قیمت بنزین در عراق

قیمت هر لیتر بنزین معمولی 40 هزار و سوپر 59 هزار تومان؛ بنزین در عراق گران شد

با اعلام رئیس هیئت مدیره شرکت پخش فرآورده‌های نفتی عراق، قیمت بنزین در عراق با افزایش قیمت چشمگیری همراه شده است.

طبق جدیدترین اخبار واصله، پس از اعلام احتمال افزایش قیمت سوخت توسط هیئت دولت عراق در ۲۶ ماه مارس سال جاری میلادی، این موضوع سرانجام با امضای حسین طالب عبود، رئیس هیئت‌مدیره شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کشور عراق رخ داد و قیمت بنزین در این کشور، رشد حدود ۲۰ الی ۳۰ درصدی را تجربه خواهد کرد.

آخرین تحولات قیمت بنزین در عراق

قیمت بنزین در عراق

بر اساس سند منتشر شده، قیمت بنزین با اکتان 95 از 650 دینار (0.50 دلار) به 850 دینار (0.65 دلار) در هر لیتر و بنزین سوپر از هزار دینار (0.76 دلار) به 1250 دینار (0.96 دلار) در هر لیتر افزایش خواهد یافت.

این تصمیم عجیب شرکت پخش فرآورده‌های نفتی عراق، موجی از اعتراض مردم عراق را در پیش داشت و بر خلاف توضیحات ارائه شده توسط دولت، مبنی بر افزایش قیمت سوخت برای کمک به رفع تراکم شدید ترافیکی در بغداد، کارشناسان این کشور معتقدند که این تصمیم در پی زیان‌هایی که دولت در نتیجه پرداخت یارانه به قیمت سوخت متحمل شده، اتخاذ شده است.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت پخش فرآورده‌های نفتی عراق در رابطه با این موضوع اعلام کرد:

آنچه برای ما مهم است تامین بنزین معمولی است که با قیمت هر لیتر 450 دینار به فروش می‌رسد و پرمصرف‌ترین نوع آن محسوب می‌شود. بنزین معمولی 82 درصد از کل مصرف روزانه را تشکیل می‌دهد که توسط پالایشگاه‌های ملی تولید می‌شود و مقادیری از مواد وارداتی اضافه می‌شود تا با آن مخلوط شود. در سال 2023 که 14 تا 15 میلیون لیتر بنزین در روز وارد می‌کردیم، قیمت هر لیتر بنزین معمولی حدود هزار دینار بود، اما اکنون با ورود پالایشگاه کربلا به 800 تا 850 دینار رسیده؛ زیرا واردات آن به حدود 7.5 تا 8 میلیون لیتر کاهش یافته و با افزایش تولید و ورود پالایشگاه‌های شمال به خط تولید، واردات این نوع بنزین به 4 میلیون لیتر در روز کاهش خواهد یافت.

قیمت بنزین در عراق

وی بیان کرد دولت عراق به فرآورده‌های نفتی یارانه می‌دهد، اما این یارانه به موارد ضروری اختصاص خواهد یافت تا به نفع شهروندان ساده نظیر رانندگان تاکسی شود. حسین طالب عبود خاطر نشان کرد که بنزین با قیمت 450 دینار در هر لیتر به فروش می‌رسد، اما دو بنزین بهبود یافته و سوپر که مورد استفاده صاحبان خودروهای جدید است، تنها 18 درصد از مصرف روزانه در عراق را شامل می‌شود؛ در حالی که روزانه 32 میلیون لیتر همه انواع بنزین در عراق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او همچنین گفت:

80 درصد از مقادیر بنزین بهبود یافته از خارج از کشور وارد می‌شود و کل مصرف به حدود 4.5 میلیون لیتر و در اوج مصرف در فصل تابستان به پنج میلیون لیتر می‌رسد و در مورد بنزین سوپر که کاملا وارداتی است، هر لیتر تقریبا 1400 دینار هزینه دارد.

بر اساس قیمت دینار عراق در بازار ارز تهران که 48 تومان است، هر لیتر بنزین اکتان 95 در این کشور به نرخ تومان، 39 هزار و 950 تومان قیمت دارد و هر لیتر بنزین سوپر هم 58 هزار و 750 تومان نرخ‌گذاری شده است.

همچنین بخوانید:
بازار سیاه فروش کارت سوخت تا ۲۰ میلیون تومان رشیدی کوچی؛ حذف کارت سوخت جایگاه ها بسیار خطرناک است میرسلیم: قیمت بنزین باید لیتری ۲۶ هزار تومان شود