6 راهکار برای کنترل هیجان هنگام خرید و فروش ارزهای دیجیتال

معامله گران ارزهای دیجیتال بخوانند: 6 راهکار برای کنترل هیجان هنگام خرید و فروش

بازار ارز دیجیتال نوسان زیادی دارد و به همین خاطر، سرمایه گذاران دچار هیجان کاذب می‌شوند. در ادامه با 6 راهکار برای کنترل هیجان هنگام خرید و فروش ارزهای دیجیتال آشنا خواهیم شد.

بارها به این نکته مهم اشاره کرده‌ایم که بازارهای مالی و به‌طور خاص، بازار ارزهای دیجیتال، سرشار از ریسک و خطر هستند و باید با آگاهی و احتیاط همه‌جانبه، رمزارزی را خرید یا فروخت. مارکت بی‌رحم است و سرمایه شما را با کوچک‌ترین غفلتی به‌نفع معامله‌گران حرفه‌ای تصاحب می‌کند.

ذات بازار ارزهای دیجیتال مبتنی بر ریسک است و نباید فراموش کرد که هیجان کاذب و موفقیت‌های ابتدایی می‌توانند معامله‌گران مبتدی و حرفه‌ای را وسوسه کرده تا ریسک‌های بزرگ انجام دهند. به‌منظور کاهش هیجان خرید و فروش در موقعیت‌های حساس و مخاطره‌آمیز، تصمیم گرفته‌ایم نکاتی را بیان کنیم که دانستن آنها به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند با تسلط بیشتری سبد سهام خود را مدیریت کنند.

6 راهکار برای کنترل هیجان هنگام خرید و فروش ارزهای دیجیتال

در بازارهایی که سرعت خرید و فروش بالاست و در هر ثانیه هزاران تراکنش انجام می‌شود، معاملات احساسی تا دلتان بخواهد وجود خواهد داشت. پوزیشن‌های مختلف و متنوع خرید یا فروش و فرصت‌هایی که تصور می‌شود یک بار در زندگی رخ می‌دهند، باعث می‌شوند تا معامله‌گران به سرعت وارد موقعیت معاملاتی شوند و بدین ترتیب دارایی خود را از دست بدهند.

گروهی از سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند از طریق نوسانات بازار کسب سود کنند و عده‌ای دیگر در تلاشند با سرمایه‌گذاری‌های درازمدت یا حتی میان‌مدت، سودهای معقول به‌دست آورند. با توجه به مطالبی که بیان شد، می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها برای بسیاری از مردم هیجان‌انگیز است.

6 راهکار برای کنترل هیجان هنگام خرید و فروش

به هر حال باید دانست که هر گونه سرمایه گذاری با ریسک همراه است و حس ترس از دادن دارایی و عدم اعتماد به سهامی که خریده‌ایم همواره وجود خواهد داشت. در ادامه مطلب سعی می‌کنیم راه و روش چگونه سرمایه گذاری کردن را شرح دهیم و با 6 راهکار برای کنترل هیجان هنگام خرید و فروش معرفی کنیم.

داشتن برنامه اصولی مهم است

بسیار مهم است که بدانید هدف شما از سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال دقیقا چیست و چرا می‌خواهید رمزارز بخرید. بنابراین پیش از خرید هر گونه سهام یا ارز دیجیتالی سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • چه میزان پس‌انداز دارید و آیا خرید و فروش رمزارز شروع خوبی برای سرمایه گذاری است؟
  • راه ایمن‌تری برای سرمایه گذاری کردن نمی‌شناسید؟
  • آماده‌ی این هستید که سرمایه خود را در این مسیر از دست بدهید و دوباره از صفر آغاز کنید؟
  • چه میزان اطلاع از بازار ارزهای دیجیتال دارید و آیا از خطرات و ریسک‌های آن آگاهید؟
  • چطور از رمزارزهای خود استفاده خواهید کرد؟ آیا صرفا قصد خرید و فروش و کسب سود را دارید؟

انجام تحقیقات را فراموش نکنید

فرض کنید که روی خرید یک ماشین قصد سرمایه‌گذاری دارید؛ در این صورت آیا راجع به آن خودرو و مشخصاتش تحقیق نمی‌کنید؟ آیا ماشین مد نظرتان را پیش تعمیرگاه و کارشناسی رنگ و بدنه نمی‌برید یا درباره صاحب خودرو و میزان کارکرد و استفاده از آن نمی‌‌پرسید؟

قطعا برای خرید یک خودرو تحقیقات خود را کامل خواهید کرد تا مبادا سرتان کلاه برود و سرمایه خود را از دست بدهید. خرید ارز دیجیتال باید برای شما به مثابه خرید خودرو یا زمین باشد و حتما پیرامون آن تحقیق کنید. آگاهی از تاریخچه و سابقه رمزارز و توسعه‌دهندگان آن، کمک شایان توجهی به معامله‌گران یا سرمایه‌گذاران خواهد کرد.

