مقایسه فردا 511 با تارا اتومات V2

مقایسه فردا 511 با تارا اتومات V2

اگر قصد خرید خودرو سدان دارید و انبوه محصولات خودروسازان شما را سردرگم کرده، با مقایسه فردا 511 با تارا اتومات V2 همراه ما باشید.

بازار خودرو به دو نیمه تقسیم شده که در یک نیمه آن شاهد خرید و فروش محصولات چینی هستیم و در نیمه دیگر خودروهای داخلی معامله می‌شوند. در بازار کشورهای مختلف جهان، دو کلاس خودرویی کراس اوور و سدان بیشتر از بقیه محبوب هستند و طرفداران بیشتری دارند.

مقایسه دو سدان جذاب بازار ایران

البته خودروهای سدان طرفداران کمتری از کراس اوورها دارند و در جایگاه دوم قرار می‌گیرند. طی چند سال اخیر در ایران، کراس اوورهای چینی بازار را تصاحب کرده و صاحب شده‌اند. به همین خاطر کلاس خودرویی شماره یک جهان متقاضیان بسیاری در کشورمان دارد و این موضوع غیر قابل انکار است.

کاری به کراس اوورها نداریم؛ چرا که تصمیم گرفته‌ایم به مقایسه دو سدان جذاب و پرطرفدار بپردازیم و تقابل جنجالی آنها را به تصویر بکشیم. یکی از این سدان‌ها مونتاژی بوده و دیگری تولید شرکت‌های داخلی خودمان است. سدان‌های اقتصادی به‌علت استهلاک پایین‌تر برای اقشار با درآمد متوسط مناسب هستند؛ چرا که هزینه‌های جانبی کمتری به بار می‌آورند. در ادامه به مقایسه فردا 511 با تارا اتومات V2 خواهیم پرداخت. همچنین برای آشنایی بیشتر با سدان چینی فرداموتورز می‌توانید مقایسه فردا 511 با بسترن B30 را بخوانید.

معرفی اجمالی تارا اتومات و فردا 511

فردا 511

شرکت خودروسازی فرداموتورز سدان جذاب و خوش قیمت خود، فردا 511 را با ابعاد طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب 4390 میلی‌متر، 1725 میلی‌متر و 1490 میلی‌متر راهی بازار کرده و فاصله محوری را به 2535 میلی‌متر رسانده است. با چنین اندازه و ابعادی می‌توان گفت فردا 511 جزو بزرگ‌ترین سدان‌های کلاس B است و بیشترین فضای داخلی را ارائه خواهد داد.

وزن خالص این خودرو چینی اندکی کمتر از 1100 کیلوگرم بوده و کیفیت آلیاژهای به‌کار رفته در ساخت سازه آن، نسبت قدرت و وزن خالص به‌خوبی رعایت شده و البته که اصول ایمنی هم مراعات شده است.

تارا اتوماتیک وی 2 - مقایسه فردا 511 با تارا اتومات V2

از سوی دیگر با تارا اتومات وی 2 از شرکت ایران خودرو طرف حساب هستیم که اولین سدان ملی آبی‌پوشان جاده مخصوص به‌شمار می‌رود. پلتفرم پژو 301 روی تارا تعبیه شده، ولی داخلی‌سازی تا سطح قابل قبولی روی آن اجرا شده است. هم‌اکنون دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک از تارا موجود است که تیپ V2 را با فردا 511 مقایسه خواهیم کرد.

پیشرانه و قوای محرکه

اف ام سی فردا 511 زیر کاپوت خود مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی شده که می‌تواند حداکثر با 4 سیلندر و 16 سوپاپ خود و فناوری‌هایی نظیر بلوکور، زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و… قدرت 107 اسب بخار و گشتاور 145 نیوتن‌متر را تولید کند. در هر 100 کیلومتر مسافتی که با این سدان چینی طی کنید، 6.2 لیتر سوخت مصرف خواهید کرد.

فردا 511 - مقایسه فردا 511 با تارا اتومات V2

البته نتایج در شرایط آزمایشگاهی نشان داده که فردا 511 می‌تواند در هر 80 کیلومتر مسافت، 4.9 لیتر سوخت مصرف کند. یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌های این خودرو موسوم به NVH است که باعث می‌شود سروصدای پیشرانه و لرزش‌های آن دیده نشود. نیروی محرکه سدان فرداموتورز از طریق یک گیربکس 5 سرعته دو کلاچه به محور جلو منتقل می‌شود.

همچنین به‌لطف ساختار DCT این جعبه دنده می‌توان گفت که تعویض دنده و واکنش‌پذیری به‌مراتب سریع‌تر از خودروهای دیگر خواهد بود. چینی‌ها به‌منظور کاهش استهلاک این ماشین و هزینه‌های نگهداری از آن، سامانه روغن‌کاری متغیر را برای گیربکس دو کلاچه‌اش تعبیه کرده‌اند.

رانندگی اتوماتیک این سدان می‌تواند همراه با حالت‌های اسپرت باشد و لذت راندن در مسیرهای صاف و هموار را دوچندان کند. علاوه بر این، امکان تعویض دنده با قابلیت تیپ ترونیک وجود خواهد داشت (منظور تعویض دنده به‌طور دستی است).

