ترسناک ترین تئوری آخرالزمان

ترسناک ترین تئوری آخرالزمان از زبان مهندس سابق ناسا

نیل دگراس تایسون، مهندس سابق ناسا اخیرا و در گفتگویی با یک برنامه تلویزیونی، ترسناک ترین تئوری آخرالزمان را برای پایان دنیا مطرح کرده است.

همانطور که انتظار می‌رود نیل دگراس تایسون درباره هرچیزی نظری دارد و البته که طبیعی است چراکه او شناخته‌شده‌ترین اخترفیزیکدان دنیا است.

او که لیسانس فیزیک از هاروارد و دکتری اخترفیزیک از دانشگاه کلمبیا دارد تاکنون در برنامه‌های تلویزیونی پرشماری حاضر شده و پادکست اختصاصی خود درباره همه دانستنی‌های مهم فضا و علم را مدیریت می‌کند.

تایسون اخیرا در گفتگویی تلویزیونی، ترسناک ترین تئوری آخرالزمان را در پاسخ به سوالی مربوط به نحوه پایان جهان مطرح کرده است.

زمین چگونه به پایان می‌رسد؟

پایان زمین چگونه است؟

در ماه مارس 2021، نیل دگراس تایسون برای تبلیغ‌ آخرین کتاب خود با نام «پرسش‌های کیهانی: راهنمای استارتاک برای دانستن اینکه چه کسی هستیم، چگونه به اینجا رسیدیم و به کجا می‌رویم» در برنامه گفتگوی آخر شب استیون کلبر حاضر شد.

همانطور که کتاب جدید تایسون روی سوالاتی واقعا مهم و کلیدی درباره جهان و جایگاه ما در آن تمرکز کرده است، او در این برنامه هم بحث خود را با صحبت درباره چگونگی پایان کل کیهان آغاز کرد اما در اینجا کلبر حرف او را قطع کرده، از او خواست تا به زبان ساده و در یک جمله توضیح دهد که زمین چگونه به پایان می‌رسد؟

تایسون هم در جواب گفت که خورشید در نهایت منبسط می‌شود و زمین به حدی داغ می‌شود که اقیانوس‌ها می‌جوشند و بخارشان به فضا می‌رود. سیاره به تدریج به پوسته‌ای در حال سوختن بدل می‌شود که به داخل خورشید کشیده شده و بخار می‌شود.

البته به نظر می‌رسد که پاسخ به چنین سوالاتی برای تایسون خسته‌کننده است چراکه او در ادامه گفت دانشمندان پاسخ این سوال درباره پایان کره زمین را از قبل می‌دانسته‌اند اما آنچه ذهن او را به خود مشغول کرده، سوالات بزرگتری مانند نحوه پایان جهان (سراسر کیهان) است.

نیل دگراس تایسون و شکاف بزرگ

تایسون در همین باره یعنی نحوه پایان کیهان نظریه شکاف بزرگ (Big Rip) مبتنی بر انبساط کیهانی را پیش می‌کشد و در توضیح می‌گوید که جهان بعد از بیگ‌بنگ همواره در حال انبساط بوده و در شرایطی که باید با انبساط بیشتر، چگالی ماده و انرژی در جهان کمتر شود، این مقدار همواره ثابت باقی مانده است.

تایسون می‌گوید دانشمندان واقعا نمی‌دانند چرا چنین اتفاقی می‌افتد اما می‌دانند که انرژی تاریک (dark energy) علت وقوع آن است و شاید روزی نحوه عملکرد آن مشخص شود.

تایسون می‌افزاید که سرعت انبساط نهایتا از نیروهای گرانشی که اشیا، اتم‌ها و ذرات را کنار هم نگهداشته‌اند پیشی می‌گیرد و حتی بر پیوندهای مولکولی که بدن ما را در کنار هم نگهداشته است هم غلبه می‌کند.

با انبساط جهان، این نیروها همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهند چراکه با بزرگتر شدن جهان خلا بیشتری ایجاد می‌شود و این پویایی تا زمانی ادامه دارد که مولکول‌ها و اتم‌های ما و حتی بافت فضا و زمان را از هم جدا کنند.

در طی همین مصاحبه تایسون به طور خلاصه به موضوعات بسیار گیج‌کننده دیگری مانند جهان چندگانه (multiverse) و این واقعیت که ممکن است لایه‌هایی از آن‌ها روی هم قرار گرفته باشند نیز  پرداخت.