ناسا بر فراز زمین بادبان می‌زند

ناسا بر فراز زمین بادبان می‌زند!

ناسا در جدیدترین برنامه خود تصمیم دارد یک سیستم بادبان خورشیدی را برای استفاده از انرژی خورشیدی در ماموریت‌های مختلف بر فراز زمین قرار دهد.

بنا بر جدیدترین اخبار نجوم، ناسا در یک ماموریت جدید می‌خواهد روشی برای مسیریابی در منظومه شمسی را امتحان کند و در اولین گام، قصد دارد تا یک سیستم بادبان خورشیدی را به فضا منتقل کند. البته بر خلاف نامش، قرار نیست باد در اینجا نقشی داشته باشد؛ بلکه این سیستم از نیروی بالقوه خورشید برای اهداف خود استفاده می‌کند.

بادبان ناسا بر فراز زمین برپا می‌شود

بنا بر اعلام ناسا، این سیستم با نام کامل «سیستم بادبان خورشیدی کامپوزیت پیشرفته» یا به اختصار ACS3، در روز 23 آوریل سال جاری با استفاده از موشک الکترون شرکت راکت لب و از مبدا «مجتمع پرتاب 1» این شرکت، واقع در شبه‌جزیره ماهیا در کشور نیوزیلند، به فضا پرتاب می‌شود.

مطابق برنامه اعلام شده، موشک الکترون باید کیوب‌ست این ماموریت را در فاصله حدودا 600 مایلی بالای زمین، یعنی چیزی بیشتر از دو برابر فاصله زمین با ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار دهد. دلیل هم این‌که برای آزمایش عملکرد این سیستم بادبان خورشیدی، فضاپیمای حامل باید در مدارهای بالاتر باشد تا بتواند نیروی ناچیز نور خورشید را روی بادبان استفاده کند.

سیستم بادبان خورشیدی کامپوزیت پیشرفته ACS3

این نیرو در بهترین حالت، انرژی معادل وزن یک گیره کاغذ در کف دست خواهد داشت که البته می‌تواند بر کشش اتمسفر غلبه کند و ارتفاعش را افزایش دهد. گفتنی است، دو ماه بعد از استقرار بادبان ناسا بر فراز زمین که به‌عنوان مراحل اولیه ماموریت در نظر گرفته شده و شامل بررسی سیستم‌های فرعی مختلف خواهد بود، کیوب‌ست که ابعاد آن نهایتا در حد یک مایکروویو است، بادبان خورشیدی بازتابنده‌اش را برای مراحل بعدی باز می‌کند.

این آزمایش که تا چندین هفته به طول خواهد انجامید، شامل مجموعه‌ای از مانورها برای اثبات امکان بالا و پایین رفتن در مدار، به‌نحوی است که فقط از فشار نور خورشید وارد شده بر بادبان در آن استفاده شود. ناسا می‌گوید این سیستم می‌تواند در مسیریابی فضایی، افزایش دسترسی به نقاط مختلف منظومه شمسی و انجام ماموریت‌های کم‌هزینه به ماه، مریخ و حتی فراتر از آن، کاربردی باشد.

از دست ندهید:
گزارش‌ های واقعی پنتاگون درباره چیزایی که فقط در فیلم‌های علمی تخیلی دیده‌ایم نشت کربن و اکسیژن از سیاره زهره؛ دانشمندان در جستجوی پاسخ دردسر بزرگ برای ناسا در مریخ

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*