کنسول PS5 Pro

کنسول PS5 Pro در برابر PS5 معمولی چه پیشرفت هایی خواهد داشت؟

همه اخبار و شایعات به رونمایی قریب‌الوقوع کنسول پلی استیشن 5 پرو – PS5 Pro اشاره دارند. اما این کنسول چه پیشرفت‌ها و دستاوردهایی در مقایسه با نسل کنونی PS5 دارد؟

از نظر زمانی الان دقیقا در همان بازه‌ای قرار داریم که سونی چند سال پیش نسخه میان‌نسلی کنسول پلی استیشن 4 خود با نام «پلی استیشن 4 پرو» را روانه بازار کرد. بر همین اساس شایعات فراوانی در خصوص نسخه میان نسلی کنسول PS5 هم به گوش می‌رسد. اکثر منابع شناخته‌شده در حوزه کنسول‌ها و گجت‌های بازی معتقدند که نسخه میان نسلی کنسول پلی استیشن 5 در حال توسعه بوده و تا پایان سال 2024 روانه بازار خواهد شد. در این خصوص البته اختلافی میان جزئیات افشاشده توسط افراد مختلف وجود دارد. با این حال وجود نسخه حرفه‌ای کنسول PlayStation 5 و انتشار آن چند سال پیش از معرفی نسل بعدی کنسول‌های سونی، پلی استیشن 6، چیزی است که تمام صاحب‌نظران در خصوص آن اتفاق نظر دارند!

نخستین شایعات در خصوص کنسول PS5 Pro حدود سه سال پیش منتشر شد؛ جایی که یوتیوبری در کانال خود تحت نام «Moore’s Law Is Dead» در یک ویدیو در سال 2021 اعلام کرد که احتمالا نسخه میان نسلی پلی استیشن 5 تا پایان سال 2023 رونمایی خواهد شد. دلیل بیان این زمان‌بندی، اختلاف زمانی سه ساله میان رونمایی از کنسول‌های PS4 و PS4 Pro در نسل قبل بود! در نسل گذشته، سونی دقیقا سه سال پس از معرفی کنسول پلی استیشن 4 خود اقدام به معرفی نسخه میان‌نسلی آن کرد.

پلی استیشن 5 پرو

البته پیش‌بینی این یوتیوبر در نهایت غلط از آب درآمد و سونی در سال 2023 نسخه سبک‌تر و جمع و جورتر PS5 تحت نام PS5 Slim را معرفی کرد. با این وجود ماه گذشته اطلاعاتی کامل و ظاهرا معتبر از کنسول میان نسلی ژاپنی‌ها منتشر شد و جزئیاتی از پردازنده، عملکرد فنی و سایر قابلیت‌های آن را افشا کرد.

پیش‌تر در گجت نیوز در خصوص پلی استیشن 5 پرو صحبت کرده بودیم. با این وجود امروز قصد داریم به بررسی پیشرفت های کنسول PS5 Pro در مقایسه با نسخه معمولی این کنسول خواهیم پرداخت.

پردازنده و کارت گرافیک کنسول PS5 Pro در مقایسه با قبل چه پیشرفت هایی خواهد کرد؟

طبیعتا مهم‌ترین تفاوت کنسول‌های میان نسلی با نسخه‌های اصلی توان پردازشی و گرافیکی آن‌هاست. بر اساس اطلاعات موجود، کنسول PS5 Pro پیشرفت هایی جزیی اما معنادار را در مقایسه با نسخه پایه ارائه خواهد کرد. با این وجود بخش زیادی از مشخصات و قابلیت‌های پایه پلی استیشن 5 پرو با پلی استیشن 5 یکسان خواهد بود. در این خصوص، گزارشی از Insider Gaming که در ماه مارس منتشر شده اطلاعاتی کامل‌تر را در اختیارمان قرار می‌دهد.

