کش برنامه گوشی سامسونگ

چگونه حافظه کش یک برنامه در گوشی سامسونگ خود را پاک کنیم؟

اگر حس می‌کنید گوشی سامسونگ شما به اندازه قبل سریع نیست، احتمالا پاک کردن حافظه کش برنامه ها می‌تواند مشکل را برطرف کند. اینجا به آموزش روش‌های پاک کردن کش در گوشی‌های سامسونگ خواهیم پرداخت.

سبد گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ در سال‌های اخیر به‌حدی گسترده و متنوع شده که تقریبا برای هر کاربری و در هر محدوده قیمتی محصولی ارزشمند از این کمپانی کره‌ای در قفسه فروشگاه‌ها قابل مشاهده است. همین مساله باعث شده که بسیاری افراد در سرتاسر دنیا، از جمله کشورمان ایران محصولات این کمپانی را به عنوان گوشی یا تبلت خود انتخاب کنند.

گوشی‌های مدرن سامسونگ در مقایسه با چند سال قبل پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی داشته‌اند؛ به‌طوری که اکنون بر خلاف قبل حتی در محصولات ارزان‌قیمت این کمپانی نیز خبری از لگ و تاخیر و کندی در کاربری نیستیم. رابط کاربری One UI اکنون یکی از بهترین پوسته‌های ارائه شده در دنیای اندرویدی است که ضمن ارائه قابلیت‌های متعدد، سرعت بالایی هم داشته و فوق‌العاده روان اجرا می‌شود. در عین حال، حتی همین امروز نیز نمی‌توان احتمال کندی یا عملکرد ضعیف گوشی های سامسونگ را کاملا منتفی دانست!

رابط کاربری One UI

در این شرایط، همانند بسیاری گوشی‌های اندرویدی دیگر، راهکار اصلی مقابله با افت سرعت، خالی کردن حافظه از طریق پاک کردن اپلیکیشن‌های کم‌استفاده یا تصاویر، ویدیوها و اسناد ذخیره شده در گوشی است. این کار در بسیاری مواقع می‌تواند باعث افزایش سرعت چشمگیر در گوشی‌های موبایل شود. با این وجود برخی اوقات، ارزش این اطلاعات به‌حدی بالاست که امکان حذف گسترده آن‌ها برای کاربران وجود ندارد. در این شرایط، یکی دیگر از راهکارهایی که می‌تواند باعث برطرف شدن کندی و ارتقا عملکرد گوشی‌های اندرویدی شود، پاک کردن حافظه کش اپلیکیشن‌هاست که با کمترین تلفات، بیشترین افزایش سرعت را برای گوشی به ارمغان خواهد آورد.

اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی که روی گوشی خود نصب می‌کنید در گذر زمان داده‌هایی موسوم به کش را در حافظه گوشی ذخیره می‌کنند که باعث می‌شود اجرای آن‌ها در دفعات بعدی سریع‌تر انجام شود. با این وجود تجمیع این حافظه در بلند مدت می‌تواند اثری معکوس روی گوشی موبایل شما داشته باشد و باعث کندتر شدن آن شود. به همین جهت بسیاری کارشناسان توصیه می‌کنند که به‌صورت دوره‌ای حافظه کش گوشی را مدیریت کرده و حداقل برنامه‌های کم‌کاربرد و کم‌استفاده را اندکی سبک‌تر کنید.

در ادامه قصد داریم روش پاک کردن حافظه کش اپلیکیشن‌ها در گوشی های سامسونگ را آموزش دهیم. در صورتی که حس می‌کنید گوشی سامسونگ شما به اندازه قبل سریع نیست تا انتها با گجت نیوز همراه باشید.

چگونه حافظه کش برنامه های گوشی سامسونگ خود را به‌صورت دستی پاک کنیم؟

فرآیند ذخیره اطلاعات در حافظه کش گوشی های سامسونگ تفاوتی با دیگر دستگاه‌های اندرویدی نداشته و جمع شدن آن‌ها در گذر زمان می‌تواند باعث اشغال فضای زیادی از حافظه دستگاه شده و باعث افت سرعت شود. به‌عنوان مثال، اپلیکیشن Gallery یکی از برنامه‌هایی‌ست که با ذخیره یک پیش‌نمایش کوچک (Thumbnail) از تمامی تصاویر موجود در حافظه، دسترسی به آن‌ها را سریع‌تر می‌کند. این مساله البته علاوه بر مزایای متعدد، می‌تواند حجم زیادی از حافظه داخلی را به خود اختصاص دهد!

کش برنامه گوشی سامسونگ

در این شرایط پاک کردن حافظه کش می‌تواند گره‌گشا باشد. البته بارگیری تصاویر درون گالری در این حالت اندکی کندتر صورت خواهد پذیرفت؛ اما در عوض سرعت و عملکرد کلی دستگاه بهبود خواهد یافت. پاک کردن حافظه کش گوشی های سامسونگ فرآیند نسبتا ساده‌ای داشته و در گام‌های زیر قابل انجام است:

