بررسی تارا اتوماتیک

بررسی تارا اتوماتیک ؛ مشخصات فنی، امکانات رفاهی، قیمت، مزایا و معایب

در این مطلب قصد داریم به بررسی تارا اتوماتیک بپردازیم. مشخصات فنی، امکانات و قیمت این خودرو را در دو نسخه دستی و اتوماتیک مقایسه می‌کنیم.

حدود یک سالی می‌شود که ایران خودرو تارا در بازار داخلی ما حضور دارد و در این یک سال پستی و بلندی‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و هنوز هم وضعیت پایدار و باثباتی ندارد. مطمئنا این خودرو برای موفق شدن در بازار خودروی کشور نیاز به زمان بیشتری برای عرض اندام دارد.

ولی سوال مهمی که در مقطع کنونی مطرح می‌شود این است که آیا تارا اتوماتیک توانسته تا به امروز نیازهای مشتریان خود را برطرف کند و در حد انتظار آنها ظاهر شده یا خیر؟ مسلماً اگر پاسخ به این سوال منفی باشد نشان می‌دهد که ایران خودرو باید در نسخه‌های بعدی تارا دست به اصلاحات جدی بزند. در این مقاله با گجت نیوز همراه باشید تا به بررسی تمامی زوایای این خودروی داخلی بپردازیم.

بررسی تارا اتوماتیک و مشخصات کامل آن

بررسی تارا اتوماتیک

بعد از این که برجام احیا شد و تحربم‌ها تا حدودی برداشته شدند، ایران خودرو به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروساز کشور تصمیم گرفت با شرکای خود همچون پژو مراودات بیشتری برقرار کند و از تکنولوژی آنها در جهت پیشرفت و بهبود محصولات داخلی استفاده کند. در طی همین همکاری‌های بین‌المللی بود که این خودروساز داخلی توانست خودروهایی نظیر پژو 2008 و سدان 508 را روانه بازار داخلی کند.

متاسفانه همان‌طور که در جریان اخبار برجامی هستید، این معاهده از هم پاشید و موج جدیدی از تحریم‌ها مثل سابق علیه ایران اعمال شد. پیرو تحریم‌های همه جانبه غرب علیه ایران، شرکت‌های خودروسازی نظیر پژو نیز از کشورمان رخت بر بستند و به مبدأ خود رفتند.

پس از این جدایی نابهنگام، ایران خودرو نیز تصمیم گرفت برای برون‌رفت از بحران پیش روی خود از سدان سایز کوچک این شرکت به نام پژو 301 استفاده کند. نتیجه این شد که ایران خودرو شاسی 301 را به‌روزرسانی کرد و کد IKP1 را روی آن گذاشت و برای خودروی جدید خود یعنی تارا از آن بهره برد. خوشبختانه گروه خودروسازی ایران خودرو توانسته بیش از 75 درصد اجزای این محصول را داخلی‌سازی یا بومی‌سازی کند و قرار بر این است که تا سال 1410، هر سال 50 هزار از این دستگاه خودرو را راهی بازار نماید.

بررسی تارا اتوماتیک

طراحی ظاهری تارا اتوماتیک

بیایید ابتدا از نمای روبه‌روی این خودرو آغاز کنیم. تارا همچون سایر محصولات ایران خودرو در طراحی خود از خطوط واضح و شفاف بهره می‌گیرد بنابراین خبری از فرم‌های آیرودینامیکی و نرم در آن نیست. در نمای جلو با چراغ‌های هالوژنی جدیدی روبه‌رو هستیم که فرم تازه‌ای به خود گرفته‌اند و می‌توان به نوعی آنها را ترکیبی از چراغ‌های پژو 301 و دنا دانست.

جلو پنجره تارا نیز کمی ساده‌تر از جلوپنجره پژو 301 است و در زیر چراغ‌ها شاهد تعبیه چراغ دی لایت و مه شکن‌ها هستیم. در نمای کنار جزئیات خاصی دیده نمی‌شود و می‌توان گفت عملا چیزی برای تماشا وجود ندارد، جز یک بدنه ساده و بدون طرح! در واقع تمام چیزی که در نمای جانبی تارا به چشم می‌آید یک خط شکسته در بخش پایینی درها و یک خط شانه صاف است.