6 راهکار برای کنترل هیجان هنگام خرید و فروش

وایت پیپر پروژه را بررسی کنید و برنامه‌های آتی توسعه‌دهندگانش را مطالعه کنید. در بازار رمزارزها تا دلتان بخواهد شت کوین و پروژه‌های کلاهبرداری وجود دارد. ارز دیجیتال را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید که بلاک چین قدرتمندی پشتوانه آن است و جامعه کاربران و اعضای فعالی دارد.

انتخاب صرافی مناسب برای خرید و فروش ضروری و کلیدی است

برای رسیدن به اهداف مهمی که برای خودتان تعیین کرده‌اید باید تلاش زیادی کنید و یکی از راه‌های آن انتخاب صرافی مناسب است. برخی صرافی‌ها از صدها رمزارز برای خرید و فروش پشتیبانی می‌کنند؛ اما عده‌ای دیگر تنها به مهم‌ترین ارزهای دیجیتال بازار پرداخته‌اند و تنوع بالایی ندارند.

همچنین گروهی از صرافی‌ها به کاربران خود امکان تبدیل رمزارز به فیات یا همان دلار و یورو و… را می‌دهند؛ در حالی که سایر صرافی‌ها این امکان و قابلیت را ندارند. در صرافی‌های معروفی نظیر بایننس و کوین بیس می‌توانید ارز دیجیتال را به کمک ارز فیات بخرید؛ اما چنین ویژگی در صرافی‌های کمتر شناخته شده وجود نخواهد داشت.

با این اوصاف باید راجع به صرافی به‌طور کامل تحقیق کنید و متناسب با نیازی که دارید، یکی از آنها را انتخاب نمایید. در ادامه چند عامل مهم و کلیدی برای انتخاب صرافی مناسب را شرح خواهیم داد:

1. موقعیت جغرافیایی

اگر از صرافی‌های خارجی استفاده می‌کنید باید بدانید که آنها تابع قوانین کشور ما نیستند و در صورت بروز مشکل نمی‌توان عملا کاری از پیش برد؛ حال آن‌که صرافی های ایرانی مزیت پیروی از الزامات قانونی داخل را دارند. علاوه بر این وقتی از صرافی داخلی استفاده کنید، به‌راحتی می‌توانید با پول رایج سرزمین خود و از طریق بانک ارز دیجیتال بخرید یا بفروشید.

6 راهکار برای کنترل هیجان هنگام خرید و فروش

2. امنیت

یکی از مهم‌ترین نکات برای انتخاب صرافی، امنیت آن است. در نظر بگیرید که هنگام ورود به سایت از چه روشی استفاده شده؟ روش‌های ورود دشوار و پیچیده به‌معنای امنیت بیشتر صرافی خواهد بود. همچنین مطمئن شوید که پلتفرم صرافی به آسانی هک نمی‌شود؛ چرا که تمام اطلاعات و دارایی شما آنجاست.

پیش از انتخاب صرافی در خصوص باگ‌ها و اخبار مرتبط با آن تحقیق کنید و خطرهای گزارش شده راجع به آن را چک نمایید. دسترسی به تیم پشتیبانی نشانه امنیت مطلوب صرافی است؛ پس اگر پشتیبانی خوبی دریافت نمی‌کنید به‌معنای امنیت پایین پلتفرم خواهد بود.

3. سکه‌ها و جفت ارزهای دیجیتال در دسترس

توجه داشته باشید که صرافی شما باید امکان دسترسی به ارزهای دیجیتال متنوع و جفت ارزها را داشته باشد. آیا می‌توانید در این صرافی با استفاده از سپرده فیات خود رمزارز بخرید؟ اگر به دنبال سرمایه گذاری در بلندمدت هستید، بهترین گزینه برای شما صرافی‌هایی با جفت ارزهای پایه است.

