کشف اقیانوس زیر زمین

کشف یک اقیانوس عظیم، ۷۰۰ کیلومتر زیر پای انسان

دانشمندان توانستند در دستاوردی مهم یک اقیانوس بزرگ را زیر زمین کشف کنند. این گنج پنهان فوق‌العاده بزرگتر از اقیانوس‌های سطحی است و در عمق ۷۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد.

اقیانوس ها بخش قابل توجهی از سطح زمین را پوشش داده‌اند و عظمتی حیرت‌انگیز دارند. حال تصور کنید که یک اقیانوس عظیم که سه برابر تمامی اقیانوس‌های زمین است، زیر پای ما کشف شده است. شاید کمتر کسی باور کند که چنین اقیانوس بزرگی در عمق ۷۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد؛ اما این یافته جدید دانشمندان است.

کشف اقیانوس بزرگ در زیر زمین سبب انقلابی در باورهای پیشین خواهد شد

برای چندین دهه دانشمندان در تلاش برای یافتن منشاء آب های کره زمین بودند. عده‌ای گمان می‌کردند که برخورد سیارک‌ها سبب شده آب به‌صورت مایع به کره زمین بیاید. هرچند حالا ممکن است کشف یک اقیانوس بزرگ در گوشته زمین نظریه‌ متفاوتی را مطرح کند. بر اساس این نظریه می‌توان گفت که آب از هسته به سمت بالا راه یافته است.

کشف اقیانوس زیر زمین

استیون جکوبسن، استاد دانشگاه نورث‌وسترن ایلینوی و پژوهشگر ارشد این تحقیق روی این موضوع تاکید دارد. به‌باور وی کاملا مشخص است که آب سطح زمین منشاء بیرونی ندارد. همچنین کشف اقیانوس زیر زمین به‌خوبی نشان می‌دهد که چرا اندازه اقیانوس‌های کره زمین در طول میلیون‌ها سال تغییر نکرده است.

برای بررسی این گنج پنهان، دانشمندان از ۲۰۰۰ لرزه‌نگار در سرتاسر آمریکا استفاده کردند تا امواج لرزه‌ای ناشی از ۵۰۰ زمین‌لرزه را بررسی کنند. این امواج از لایه‌های درونی زمین (از جمله هسته) سفر می‌کنند. وجود آب در طول این مسیر نیز سبب می‌شود که سرعت امواج کاهش یابد. بررسی مجموعه داده‌های دریافتی به‌دانشمندان اثبات کرد که توانسته‌اند یک اقیانوس بزرگ را زیر زمین کشف کنند. این اقیانوس پنهان درون یک سنگ آبی‌رنگ به‌نام رینگ‌وودیت قرار دارد.

کشف اقیانوس زیر زمین

رینگ‌وودیت سنگی منحصربه‌فرد که فقط می‌تواند در نتیجه فشار شدید لایه‌های زیرین زمین به‌وجود آید. در واقع آب به‌صورت مایع درون این سنگ وجود ندارد، بلکه در تمام ساختار مولکولی آن رسوخ کرده است. شما می‌توانید رینگ‌وودیت را همچون اسفنجی تصور کنید که آب را جذب خود می‌کند. در واقع اگر فقط یک درصد از سنگ‌های رینگ‌وودیت گوشته دارای آب باشند، دانشمندان یک اقیانوس بزرگ را زیر زمین کشف کرده‌اند که سه برابر بیشتر از تمام اقیانوس‌های سطح زمین آب دارد.

پژوهشگران دانشگاه نورث‌وسترن مشتاق هستند داده‌های لرزه‌ای را در دیگر نقاط کره زمین نیز بررسی کنند. داده‌های جدید می‌تواند اطلاعات جذابی در مورد چرخه آب کره زمین ارائه دهد و باورهای پیشین ما را کاملا دگرگون کند.

بیشتر بخوانید:
چشمه های الماس کره زمین در این مواقع فوران می‌کنند عمیق ترین نقطه ای که انسان تاکنون در اقیانوس کاوش کرده چقدر بوده است؟ آغاز کاوش ها در شهر مرموز گمشده اعماق اقیانوس؛ تمدنی ناشناخته با برج های ۶۰ متری

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*