متاسفانه ایران خودرو برای کاهش هزینه‌های نسخه دستی تارا به جای استفاده از رینگ، از قالپاق استفاده کرده و رینگ‌های زیبایی که ممکن است در تصاویر مشاهده کنید، صرفا برای مدل اتوماتیک تارا است. در قسمت پشتی خودرو چراغ‌ها به صورت یکپارچه تمام سطح خودرو را پوشش داده و یکی از مهم‌ترین و متمایزترین بخش‌های تارا را تشکیل داده‌اند.

در نسخه کانسپت این خودرو شاهد تعبیه چراغ‌های ال ای دی زیبایی بودیم که سراسر نمای عقب تارا را پوشانده بود و چهره جذابی به خودرو بخشیده بود، ولی متاسفانه در طرح اصلی خبری از LED نیست. چراغ‌های عقب طرحی خرپا مانند دارند و ممکن است عده‌ای از مشتریان چندان از آنها خوششان نیاید. باقی اجزای تارا اتوماتیک ساده و بدون طرح خاصی طراحی شده و لوگوی تارا هم در بخش زیرین چراغ‌های قرار گرفته است.

بررسی تارا اتوماتیک

طراحی کابین داخلی تارا اتوماتیک

خوشبختانه یکی از نکات مثبتی که این خودروی تازه وارد برای جلب نظر مشتریان دارد، ظاهر به‌روزتر و مدرن کابین نسبت به اجزای ساده طراحی ظاهری بیرونی آن است. تارا اتوماتیک در کابین خود عملکرد بهتری داشته و حس و حال تازه‌ای به مخاطب القا می‌کند. اولین چیزی که ممکن است نظر شما را در بدو ورود به داخل کابین جلب کند، ارتفاع زیاد داشبورد است.

در واقع خبر بد این است که افراد بسیار کوتاه قد به سختی می‌توانند با داشبورد این خودرو ارتباط برقرار کنند و حس عجیب و غریبی نیز به رانندگان القا می‌کند. پس از داشبورد، غربیلک فرمان دومین چیزی است که احتمالا می‌بینید. طراحی ارگونومیک این فرمان عالی است و روی آن دکمه کروز کنترل، تنظیم صدا و محدودیت سرعت تعبیه شده است. در مجموع کیفیت این فرمان برقی خوب است و خوش‌دست به نظر می‌رسد.

یکی از نکات منفی در تارا اتوماتیک جنس و متریالی است که درون کابین استفاده شده است. در تمام محصولات داخلی برای کاهش هزینه‌ها از پلاستیک بی‌کیفیت بهره گرفته می‌شود و در مورد تارا نیز داشبورد و بسیاری از اجزای دیگر از همین پلاستیک درست شده است. البته برخی قسمت‌ها نیز همچون بالادری، دور نمایشگر لمسی و هواکش‌ها ساخته شده از فیبرکربنی هستند.

در زیر نمایشگر کلیدهای فیزیکی کنترل تهویه مطبوع قرار دارند و وضعیت عملکرد این موارد را یک نمایشگر دیجیتالی کوچک و خوانا نشان می‌دهد. یکی از جای‌گیری‌های نامناسبی که درون کابین تارا اتفاق افتاده، وضعیت قرارگیری بد سیستم آنتی ترپ و کلیدهای بالابر شیشه و راننده برای دسترسی به آنها به زحمت می‌افتد. در کنار ترمز دستی نیز دو درگاه یو اس بی قرار دارد و باعث شده‌اند تا تارا به‌روزتر به نظر بیاید.

بررسی تارا اتوماتیک

صندلی‌ها جنس خوبی دارند و روی آنها با پارچه‌های خاکستری با دوخت سفید پوشانده شده و طوری طراحی شده‌اند که سرنشینان می‌توانند به راحتی و به صورت دستی حالت نشستن خود را تنظیم کنند. البته گفتنی است که نسخه اتوماتیک تارا مجهز به چرم مصنوعی شده است.