تارا اتوماتیک وی 2

اما زیر کاپوت محصول اتوماتیک ایران خودرو یک پیشرانه نسل جدید به نام TU5+ قرار گرفته که نسخه ارتقایافته همان TU5 معمولی است. این موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی می‌تواند حداکثر 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این سدان از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتومات AT به چرخ‌های جلو می‌رسد.

با نگاهی به کاتالوگ مشخصات فنی این خودرو می‌توان گفت تارا اتوماتیک V2 می‌تواند در عرض 13 ثانیه از سکون مطلق به شتاب 100 کیلومتر در ساعت برسد. البته تست‌های عملی در شرایط واقعی، این عدد را 16 ثانیه اعلام کرده است. یکی از مهم‌ترین ایرادهای تارا، تقه زدن جعبه دنده است که موردی آزاردهنده محسوب خواهد شد.

امکانات رفاهی و ایمنی

از جمله امکانات رفاهی و ایمنی فردا 511 می‌توان در سه بخش به موارد زیر اشاره کرد:

1. امکانات رفاهی و تجهیزات داخلی

سانروف برقی قابل تنظیم، سیستم مولتی‌مدیا، مانیتور 7 اینچی لمسی اچ دی، دوربین دنده عقب به‌همراه خطوط راهنمای پارک، طراحی ارگونومیک صندلی‌ها، فضای مناسب صندوق، فرمان برقی با تنظیم ارتفاع، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث، آینه‌های جانبی تاشو با تنظیم برقی، تهویه الکترونیکی با صفحه نمایش دیجیتال و فیلتر مجزا، نمایش دمای خارج خودرو، چراغ هدایت مسیر و اتولایت، سیستم مدیریت پیمایش با نمایش میانگین مصرف سوخت، ورودی یو اس بی و خروجی برق 12 ولت.

2. طراحی بدنه و داخل

طراحی مدرن و داینامیک بدنه خودرو، طراحی به‌روز تریم داخلی، طراحی فرمان اسپرت، رینگ آلومینیومی اسپرت، چراغ رانندگی در روز، چراغ‌های ال‌ای‌دی عقب، چراغ‌های هالوژنی جلو، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، چراغ مه‌شکن جلو و عقب و آنتن کوسه‌ای.

تارا اتوماتیک وی 2 - مقایسه فردا 511 با تارا اتومات V2

3. ایمنی و عملکرد

کیسه هوای سرنشینان جلو، سیستم کنترل پایداری خودرو، سیستم توزیع نیروی ترمز، ترمز ضد قفل، عملکرد روان و ثابت گیربکس، سیستم هوشمند صرفه‌جویی در سوخت، سیستم کمک حرکتی در سربالایی، قفل مرکزی و قفل خودکار درها هنگام حرکت، ایزوفیکس صندلی کودک، آلارم کمربند سرنشینان جلو، مجهز به سیستم ایمنی جعبه فرمان در تصادفات، سنسور پارک دنده عقب و ترمز جلو دیسکی خنک شونده.

همچنین به جهت مقایسه باید به امکانات رفاهی و ایمنی تارا اتوماتیک V2 اشاره کرد که عبارتند از:

کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایرها، سیستم توزیع نیروی ترمز، ترمز ضد قفل، دی‌لایت، اتولایت، چراغ مه‌شکن جلو، چراغ مه‌شکن عقب، فرمان برقی به‌همراه دکمه‌های کنترلی و حساس به سرعت، سیستم صوتی با 4 اسپیکر و مانیتور 7 اینچی لمسی، نویگیشن، دوربین عقب، نشانگر تعویض دنده، دارای 4 ایربگ شامل ایربگ راننده، ایربگ سرنشین جلو، ایربگ جانبی جلو.

فردا 511 - مقایسه فردا 511 با تارا اتومات V2

سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه دیجیتال، صندلی راننده 4 حالته برقی به‌همراه 2 حالت دستی، صندلی سرنشین جلو 2 حالته برقی به‌همراه 2 حالت دستی، صندلی‌های عقب تاشو، روکش صندلی‌ها از چرم و پارچه به‌همراه تریم مشکی، آینه جانبی تاشو برقی، آینه جانبی با تنظیم برقی، سانروف و شیشه بالابر آنتی تروپل راننده.

جمع بندی

در پایان باید خاطرنشان کنیم که فردا 511 شاید چند آپشن رفاهی نسبت به تارا اتومات V2 کمتر داشته باشد، اما در مقایسه با آن ایرادها و نواقص مونتاژی کمتری دارد. با این اوصاف باید امیدوار بود که شبکه خدمات‌رسانی این سدان چینی بهبود یابد، وگرنه باز هم عملکرد برتری نسبت به تارا نخواهد داشت.

در صورتی که اوضاع بازار این خودرو بهبود یابد، می‌تواند رقیبی جدی و سرسخت برای سدان جذاب ایران خودرو باشد؛ اما تا آن موقع، خریداران می‌توانند با خیال راحت تارا بخرند. از جمله رقبای این دو خودرو می‌توان به دنا پلاس اتومات، شاهین اتومات و جک جی 4 اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:
کی ام سی T8 با اختلاف زیاد، همچنان پرفروش‌ ترین پیکاپ بازار ایران ثبت نام سایپا اطلس، شاهین، کوییک، ساینا و سهند بدون قرعه کشی آغاز شد شرایط فروش دنا پلاس اتوماتیک ایران خودرو در اردیبهشت ۱۴۰۳ چینی‌ها خودرو برقی سایپا را به ماشین فرمول یک تبدیل کردند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*