ناو هواپیمابر ترکیه

ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد!

دولت ترکیه اخیرا از طرح جاه‌طلبانه ساخت نخستین ناو هواپیمابر خود رونمایی کرده که قرار است از فناوری استوبار (STOBAR) برخوردار باشد.

در جدیدترین اخبار نظامی، ترکیه از قصد خود برای تقویت نیروی دریایی ارتش این کشور با ساخت یک ناو هواپیمابر خبر داده است. این ناو بنا بر اعلام دولت ترکیه قرار است از فناوری استوبار (STOBAR) برخوردار باشد که سبب می‌شود هواپیماها بدون نیاز به منجنیق، مستقیما با اتکا به نیروی موتور خود از روی عرشه پرواز کنند.

طرح ساخت ناو هواپیمابر ترکیه

در این فناوری و برای پرواز مستقیم پرنده‌ها از سطح ناو، سکوهای پرش اسکی به‌شکل شیب‌دار ساخته می‌شوند. البته از آنجایی که عموم هواپیماهای قابل استفاده روی این ناوها فاقد قابلیت عمودپرواز هستند، کابل‌های کمکی فرود همچنان نقش مهمی در زمان بازگشت پرنده‌ها به ناو ایفا می‌کنند.

مشخصات ناو ترکیه

بنا بر گزارشی از کلش ریپورت، ناو ترکیه قرار است وزن 60 هزار تنی، طول 285 متری و عرض 72 متری داشته باشد. همچنین حداکثر سرعت این ناو در بهترین حالت به 25 متر می‌رسد.

بنا بر اطلاعات موجود، ناو ترکیه قادر به حمل 50 جنگنده یا هواپیما خواهد بود که از این تعداد، 20 فروند روی عرشه و بقیه در آشیانه ناو قرار داده می‌شوند. ناو ترکیه قرار است برای حمل انواع هواپیماهای این کشور از جنگنده‌های آنکا 3 و هواگرد نظامی سبک‌وزن هورجت گرفته تا پهپادهای بایراکتار کیزیلیما و بایراکتار تی‌بی 3 کاربرد داشته باشد.

گفتنی است، طراحی و توسعه این ناو بر عهده دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه که پیش از این سابقه تولید چندین ناوشکن و ناوچه را داشته، قرار داده شده است. این نهاد البته هیچ سابقه‌ای در زمینه تولید ناو هواپیمابر ندارد.

حتما بخوانید:
لاکهید مارتین ماکو (MAKO)، موشک مافوق صوت چند مأموریتی جدید آمریکا معرفی شد اوکراین از زیردریایی کرونوس رونمایی کرد؛ سلاحی که سرنوشت جنگ را تغییر می‌دهد! چرا آمریکا اهمیتی به بمب افکن H-20 چین نمی‌دهد؟ معرفی سیستم پدافند اس ۵۰۰؛ سامانه دفاع موشکی جدید روسیه

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*