جنگنده نسل پنجم ترکیه

جنگنده نسل پنجم ترکیه در یک قدمی پرواز نهایی است

جنگنده نسل پنجم ترکیه یک گام دیگر به پرواز نزدیک شد. جت جنگی «تی اف – ایکس» یا « تای کاآن» به‌عنوان جایگزین جنگنده‌های F-16 طراحی شده است.

سازمان صنایع هوافضای ترکیه (TAI) در تکمیل دومین نمونه تولیدی جنگنده تی اف – ایکس (TAI Kaan) به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته است. این دستاورد، گامی مهم در توسعه این هواپیمای نسل آینده به شمار می‌رود.

فرآیند مونتاژ جنگنده تای کاآن رو به اتمام است

فرآیند نهایی مونتاژ و ادغام موتور تا ژوئن یا جولای (خرداد یا تیر) سال جاری تکمیل خواهد شد و راه را برای انجام مجموعه‌ای از آزمایش‌های جامع پروازی هموار می‌کند.

این خبر پس از اولین پرواز موفقیت‌آمیز نخستین نمونه اولیه جنگنده نسل پنجم ترکیه در فوریه سال ۲۰۲۴ منتشر شده است. نمونه اولیه جدید این جت تحت یک برنامه آزمایشی دقیق قرار خواهد گرفت تا قابلیت‌های عملکردی آن مورد ارزیابی قرار گرفته و پیش از آغاز تولید انبوه، طراحی آن بهبود یابد.

جنگنده نسل پنجم ترکیه

تی اف – ایکس با نام‌های دیگری همچون “Kaan” (به معنی حاکم) و «م.م.آ.و» (مخفف Milli Muharip Uçak به معنی هواپیمای ملی جنگنده) نیز شناخته می‌شود. این یک جنگنده دو موتوره و رادارگریز برای تمام شرایط آب و هوایی است که با هدف برتری هوایی و جایگزینی ناوگان قدیمی اف-۱۶ نیروی هوایی ترکیه طراحی شده است. این جنگنده با دارا بودن ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند مواد جاذب رادار و مجموعه الکترونیکی هوایی پیچیده، به نیروی هوایی ترکیه قدرت و توانایی قابل توجهی می‌بخشد.

تکمیل دومین نمونه اولیه، نشانه پیشرفت چشمگیر ترکیه در صنعت هوافضا است. برنامه توسعه م.م.آ.و نشان‌دهنده جهشی قابل ملاحظه در توانایی این کشور برای طراحی و ساخت هواپیماهای پیشرفته جنگنده بومی به شمار می‌رود.

در گجت نیوز بخوانید:
خودرو نظامی زره پوش ترکیه با نام پارس رسما معرفی شد + ویدیو مقایسه جنگنده نسل پنجم ترکیه و اف ۲۲ آمریکایی جنگنده نسل پنجم ترکیه، امکانات منحصربه‌فردی را ارائه می‌کند