوهای خورشید باشد.

رعایت نکات گفته شده باعث می‌شوند تا بتوانید تجربه بهتری از یک تماشای کسوف داشته باشید. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

در گجت نیوز بخوانید:
چرا مشاهده خورشید گرفتگی با عینک آفتابی به چشم‌ها آسیب می‌زند؟ زیباترین عکس های گرفته شده از خورشید گرفتگی حلقوی سال ۲۰۲۳

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*