درون کابین فضای کافی برای راحت نشستن سرنشینان وجود دارد و فضای پای آنها مناسب ارزیابی می‌شود. اصلی‌ترین نقطه قوت درون کابین تارا همین راحتی و آسایشی است که به سرنشینان منتقل خواهد شد. خوشبختانه ایران خودرو فاصله محوری این خودرو را 2.6 متر در نظر گرفته و همین باعث شده تا تارا به یکی از جادارترین سدان‌های کامپکت بازار تبدیل شود. کیفیت صندلی‌های عقب خوب است و اگرچه جالیوانی مشترک با صندلی‌های جلو دارد، اما خبری از کنسول میانی نیست.

امکانات رفاهی و آپشن‌های تارا اتوماتیک

از جمله امکاناتی که می‌توان برای تارا اتوماتیک برشمرد موارد زیر هستند:

سیستم ترمز ضد قفل (EBD و ABS)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی، سیستم کمکی ترمز (HBA)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی (۴ عدد)، کلیدهای کنترلی روی فرمان، نشان دهنده دمای محیط، سیستم مالتی مدیا، دارای ۴ عدد بلندگو، میرورلینک، مه شکن‌های جلو و عقب.

بررسی تارا اتوماتیک

بررسی تارا اتوماتیک

قابلیت تنظیم ارتفاع برقی نور چراغ‌های جلو از داخل خودرو، چراغ روشنایی در روز، سیستم روشنایی ترک خودرو (Fllow ME Home)، آینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنمادار هم‌رنگ بدنه، شیشه بالابر درهای جلو و عقب برقی، شیشه راننده مجهز به آنتی ترپ، تریم مشکی، دسته دنده و فرمان چرم، روکش چرم و پارچه‌ای صندلی، ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، ستون فرمان تلسکوپی، ایزوفیکس، سنسور دنده عقب، دوربین دید عقب، سیستم قطع خودکار سرعت، رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی، صندلی راننده ۶ حرکته (۴ حرکت برقی ۲ حرکت دستی) و صندلی سرنشین جلو ۴ حرکته (۲ حرکت برقی و ۲ حرکت دستی).

پشت سری صندلی‌های جلو و عقب قابل تنظیم، صندلی‌های عقب تاشو، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، کروز کنترل، سنسور نور و باران، ورود بدون کید (دستگیره کرومی لمسی) و دکمه خاموش/روشن، سانروف، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، کاور موتور، زیر آرنجی (Front Armrest)، بازکننده در صندوق عقب از راه دور و سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI).

از طرفی کابین تارا دستی مجهز به دو کیسه هوا است و همان‌طور که مشاهده کردیم این تعداد در نسخه اتوماتیک به 4 عدد افزایش می‌یابد. سیستم سرمایش/گرمایش تارا دستی است و در مجموع عملکرد هر دو مناسب ارزیابی شده است. متاسفانه در تارا دستی سانروف وجود ندارد و برای این که این آپشن را داشته باشید ناگزیر هستید تارا اتوماتیک را خریداری کنید. پشت گردنی‌های صندلی نیز از دیگر امکانات تارا به شمار می‌رود.

بررسی تارا اتوماتیک

بررسی تارا اتوماتیک

مشخصات فنی تارا

تارا مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری 16 سوپاپه TU5 است که طی تغییرات و اصلاحاتی که روی آن انجام شده، کمی بهینه‌تر از قبل شده و حالا نام آن به TU5P تغییر یافته است. این پیشرانه قادر است حداکثر 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. ایران خودرو مدعی است که تارا دستی و اتوماتیک به ترتیب می‌توانند در عرض 12.5 و 13 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسند و این منوط به این است که راننده در نسخه دستی تعویض دنده را به خوبی انجام دهد.

شرکت ایران خودرو برای تارا نسخه دستی از یک گیربکس 5 سرعته بهره برده و از این جعبه دنده در دو خودروی دیگر خود نیز استفاده کرده است. از طرفی نسخه اتوماتیک تارا مجهز به یک گیربکس 6 سرعته خودکار شده و هر دوی این گیربکس‌ها رضایت‌بخش هستند. انتظارات یک خانواده معمولی ایرانی با این مشخصات فنی برآورده می‌شود.

