نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه اصفهان

نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه اصفهان

با افزایش آلودگی هوا و کمبود منابع انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر به منابع محبوب علاقه‌مندان به محیط زیست و صنایع مدرن تبدیل شده‌اند. در کشور ما هم از منابع مختلفی برای تأمین انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود. یکی از این منابع نور خورشید است. برای بهره بردن از این انرژی تجدیدپذیر باید از نیروگاه خورشیدی استفاده کرد. در این مقاله، با یکی از مدرن‌ترین و بزرگترین نیروگاه‌های خورشیدی در ایران به نام نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه آشنا می‌شوید.

نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه کجا قرار دارد؟

در حال حاضر، نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه بزرگترین نیروگاه خورشیدی در ایران است و بیستمین نیروگاه بزرگ خورشیدی در جهان محسوب می‌شود. این نیروگاه خورشیدی با مساحت ۱۲۰۰ هکتار یعنی چیزی معادل ۲هزار زمین فوتبال در منطقه کوهپایه اصفهان قرار دارد.

منطقه کوهپایه در شرق اصفهان یکی مناطق کویری ایران است که میزان تابش نور خورشید در آن بالا است. آنچه این منطقه را برای تأسیس نیروگاه خورشیدی خاص می‌کند، شرایط آب و هوایی آن است. با این‌که کوهپایه یکی از مناطق کویر مرکزی ایران محسوب می‌شود، آب و هوایی نسبتا مناسب دارد. در نتیجه، برای نصب سلول‌های خورشیدی و سایر تجهیزات مربوط به نیروگاه خورشیدی بهترین انتخاب است.

حجم سرمایه‌گذاری در نیروگاه خورشیدی آفتاب شرق

سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در انرژی‌های تجدیدپذیر همیشه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در صنایع وابسته به این انرژی‌ها مطرح می‌شود. در حقیقت، در گوشه و کنار دنیا، صاحبان صنایع بزرگ و کوچک و مدیران بخش دولتی و خصوصی به بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر علاقه‌مند شده‌اند. به عنوان مثال، درآمد سالانه شرکت جنرال الکتریک (GE) ۷۵.۰۷میلیارد دلار است. این شرکت چندملیتی آمریکایی در زمینه توسعه و بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت می‌کند و به دلیل نوآوری در زمینه انرژی شناخته می‌شود. بررسی همین نمونه موفق نشان می‌دهد که جهان تا چه اندازه به سمت سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی پیش می‌رود.

نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه اصفهان

کارشناسان شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک (صناپ) هم اهمیت سرمایه‌گذاری در این حوزه را به خوبی دریافته‌اند. به همین علت، برای تأسیس و تجهیز نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه اصفهان ۴۰۰ میلیون دلار معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. این میزان سرمایه‌گذاری برای نصب ۱میلیون پنل خورشیدی به‌کار رفته تا نیروگاه آفتاب شرق هم در بازارهای جهانی حرف‌های مهمی برای گفتن داشته باشد.

ظرفیت تولید انرژی در نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه

ایران بخشی از کمربند خورشیدی جهان است. در کشور ما هر سال ۲۲۰۰ ساعت آفتاب می‌تابد. با این میزان از نور خورشید می‌توان سالانه بیش از ۱۰۰هزار مگاوات انرژی تولید کرد. در واقع، به ازای هر ۲ هزار کیلومتر پنل خورشیدی امکان تولید ۶۰ گیگاوات انرژی خورشیدی وجود دارد. این ویژگی زمانی خاص‌تر می‌شود که بدانید میانگین دمای هوای پایین در سرزمین ایران باعث راندمان بالای سلول‌های خورشیدی می‌شود. بااین‌حال، در حال حاضر، ظرفیت نصب‌شده فتوولتائیک در کل کشور ۵۰۰ مگاوات یعنی تنها ۰٫۰۵ درصد از توان تولید انرژی‌های تجدیدپذیر است. بنابراین، شرکت‌هایی که بتوانند از این ظرفیت بیشتر بهره‌ ببرند، موفق‌تر خواهند بود. کارشناسان شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک (صناپ) هم این نکته را به خوبی می‌دانند.