  • وارد بخش تنظیمات (Settings) در گوشی یا تبلت سامسونگ خود شوید.
  • وارد قسمت Apps شده و در میان لیست موجود برنامه‌ای که قصد پاک کردن کش آن را دارید پیدا کنید.
  • با انتخاب اپلیکیشن مربوطه، گزینه Storage را برگزینید تا لیستی از داده‌های ذخیره شده توسط این اپلیکیشن و حافظه کش اشغال شده توسط آن‌ها در گوشی را مشاهده کنید.
  • در این بخش، در قسمت پایین دو دکمه مختلف را مشاهده خواهید کرد. از میان آن‌ها گزینه «پاک کردن کش» (Clear Cache) را انتخاب کنید تا تمامی داده‌های موقتی که تحت قالب کش در دستگاه ذخیره شده‌اند، پاک شوند. دقت کنید که در صورت فشردن کلید دیگر، یعنی «پاک کردن داده‌ها» (Clear Data) تمام اطلاعات ذخیره شده توسط آن اپلیکیشن اعم از اسناد یا حتی اطلاعات مربوط به ورود به برنامه نیز از حافظه پاک خواهند شد.
  • پس از انجام این کار برای یک اپلیکیشن خاص، روش‌های گفته‌شده در بالا را برای تمامی مراحل دیگر هم انجام دهید تا حافظه کش تمامی اپلیکیشن‌های مدنظرتان پاک شوند.

چگونه از اپلیکیشن‌های مخصوص خالی کردن حافظه برای پاک کردن کش استفاده کنیم؟

روش بالا تنها در صورتی کاربردی خواهد بود که صرفا قصد پاک کردن کش اپلیکیشن‌های معدودی را داشته باشید. با این وجود اگر تصمیم داشته باشید کش همه اپلیکیشن‌های گوشی‌تان را پاک کنید، فرآیند گفته شده زمان‌بر و خسته‌کننده خواهد شد. در این شرایط می‌توانید از اپلیکیشن‌های متعدد مدیریت حافظه در فروشگاه گوگل پلی یا فروشگاه گلکسی سامسونگ بهره ببرید.

البته بسیاری افراد هنوز در خصوص کارکرد مناسب و عملکرد بهینه اپلیکیشن‌های مدیریت حافظه در گوشی‌های اندرویدی چندان مطمئن نیستند. با این وجود حتی اگر این دسته اپلیکیشن‌ها چندان بهینه هم نباشند، قادرند با پاک کردن حافظه کش برنامه های مختلف در گوشی یا تبلت سامسونگ باعث افزایش سرعت آن شوند.

پاک کردن داده Samsung

یکی از مناسب‌ترین اپلیکیشن‌ها برای این کار، Files By Google است که مدیریت کامل داده‌های گوشی شما را بر عهده خواهد گرفت. این اپلیکیشن نه تنها پیشنهادهایی هوشمند را برای پاک کردن حافظه کش ارائه می‌کند، بلکه قادر به شناسایی فایل‌های مشابه یا دیگر داده‌های ناخواسته‌ای هستند که حافظه گوشی‌تان را اشغال کرده‌اند. علاوه بر این، اپلیکیشن Files کاملا رایگان و عاری از هرگونه تبلیغات است؛ مساله‌ای که اکثر سرویس‌های رایگان مشابه قادر به ارائه آن نیستند!

اگر قصد دارید با استفاده از اپلیکیشن Files By Google حافظ کش اپلیکیشن های گوشی سامسونگ خود را خالی کنید، پس از نصب و اجرای آن روی دستگاه، کلید سه خط افقی در قسمت بالا و سمت چپ صفحه را فشار دهید. سپس در صفحه ظاهر شده روی گزینه پاک کردن (Clean) ضربه بزنید تا با گزینه‌های مختلف برای حذف داده‌ها و اپلیکیشن‌ها روبرو شوید. در این بخش می‌توانید با دنبال کردن راهنمایی‌های روی صفحه یا وارد شدن مستقیم به قسمت Storage لیست اپلیکیشن‌ها و داده‌های کش شده آن‌ها را مشاهده کرده و در صورت نیاز حذفشان کنید.

البته کاربری اپلیکیشن Files By Google تنها به همین مساله خلاصه نمی‌شود؛ چراکه با استفاده از آن می‌توان اسناد مهم را در پوشه‌هایی که توسط رمز محافظت می‌شوند نگهداری کرد. علاوه بر این، یک سیستم پیشرفته مدیریت داده در گوش‌های اندرویدی که امکان مشاهده، ویرایش یا حذف سریع و بی‌دردسر اپلیکیشن‌ها و اطلاعات را فراهم می‌کند هم از دیگر مزیت‌های اپلیکیشن File By Google به شمار می‌رود.

جمع‌بندی

کش برنامه گوشی سامسونگ

تجمیع حافظه کش یکی از مهم‌ترین دلایل افت سرعت در گوشی‌های اندرویدی سامسونگ به شمار می‌رود. بنابراین مدیریت این حافظه یکی از نخستین کارهایی است که می‌توان هنگام کاهش عملکرد گوشی انجام داد. کاربران دستگاه‌های سامسونگ هم می‌توانند کش اپلیکیشن‌های مختلف را به‌صورت دستی حدف کنند یا با استفاده از برنامه Files By Google به‌صورت گروهی به حذف کش بپردازند. از میان این دو روش، حذف کردن دستی کش برای تعداد محدودی اپلیکیشن کارساز است؛ درحالیکه Files by Google قادر است این کار را به‌صورت گروهی انجام دهد.

در گجت نیوز بخوانید:
قدم‌هایی که بعد از خرید یک موبایل جدید باید بردارید؛ آموزش ورود به دنیای گوشی های گلکسی سامسونگ با این ترفندها کندی گوشی خود را رفع کنید؛ آموزش افزایش سرعت گوشی‌های اندروید ۵ روش برای افزایش سرعت شارژ گوشی های اندرویدی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*