معنی استاندارد نظامی Military Grade روی دستگاه‌ها

استاندارد نظامی Military Grade در گوشی‌ها ‌ و لپ تاپ‌ها به چه معناست؟

این روزها روی هر محصولی که می‌خریم نظیر گوشی‌ها، عبارت استاندارد نظامی Military Grade دیده می‌شود. اما این عبارت به چه معناست؟

استاندارد نظامی روی همه چیز دیده می‌شود. از چراغ قوه و چسب برق گرفته تا کوله پشتی و جوراب، حتی لنزهای ویژه برای آیفون و آیپد هم دیده می‌شود؛ اما استاندارد نظامی واقعاً به چه معناست؟

این اصطلاحی نیست که در ارتش استفاده شود، چون تقریبا هر چیزی که به کار می‌رود، تعریف کلی که این اصطلاح القاء می‌کند را دارد. این باعث شده تا خیلی‌ها تصور کنند این عبارت چه معنی دارد و از کجا آمده است. مهم‌تر اینکه، وقتی روی محصولی درجه نظامی درج می‌شود، چه مفهومی دارد؟ آیا این اصطلاح محصول را فوق‌العاده باکیفیت می‌کند یا برعکس، بی‌کیفیت؟

در واقع، این اصطلاح در ارتش‌های نظامی جهان هیچ کاربردی ندارد و شرکت‌ها فقط برای تبلیغ محصولاتشان از آن استفاده می‌کنند. وقتی گفته می‌شود چیزی گواهی نظامی دارد، این معنی را می‌دهد که محکم، قابل اعتماد و نشکن است. اما این تعریف برای خیلی از چیزهایی که در ارتش استفاده می‌شود صدق نمی‌کند و از هر سرباز یا درجه‌داری که بپرسید هم به شما خواهد گفت که این اصطلاح بی‌معنی است.

معنی استاندارد نظامی Military Grade روی دستگاه‌ها

با این حال، کسب این گواهی نیز نیازمند طی کردن مراحل خاص خودش است. این یعنی یک شرکت نمی‌تواند به‌دلخواه خودش روی هر چیزی برچسب درجه نظامی بزند. هر چیزی که واقعاً در ارتش استفاده می‌شود، باید الزامات خاصی به نام مشخصات نظامی (MIL-SPEC) و استانداردهای نظامی (MIL-STD) را برآورده کند. این یعنی باید به‌طور خاص برای ارتش ساخته شده باشد یا از محصولات تجاری به‌طور قابل توجهی برای استفاده نظامی تغییر یافته باشد. این عناوین برای چیزی به کار می‌روند که مطابق با مشخصات نظامی ساخته شده است، اما همین موضوع درباره محصولاتی که با پوشش استاندارد نظامی فروخته می‌شوند صدق نمی‌کند، چون این عبارت کاربردهای متفاوتی دارد.

استاندارد نظامی؛ یک ترفند بازاریابی برای خالی کردن جیب شما!

وقتی شرکتی روی چیزی مثل یک قاب آیفون عبارت “Military Grade” را درج می‌کند، معمولا القاکننده استحکام و کارایی بالای آن قاب است. در واقع، این برچسب بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و صرفاً این حس را القا می‌کند که شاید ارتش از این محصول استفاده می‌کند یا برای شرایط سخت مناسب است؛ شبیه وضعیتی که ممکن است در ارتش وجود داشته باشد. هدف اصلی این عبارت تبلیغاتی، ترغیب مردم به خرید محصول است؛ بنابراین، این ایده شکل گرفت که هر چیزی را با برچسب استاندارد نظامی به بازار عرضه کنند تا فروش‌شان را بالا ببرند.

معنی استاندارد نظامی Military Grade روی دستگاه‌ها

این ترفند معمولاً هم جواب می‌دهد، با وجود اینکه هیچ الزام قانونی برای شرکت‌ها وجود ندارد که محصولات‌شان را تحت آزمایش یا تاییدیه خاصی قرار دهند. در واقع هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی شرکتی را بگیرد که بخواهد حتی زیر ماوس‌ پد خود هم از این عبارت استفاده کند. برچسب درجه نظامی به خودی خود، نشان نمی‌دهد که ارتش از آن محصول استفاده می‌کند.

پیش از اینکه ارتش انبوهی از محصولی را برای صدها هزار پرسنل خریداری کند، آن محصول باید مراحل آزمایش متعددی را پشت سر بگذارد. مسئولان مالی ارتش هر محصولی را فقط به خاطر اینکه عبارت درجه نظامی با حروف درشت روی آن نوشته شده، تایید نمی‌کنند؛ پس نتیجه می‌گیریم که این صرفاً یک اصطلاح تبلیغاتی برای فروش بیشتر به مردم است.

این عبارت فقط برای مردم عادی جذاب است

همانطور که احتمالاً می‌دانید، در تمام جهان ارتش‌ها و وزارت‌های دفاع، قراردادهایی را با پیمانکاران امضا می‌کنند تا آن‌ها محصولات و تجهیزات مورد نیازشان را تأمین کنند. از قضا، همیشه هم ارتش‌ها به‌دنبال پیمانکارانی می‌گردند که با کمترین هزینه و بودجه بتواند نیازهایشان را برآورده کند. بنابراین شاید اگر غیرنظامیان با عبارت درجه نظامی مواجه شوند، آن را مسخره می‌کنند؛ در حالی که این واژه برای افراد عادی بسیار جذاب است و روی هر محصولی که می‌خرند، به‌دنبال چنین عبارتی می‌گردند تا خیالشان بابت استحکام آن راحت شود!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*