ظرفیت تولید تجهیزات نصب‌شده در نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه ۶۰۰ مگاوات است. این میزان بیشتر از کل ظرفیت تولید انرژی برق خورشیدی ایران در یک نیروگاه است. میزان انرژی تولید شده در این نیروگاه بزرگ خورشیدی برای تأمین انرژی ۴۰۰هزار منزل مسکونی کافیست. در واقع، با میزان انرژی تولید شده در این نیروگاه می‌توان ۲هزار دستگاه یخچال و ۱۵میلیون لامپ ۴۰ وات را روشن کرد.

فناوری به کار رفته در نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه

امروزه در ساخت و بهره‌برداری از نیروگاه‌ها تکنولوژی‌های نوین در سلول‌های خورشیدی حرف اول را می‌زنند. برای اینکه یک نیروگاه خورشیدی بازدهی بیشتری داشته باشد، باید در آن از فناوری‌های روز دنیا استفاده شده باشد. نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

پنل‌های خورشیدی به کار رفته در این نیروگاه از نوع پنل‌های دوطرفه خورشیدی هستند. این پنل‌های خورشیدی می‌توانند نور خورشید را از جلو و پشت ماژول‌های خود دریافت و جذب کنند. در نتیجه، در مهار انرژی نور خورشید موفق‌تر هستند. استفاده از پنل‌های خورشیدی دوطرفه در نهایت باعث می‌شود که به کار بردن انرژی خورشیدی به یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌ها برای تأمین انرژی تبدیل شود.

وضعیت پیشرفت پروژه نیروگاه خورشیدی آفتاب شرق

نیروگاه بزرگ آفتاب شرق در دو فاز به بهره‌برداری می‌رسد. در فاز اول بهره‌برداری از این نیروگاه که در سال ۱۴۰۳ خواهد بود، از ۱۲۰ مگاوات انرژی برق خورشیدی بهره‌برداری می‌شود. فاز دوم بهره‌برداری از این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۴ خواهد بود. پیش‌بینی کارشناسان صناپ این است که در فاز دوم بهره‌برداری

از نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه اصفهان از ۴۸۰ مگاوات برق خورشیدی بهره‌برداری خواهد شد. این کارشناسان تخمین می‌زنند که تا پایان این سال، فناوری توسعه پنل‌های خورشیدی بومی‌سازی می‌شود و نیروگاه با فناوری بومی استقرار می‌یابد.

نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه اصفهان

در حال حاضر، کار این پروژه در مرحله احداث پیش می‌رود و پیشرفت کار آن نزدیک به ۳۰ درصد از نیروگاه است.

کلام آخر

شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک (صناپ) یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی است که در سال ۱۴۰۱ با هدف توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و با سرمایه‌گذاری شرکت فولاد مبارکه اصفهان آغاز به کار کرد. کارشناسان تازه‌نفس این شرکت ایرانی در کنار کارشناسانی باتجربه فناوری‌های روز دنیا را بومی‌سازی می‌کنند تا ایرانی آبادتر و سرسبزتر بسازند. مدیران این شرکت دانش‌بنیان ایرانی با افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌هایی مانند نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه و نیروگاه بادی سنگان به بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر علاقه نشان داده‌اند. مدیران و کارشناسان صناپ فعل خواستن را به معنای واقعی صرف کرده‌اند.

امروزه شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک و مدیران متعهد آن به توسعه اقتصادی ایران و تأمین انرژی پایدار در سرزمینمان فکر می‌کنند. این شرکت آمادگی دارد تا با شرکت‌ها و صنایع بزرگ و کوچکی که رؤیای داشتن ایرانی سبز و آباد را در سر می‌پروراند همکاری کند. برای همکاری با این شرکت دانش‌بنیان می‌توانید با کارشناسان صناپ تماس بگیرید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.