ایران خودرو ادعا دارد که باک 50 لیتری تارای 1170 کیلوگرمی (نسخه دستی) و 1268 کیلوگرمی (نسخه اتوماتیک) می‌تواند در هر 100 کیلومتر تنها 7 لیتری سوخت مصرف کند که در مقایسه با سایر رقبا عدد معقول‌تری است. همچنین لازم به ذکر است که سیستم سوخت این دو نسخه انژکتوری با پاشش چند نقطه‌ای است و به موتور تارا این امکان را می‌دهد تا نهایت سرعت 190 کیلومتر بر ساعت را تجربه کند. البته تجربه چنین سرعتی در کشور ما به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

بررسی تارا اتوماتیک

بررسی تارا اتوماتیک

سایر مشخصات تارا

یکی از مزایای تارا عایق‌بندی عالی کابین آن است و همین باعث شده تا خبری از شنیده شدن صداهای موتور نباشد. خوشبختانه در مقایسه با سایر محصولات ایران خودرو، تارا دارای سیستم فنربندی و تعلیق بهتری است و سواری آن در کل بهتر از رقبا ارزیابی می‌شود. ولی همان‌طور که گفتیم بزرگترین مزیت رقابتی این محصول، جادار بودن کابین آن است.

از دیگر ویژگی‌های مثبت تارا برخورداری آن از تعلیق مناسب است که به خودرو اجازه می‌دهد در ناهمواری‌ها عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. البته ناگفته نماند که تعلیق خوب و نرمی خودرو روی آمادگی خودرو تأثیراتی می‌گذارد که ممکن است خوشایند عده‌ای نباشد. در واقع می‌توان گفت نباید از تارا انتظار رفتار یک خودروی اسپرت را داشته باشید. راندمان خودرو به طور کلی مناسب خانواده و نرم است.

در بررسی پدال گاز برقی این محصول متوجه شدیم که اگرچه کمی با تأخیر عمل می‌کند، اما عملکرد خوبی دارد. ترمزهای دیسکی در جلو خنک شونده خودرو تعبیه شده‌اند و خوشبختانه مناسب ارزیابی شده‌اند. ایران خودرو برای این که امنیت سرنشینان تارا حفظ شود از سیستم‌های ایمنی همچون ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز اضطراری HBA، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم پایداری الکترونیکی ESC و دستیار حرکت در سربالایی HSA کمک گرفته است.

سیستم پایداری از طریق یک دکمه که روی سمت چپ و پشت فرمان غربیلک فرمان تعبیه شده، فعال خواهد شد و هر کجا که مورد نیاز شما باشد وارد عمل می‌شود و از وقوع حادثه جلوگیری به عمل خواهد آورد. فرمان برقی هم اگرچه در سرعت‌های پایین به نرمی عمل می‌کند، اما در سرعت‌های بالا سفت و محکم‌تر می‌شود تا بتواند از پیچش‌های ناگهانی جلوگیری کند.

بررسی تارا اتوماتیک

بررسی تارا اتوماتیک

تفاوت‌های تارا دستی و اتوماتیک

اگرچه می‌توان گفت امکانات تارا دستی نیز مناسب است و آپشن‌های خوبی دارد، اما ایران خودرو به دلایل بازاریابی و رقابتی تصمیم گرفته امکانات خاص را به نسخه اتوماتیک محدود کند و طبیعتا بر قیمت این محصول نیز اضافه شده است. در این قسمت قصد داریم تفاوت‌های این دو نسخه از تارا را برشماریم.

امکانات تارا دستی: ترمزهای دیسکی جلو و عقب (EBA، ESC، ABS، HSA)، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سنسور دنده عقب، ایزوفیکس، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای با قابلیت پیش‌کشنده و تنظیم ارتفاع، سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی با ریموت، سیستم قطع خودکار سوخت، سیستم کنترل بخار بنزین، فضای بار صندوق‌ عقب 640 لیتر، باک بنزین 50 لیتر، رینگ ۱۵ اینچی فولادی با روکش قالپاق، کروز کنترل، سیستم تهویه‌ مطبوع برقی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، درگاه USB، بلوتوث، میرورلینک، بلندگوی جانبی و طاقچه عقب، شیشه جلو و عقب برقی، صندلی روکش پارچه‌ای با تنظیم ۶ حرکتی دستی برای راننده و ۴ حرکتی دستی برای سرنشین جلو صندلی‌های تاشو عقب، فرمان برقی، آینه جانبی برقی، چراغ روز، مه‌شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ جلو، سیستم روشنایی ترک خودرو، تریم داخلی مشکی، سیستم پایش فشار باد، دکمه کروز کنترل روی فرمان، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی MFC، بازکن قفل در صندوق عقب.

