دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول برگزار شد

دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول در راستای گسترش مرزهای دانش در این حوزه برگزار شد.

امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حضور نظریه‌پردازان برجسته داخلی و بین المللی با حمایت اپراتور همراه اول در در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد و تا روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه ادامه دارد. از اهداف اصلی برگزاری این کارگاه بین‌المللی می‌توان به گسترش مرزهای دانش در این حوزه اشاره کرد.

برگزاری كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات

برگزاری رویداد كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با ترکیبی از سخنرانان به‌شکل حضوری و مجازی انجام می‌شود که شامل سخنرانانی در سطح جهانی، گفتگوهای عمومی و جلسه‌های فنی در زمینه طیف متنوعی از موضوعات اساسی و کاربردی در تئوری ارتباطات و اطلاعات است.

«مازیار میررحیمی از موسسه ملی تحقیقات علوم و فناوری دیجیتال فرانسه»، «سینِم کُلری از دانشگاه کوچ ترکیه»، «محمدتقی حاجی آقایی از دانشگاه مریلند» و «مروان دِبا از دانشگاه خلیفه امارات» به‌عنوان سخنرانان کلیدی این کارگراه دو روزه (IWCIT 2024) محسوب می‌شوند. تمرکز این رویداد بر مسائل بنیادین در حوزه مخابرات و تئوری اطلاعات بوده و هدف آن گسترش مرزهای دانش در این حوزه است.

وحید شاه‌منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در روز نخست و افتتاحیه این کارگاه بین‌المللی به‌عنوان یکی از سخنرانان کلیدی بخش صنعت حضور یافت. وی در میان سخنرانی‌ها خود فرایند توسعه نسل‌های فناوری تلفن همراه را مرور کرد و پس از آن روی نسل‌های پنجم و ششم ارتباطی تمرکز داشت.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با اعلام این‌که پیش‌بینی‌ها به موفقیت 70 تا 80 درصدی 5G تا چشم انداز 2027 اشاره دارند، گفت در حالی پیشرفت این حوزه به کندی انجام می‌شود که چارچوب توسعه استانداردها و فناوری‌های رابط رادیویی 6G در نوامبر 2023 توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات منتشر شد. از این رو انتظار می‌رود اپراتورهای تلفن همراه در سال جاری به سمت 5.5G حرکت کنند.

شاه‌منصوری در ادامه به برخی شاخص‌ها نظیر سرویس بهتر، شبکه سریع‌تر و انعطاف‌پذیری بیشتر برای 6G اشاره کرد و گفت پیشرفت اپراتورها در توسعه 5G کند بوده که دلیل اصلی آن به هزینه‌های بالای سرمایه‌گذاری و کشش بازار و مشکلات اقتصادی سمت بازار در این نسل مربوط می‌شود؛ اما سازمان توسعه استانداردهای مخابراتی 3GPP در انتشار نسخه 18 به نقش تاثیرگذار ارتباطات مبتنی بر ماهواره در 5G و 6G نیز اشاره داشت.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول افزود این نسخه به دسترسی ماهواره‌ای بر پایه باندهای فرکانسی بالای 10 گیگاهرتز برای سرویس‌دهی به سکوهای ثابت و متحرک اشاره داشته و هدف آن بهینه‌سازی بیشتر عملکرد دسترسی ماهواره‌ای، پرداختن به باندهای جدید با الزامات قانونی خاص آنها و پشتیبانی از قابلیت‌ها و خدمات جدید با ادامه تکامل نسل‌های جدید ارتباطی است.

شاه منصوری در ادامه به برخی پروژه‌های تحقیقاتی نسل بعدی ارتباطات در مراکزی همچون Horizon Europe، SNS و NEXTG ALLIANCE اشاره و وضعیت پیشرفت در این عرصه را تحلیل کرد. همچنین وی برخی دیدگاه‌ها نسبت به فناوری نسل آینده به‌ویژه در حوزه «فرکانس» که به باند تراهرتز نیاز دارند را نیز تشریح کرد.

لازم به ذکر است این كارگاه با هدف توسعه و بسط دانش در زمینه‌های بنیادین تئوری اطلاعات و مخابرات و ارتقا جایگاه علمی كشور در زمینه نظریه مخابرات و ایجاد بستر مناسب برای همكاری دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشی كشور با مراكز معتبر جهانی برگزار شده است.

بیشتر بخوانید:
آموزش فعال یا غیرفعال‌سازی آهنگ پیشواز همراه اول، ایرانسل و رایتل + پیشواز عبادت فعال سازی سیم کارت ایرانسل در یک دقیقه

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*