تمدن عظیم ۷ هزار ساله در صربستان

کشف یک تمدن عظیم ۷ هزار ساله در صربستان

باستان‌شناسان با گزارش یک مرد محلی و خیلی اتفاقی، یک تمدن ٧ هزار ساله را در نقاط دور افتاده صربستان متعلق به عصر نوسنگی کشف کردند.

باستان‌شناسان با دنبال کردن سرنخی از یک فرد محلی، موفق به کشف و نقشه‌برداری کامل بقایای یک تمدن عظیم ۷۰۰۰ ساله در منطقه‌ای دورافتاده از صربستان شدند.

به گفته کارشناسان، این سکونتگاه متعلق به عصر نوسنگی، (عجر حجر) در نزدیکی روستای جارکوواتس در شمال صربستان قرار دارد. وسعت این محوطه تقریباً ۳۲ هکتار (معادل ۲۴ زمین فوتبال) است و بر اساس بیانیه دانشگاه کیل، با چندین خندق احاطه شده است.

با وجود اطلاع پژوهشگران از وجود مکان‌های مشابه دیگر در منطقه، این کشف کاملاً غیرمنتظره بود.

تمدن عظیم ۷ هزار ساله در صربستان

کشف تمدن عظیم ۷ هزار ساله در صربستان

فین ویلکس، سرپرست مشترک تیم و دانشجوی دکترای مؤسسه باستان‌شناسی پیش از تاریخ و پیشاتاریخ دانشگاه کیل آلمان، به لایو ساینس می‌گوید:

ما فقط با یک اشاره از یک فرد محلی که می‌گفت ممکن است چیزی آنجا باشد به این مکان رفتیم و سپس این محوطه نسبتاً بزرگ را درست در وسط ناکجا آباد پیدا کردیم. ما به این سازه استثنایی برخوردیم که برای آن منطقه و دوره زمانی، یک سکونتگاه بسیار عظیم به حساب می‌آید.

این سکونتگاه متعلق به فرهنگ وینچا بوده است

طبق این بیانیه، تاریخ‌گذاری رادیوکربنی مواد موجود در خاک نشان می‌دهد که قدمت این مکان به دوره ۵۴۰۰ تا ۴۴۰۰ قبل از میلاد برمی‌گردد و به احتمال زیاد محل سکونت فرهنگ وینچا بوده است. فرهنگی که در آن زمان در جنوب شرقی اروپا وجود داشته است.

ویلکس می‌گوید این گروه یکی از «اولین جوامع کشاورزی ساکن» در منطقه بوده‌اند و به کشاورزی و پرورش بز، گاو و سایر حیوانات اهلی مشغول می‌شده‌اند.

محققان باستان‌شناس علاوه بر بقایای تعداد زیادی از «خانه‌های سوخته»، اشیاء فراوانی را نیز کشف کردند که به گفته بیانیه، همگی تصویری واضح از ساختار این مکان باستانی در ۷۰۰۰ سال پیش را ارائه می‌دهند. ویلکس گفت این اشیاء شامل ظروف و قطعات نفیس سفالگری با رنگ آمیزی مایل به قرمز بودند که همگی در سطح این محوطه پیدا شدند.

تمدن عظیم ۷ هزار ساله در صربستان

کشف تمدن عظیم ۷ هزار ساله در صربستان

پروفسور مارتین فورهولت، سرپرست تیم و استاد باستان‌شناسی پیش از تاریخ و باستان‌شناسی اجتماعی در این مؤسسه باستان‌شناسی می‌گوید، این کشف از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، زیرا تاکنون به ندرت از سکونت‌گاه‌های بزرگ‌تر متعلق به اواخر دوران نوسنگی در منطقه بناد صربستان اطلاعی داشتیم. با این حال، بزرگترین شگفتی برای محققان این بود که برای مدت طولانی به این مکان بی‌توجهی شده است.

ویلکس می‌گوید، ما این شکاف عظیم را بین سکونت‌گاه‌های شناخته‌شده‌ای که در نزدیکی رودخانه‌ها و کوه‌ها قرار دارند، می‌بینیم و ناگهان با این فضای خالی عظیم در وسط دشت روبرو می‌شویم. حالا می‌توانیم ثابت کنیم که در وسط این ناحیه نیز تمدنی وجود داشته است.

باستان‌شناسان برای درک بهتر ارتباط احتمالی این تمدن ٧ هزار ساله صربستان با سایر سکونت‌گاه‌های منطقه، قصد دارند حفاری‌های بیشتری را انجام دهند.

در گجت نیوز بخوانید:
۷ تا از بزرگترین و باشکوه‌ترین شهرهای باستانی در تمام تاریخ ۹ اختراع مفید که مدیون تمدن باستان هستیم بازسازی شگفت انگیز زبان های باستانی توسط هوش مصنوعی را در این ویدیوها ببینید مهم ترین اکتشافات باستانی سال ۲۰۲۳؛ از تالار وایکینگ‌ها تا شمشیرهای رومی