امکانات تارا اتوماتیک: ترمزهای دیسکی جلو و عقب (EBA، ESC، ABS، HSA)، کیسه هوای راننده، سرنشین جلو و جانبی، سنسور و دوربین دنده‌ عقب، ایزوفیکس، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای با قابلیت پیش‌کشنده و تنظیم ارتفاع، سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی با ریموت، سیستم قطع خودکار سوخت، سیستم کنترل بخار بنزین، فضای بار صندوق‌ عقب 640 لیتری، باک بنزین 50 لیتر، رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی، کروز کنترل، سانروف برقی، سیستم تهویه‌ مطبوع برقی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، درگاه USB، بلوتوث، میرورلینک، بلندگوی جانبی و طاقچه عقب، شیشه جلو و عقب برقی، صندلی روکش چرم و پارچه با تنظیم ۴ حرکتی برقی (۲ حرکت دستی) برای راننده و ۲ حرکتی برقی (۲ حرکت دستی) برای سرنشین جلو صندلی‌های تاشو عقب، فرمان برقی، آینه جانبی برقی تاشونده با چراغ راهنما، ورود بدون کلید و دکمه خاموش و روشن، سنسور نور و باران، چراغ روز، مه‌شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ جلو، سیستم روشنایی ترک خودرو، تریم داخلی مشکی، سیستم پایش فشار باد، دکمه کروز کنترل روی فرمان، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی MFC، بازکن قفل در صندوق‌ عقب.

معایب تارا

همان‌طور که در ابتدای این مقاله گفتیم، تارا خودرویی است که روی پلتفرم پژو 301 سوار شده و شباهت‌هایی با آن دارد و همچنین ایران خودرو اجزای آن را داخلی‌سازی کرده است. این خودرو اگرچه امکانات بیشتری نسبت به پژو 301 دارد، اما به کیفیت تولید آن نخواهد رسید.

بررسی تارا اتوماتیک

بررسی تارا اتوماتیک

اگرچه تارا امکانات جذابی از جمله کابین و صندوق جادار، سواری بی سر و صدا، راندمان مناسب و سیستم کنترل پایداری دارد که این خودرو را تبدیل به گزینه مناسبی برای خانواده‌های ایرانی می‌کند، اما کیفیت و جنس ادوات داخلی به کار رفته در آن، کمبود امکانات نسخه دستی، نداشتن سواری هیجان‌انگیز و فقدان طراحی ارگونومیک آن را از چشم مشتریان انداخته است.

از دیگر مشکلات و معایبی که می‌توان برای این خودرو در نظر گرفت می‌توان به استهلاک نسبتا بالای پلتفرم TU5، کیفیت لوازم، مشکلات مونتاژی ناشی از عدم دقت در خط تولید یا طراحی، ستون‌های جانبی B عریض و همرنگ بدنه مشابه خودروهای ارزان قیمت، حذف و کمبود امکانات نسبت به رقبای چینی و ساده سازی بیش از حد اشاره کرد.

قیمت تارا و رقبای آن

آن‌طور که ایران خودرو در آخرین اعلامیه‌های خود منتشر کرده، قیمت کارخانه‌ای تارا دستی حدود 293 میلیون تومان و قیمت نسخه اتوماتیک این خودرو در کارخانه 415 میلیون تومان بوده است. البته این دو نسخه در بازار آزاد با قیمت عجیب و غریبی به فروش می‌رسند. امروزه نسخه دستی و اتوماتیک به ترتیب قیمتی نزدیک به 445 میلیون و 575 میلیون تومان دارند.

در نهایت باید گفت با چنین قیمت‌هایی می‌توان خودروهایی نظیر دنا پلاس توربو اتوماتیک، پژو پارس ELX سفارشی سال، فردا 511 و سایپا شاهین را خریداری نمود. همچنین در بازار خودروهای دست دوم و کارکرده می‌توان با این پول محصولاتی مثل چری آریزو 5 توربو اکسلنت، برلیانس اچ 330، بسترن بی 50 اف، ام جی 6، جیلی جی سی 6 و جک J4 را خرید. نظر شما درباره بررسی تارا اتوماتیک چیست؟