کنسول PS5 Pro

بر اساس این اطلاعات، پلی استیشن 5 پرو از همان پردازنده هفت نانومتری AMD Zen 2 به کار رفته در نسل کنونی بهره خواهد برد؛ اما به لطف استفاده از یک مد جدید فرکانس بالا قادر خواهد بود سرعت کلاک را در بازی‌های سنگین و پرجزئیات از 3.5 گیگاهرتز به 3.85 گیگاهرتز ارتقا دهد. بعلاوه، با استفاده از کارت گرافیکی AMD RDNA کنسول پلی استیشن 5 پرو می‌تواند سرعت رندر را تا 45 درصد بهبود بخشیده و قابلیت‌های رهگیری پرتو را دو تا سه برابر تقویت کند تا به قدرتی جدید و بی‌رقیب در دنیای کنسول‌های بازی تبدیل شود. بر اساس اطلاعات موجود، بهبود قابلیت رهگیری پرتو همچنین در برخی عناوین می‌تواند تا چهار برابر هم برسد!

علاوه بر این، گفته می‌شود توان پردازشی کنسول میان نسلی سونی به 33.5 ترافلاپس خواهد رسید که در مقایسه با توان 10.28 ترافلاپسی نسخه استاندارد PS5 پیشرفتی فوق‌العاده به شمار خواهد رفت. در این میان همچنین اخباری هم از حضور قابلیتی تحت نام «شتاب‌دهنده هوش مصنوعی» در این کنسول به گوش می‌رسد که قادر به پشتیبانی از 300 تریلیون فرآیند پردازشی هشت بیتی در واحد زمان خواهد بود.

پردازنده پلی استیشن 5 پرو

کنسول PS5 Pro همچنین احتمالا با پهنای باند بالاتر 576 گیگابایت بر ثانیه‌ای حافظه روانه بازار خواهد شد که به‌طور قابل توجهی بالاتر از پهنای باند 448 گیگابایت بر ثانیه‌ای نسل کنونی به شمار می‌رود. این مساله می‌تواند سرعت اجرا و بارگیری بازی‌های پلی استیشن 5 حرفه‌ای را به‌طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا دهد.

به‌طور کلی پلی استیشن 5 پرو قرار است از پلتفرم فوق‌العاده نسخه معمولی استفاده کرده و با ارتقای برخی قسمت‌های آن تجربه گیمینگ باکیفیت‌تر و زیباتری را ارائه دهد.

آیا کنسول میان‌نسلی پلی استیشن 5 پرو قابلیت‌های جدیدی ارائه خواهد کرد؟

به لطف بهبودهای سخت افزاری ایجاد شده در کنسول میان‌نسلی پلی استیشن 5 پرو این کنسول احتمالا قادر خواهد بود بازی‌های بیشتری را با رزولوشن 8K واقعی اجرا کند. در حال حاضر PS5 عناوین مختلف را با حداکثر رزولوشن 4K اجرا می‌کند. با این وجود پیشرفت صنایع مرتبط با نمایشگرها و فناوری‌های گرافیکی در حوزه ویدیوگیم باعث خواهد شد که گیمینگ با رزولوشن 8K نزد برخی گیمرها محبوب شود. در همین راستا سونی قصد دارد با کنسول میان نسلی خود به این بخش از بازار بازی‌های ویدیویی نیز وارد شود. Insider Gaming گزارش داده که پشتیبانی از رزولوشن 8K به واسطه یک بروزرسانی نرم افزاری برای پلی استیشن 5 پرو امکان‌پذیر خواهد شد. در عین حال این قابلیت همچنان یکی از ویژگی‌های جدید این کنسول خواهد بود.

کنسول جدید پلی استیشن 5 پرو

البته گزارشی که در سال 2023 از سوی GameRant منتشر شد حاکی از این است که کنسول PS5 Pro از فناوری آپ‌اسکیل کردن سخت افزاری برای اجرای بازی‌ها با رزولوشن بالاتر بهره خواهد برد. اندکی بعد نیز سونی از فناوری آپ‌اسکیل کردن اختصاصی خود تحت نام «PlayStation Spectral Super Resolution Upscaling» رونمایی کرد که همانند فناوری DLSS انویدیا از یادگیری ماشین برای ارتقای عملکرد فنی و جزئیات گرافیکی بازی‌ها استفاده می‌کند.