همچنین اگر قصد دارید نوسان بگیرید و سودهای کوتاه‌مدت کسب کنید، باید صرافی‌هایی داشته باشید که ابزارهای قدرتمند و پیشرفته‌ای برای انجام این کار دارند.

شناختن محدودیت‌های پیش رو گام مهم بعدی

6 راهکار برای کنترل هیجان هنگام خرید و فروش

یک سرمایه‌گذار باتجربه می‌داند که باید به مقدار سرمایه خود آگاه باشد و بداند که تا چه اندازه تحمل ضرر و زیان دارد. بستگی دارد هدف و برنامه شما از سرمایه‌گذاری چه باشد. گفتیم که سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال همراه با خطراتی آشکار است و باید مقداری از دارایی خود را درگیر کنید که با از دست دادن دچار مشکل جدی نشوید.

وقتی برای سرمایه خود حد ضرر تعیین می‌کنید خیالتان بابت از دست دادن کل دارایی راحت می‌شود و می‌دانید که قرار نیست یک شبه نابود شوید. هیجانات کاذب خرید و فروش را کنار گذاشته و سرمایه خود را یک‌باره افزایش ندهید؛ چرا که این اقدام می‌تواند مقدمه نابودی شما را فراهم کند.

سفارشات محدود را نادیده نگیرید

استفاده از گزینه سفارش محدود یا لیمیت اوردر به معامله‌گران اجازه می‌دهد از ضرر و زیان هنگفت خود جلوگیری به عمل آورند. شیوه کار گزینه فوق این‌طور است که اگر قیمت ارز دیجیتالی که خریده‌اید به سرعت ریزش کند، شما را از حد ضرری که تعیین کرده‌اید مصون می‌دارد.

این آپشن برای زیان‌های شدید بسیار سودمند است و می‌توان با آن به‌راحتی سود کرد. برای مثال فرض کنید رمزارزی که خریده‌اید، 20 دلار به‌ازای هر واحد است. شما احتمال می‌دهید این ارز دیجیتال به سرعت رشد کند و به همین خاطر می‌توانید یک لیمیت اوردر روی 19.99 دلار تنظیم کنید.

در صورتی که پیش‌بینی شما درست از آب درنیاید و ارز دیجیتال مد نظر کاهشی شود، پلتفرم صرافی تمام سهام شما را روی قیمت 19.99 دلار می‌فروشد. همچنین اگر قیمت افزایش یابد و به 25 دلار برسد می‌توانید لیمیت اوردر را تغییر داده و به عدد 24 برسانید. اغلب صرافی‌ها این گزینه را دارند.

قید خیره شدن به نمودارهای بازار را بزنید

6 راهکار برای کنترل هیجان هنگام خرید و فروش

نوسان، امری عادی در بازار رمزارزها است و همواره وجود دارد. قیمت ارزهای دیجیتال می‌توانند در عرض مدت‌زمان کوتاهی ریزش کنند یا حتی برعکس افزایش یابند. از همین نوسانات است که می‌توان سود کرد. نکته مهم این‌که وجود نوسان به‌معنی افزایش هیجانات و نداشتن تسلط روی آن است.

خیره شدن به نمودارهای قیمت و بالا و پایین شدن بهای سهامی که خریده‌ایم، می‌تواند فشار خون معامله‌گران را افزایش دهد و واکنش‌های احساسی آنها را برانگیزد. البته تماشای نمودارها مفید است، ولی نه به این قیمت که 24 ساعته پای آنها بنشینیم و از هر لحظه بازار تصویربرداری کنیم.

زل زدن به نمای بازار، تنها نتیجه‌ای که به‌دنبال دارد، خون دل خوردن است. همچنین باعث می‌شود از برنامه‌های روزانه خود عقب بمانید و استرس و اضطراب ناشی از این مسئله می‌تواند معاملات بعدی شما را تحت‌الشعاع قرار دهد. با این اوصاف، شاید خرید و فروش ارزهای دیجیتال جالب باشد، اما قلق دارد و باید نکات فوق را مد نظر قرار دهید.

بیشتر بخوانید:
هشدار به دارندگان تتر در ایران: ممکن است دارایی شما مسدود شود سرقت ۲۵ میلیون دلار در ۱۲ ثانیه؛ چیزی که فقط در دنیای دیجیتال ممکن است آخرین ایمیل ساتوشی ناکاموتو، خالق اسرارآمیز بیت کوین منتشر شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*