در کنار این قابلیت‌های جدید نرم افزاری انتظار می‌رود که کنسول میان نسلی ژاپنی‌ها همچنین دو قابلیت جدید سخت افزاری یعنی دسته جدید دوال سنس و درایور بلوری سیار را نیز به علاقمندان ارائه کند. این شایعه زمانی بیشتر به واقعیت نزدیک شد که نمونه‌ای جدید از دسته‌های DualSense در فروشگاهی آنلاین در کانادا رویت شد که اگرچه قابلیت‌هایی دقیقا مشابه با دسته‌های دوال سنس کنونی ارائه می‌دهد، اما عمر باتری 12 ساعته خواهد داشت! از سوی دیگر، سونی پیش‌تر درایورهای قابل جدا کردن را با PS5 Slim به علاقمندان ارائه کرده بود. بنابراین طبیعی است که انتظار داشته باشیم چنین قابلیتی در نسخه حرفه‌ای پلی استیشن 5 هم حضور داشته باشد.

پلی استیشن 5 پرو چه زمانی رونمایی و عرضه خواهد شد؟

تا کنون سه منبع قابل اعتماد به رونمایی از کنسول PlayStation 5 Pro تا پایان سال جاری میلادی اشاره کرده‌اند. نخستین منبع، کانال یوتیوب Moore’s Law Is Dead است که پیش‌تر در خصوص آن صحبت شد! این کانال ماه گذشته با تصحیح ادعای اولیه خود اعلام کرد که کنسول میان‌نسلی سونی در تعطیلات کریسمس سال 2024 روانه بازار خواهد شد.

از سوی دیگر، تام هندرسون، تحلیلگر و گزارشگر سرشناس Insider Gaming نیز در ادعایی مشابه تعطیلات پایان سال 2024 را به‌عنوان زمان رونمایی از کنسول پلی استیشن 5 پرو اعلام کرد. همچنین جف گراب، دیگر فعال سرشناس حوزه ویدیوگیم هم زمان رونمایی از کنسول پلی استیش 5 پرو را سپتامبر 2024 اعلام کرد. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که احتمالا تا پیش از آغاز سال 2025 شاهد حضور PS5 Pro در قفسه فروشگاه‌ها خواهیم بود.

کنسول PS5 Pro

البته تا کنون هیچ‌گونه اظهار نظر قطعی در خصوص قیمت کنسول PS5 Pro انجام نشده است. با این وجود توجه به این نکته ضروری است که سونی سال 2016 کنسول پلی استیشن 4 پرو خود را با قیمت 400 دلار رونمایی کرد که هم‌قیمت مدل پایه پلی استیشن 4 در سال 2013 بود. در حال حاضر، کنسول پلی استیشن 5 به همراه دیسک درایو قیمتی 500 دلاری دارد. بر این اساس اگر سونی قصد داشته باشد همان مسیر نسل گذشته را برای پلی استیشن 5 نیز پیش بگیرد، احتمالا کنسول PS5 Slim با قیمت 500 دلار به بازار خواهد آمد! این مساله البته از برخی جنبه‌ها چندان منطقی به نظر نمی‌رسد! این احتمال وجود دارد که سونی قیمت بالاتری را برای PlayStation 5 Pro در نظر گرفته و آن را به عنوان کنسول پریمیوم خود برای گیمرهایی که علاقمند به دریافت بالاترین کیفیت بصری ممکن هستند ارائه کند.

این مساله یکی از مهم‌ترین نقاط ابهام در خصوص PS5 Pro به شمار می‌رود. بنابراین زمان بیشتری نیاز خواهد بود تا اطلاعات کافی در این خصوص دستگیرمان شود!

در گجت نیوز بخوانید:
شایعات داغ پلی استیشن ۵ پرو: پیشرفت‌های چشمگیر در رندر، رهگیری پرتو و رزولوشن ۳ قابلیت جدید که احتمالا در پلی استیشن ۵ پرو شاهد حضورشان خواهیم بود جذابترین لوازم جانبی پلی استیشن 5 که زامبی‌های PS5 حسابی از آنها لذت می‌برند ۷ کاری که پلی استیشن ۵ می‌ تواند انجام دهد اما ایکس باکس سری ایکس نمی‌ تواند

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*