گرم ترین تابستان تاریخ

بشر سال گذشته گرم ترین تابستان تاریخ را تجربه کرده است

داده های به‌دست آمده از رکوردهای به‌جا مانده از تغییرات آب و هوایی سال گذشته، نشان از تجربه گرم ترین تابستان تاریخ در سال ۲۰۲۳ میلادی دارد.

طبق آمار منتشر شده، در سال گذشته میلادی دمای نیمه شمالی کره زمین به‌طرز باورنکردنی افزایش یافته و این موضوع در ۲ هزار سال گذشته و همزمان با اوج دوران امپراتوری روم، بی‌سابقه بوده است. این بدان معناست که کره زمین اکنون در معرض خطری جبران‌ناپذیر قرار دارد.

ثبت رکورد گرم ترین تابستان تاریخ در سال ۲۰۲۳

گرم ترین تابستان تاریخ

سال ۲۰۱۵ کشورهای حاضر در توافقنامه پاریس متعهد شدند تا برای جلوگیری از گرمایش جهانی زمین، میانگین افزایش دمای جهانی از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد تجاوز نکند. اما این توافق به‌طور موقت در نیمکره شمالی نقض شده است. دمای جهانی در نیمی از روزهای سال ۲۰۲۳ فراتر از حد استاندارد رفته که یک سابقه وحشتناک برای کره زمین ثبت کرده و عامل مرگ‌ومیرهای زیادی شده است. همچنین رکورد انتشار گاز CO2 ناشی از سوزاندن سوخت زغال سنگ، نفت و گاز به رکورد جدیدی معادل با ۴۱۹ قسمت در میلیون PPM از میزان غلظت دی‌اکسیدکربن در جو رسیده است.

«اولف بونتگن»، دانشمند محیط‌زیست دانشگاه کمبریج می‌گوید:

وقتی به گستره طولانی تاریخ نگاه می‌کنید، می‌بینید که گرمایش جهانی اخیر چقدر چشمگیر است. سال ۲۰۲۳، سال فوق‌العاده گرمی بود و این روند ادامه خواهد داشت؛ مگر این‌که انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را به‌شدت کاهش دهیم.

بونتگن به‌همراه همکاران اقلیم‌شناس خود یعنی «جان اسپر» و «مکس توربنسون» از دانشگاه یوهانس گوتنبرگ در آلمان، رکورد‌های اولیه دمایی را با اندازه‌گیری‌های غیر مستقیم از سراسر نیم‌کره شمالی گردآوری کردند. وقتی صحبت از تأثیر تغییرات آب‌و‌هوایی می‌شود، هر کسری از درجه اهمیت دارد. تابستان نیم‌کره شمالی در سال گذشته میلادی حدود ۲.۰۷ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از میانگین دمای دوره ماقبل صنعتی شدن بین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ بوده است.

گرم ترین تابستان تاریخ

البته این تنها مطالعه‌ای نیست که درباره گرمایش زمین انجام شده است. اوایل سال جاری میلادی نیز مطالعات دیگری در این زمینه انجام شد. تحلیل دیگری در ماه فوریه توسط سرویس آب‌وهوای اتحادیه اروپا منتشر شد که نشان می‌داد گرمایش جهانی در کل سال گذشته میلادی به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد رسیده است؛ اما دانشمندان تأکید می‌کنند که اگر سریع عمل کنیم، هنوز هم می‌توانیم وضعیت را تغییر دهیم.

طبق عقیده گروهی از دانشمندان، سوزاندن بی‌وقفه سوخت‌های فسیلی توسط بشریت، یک عامل بلندمدت برای افزایش دمای جهانی است؛ اما برای توجیه وقوع گرم ترین تابستان تاریخ در سال ۲۰۲۳ کافی نیست. یکی از عوامل تغییردهنده الگوی آب و هوا، پدیده لانینا بود که از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ باعث افزایش مقدار آب سرد در شرق اقیانوس آرام شد که گرما را جذب و سپس دمای جهانی را سرکوب کرد. در سال ۲۰۲۳، این الگو به رویداد ال نینو تبدیل شد که اقیانوس آرام را در بخش‌های خط استوا با آب‌های گرم پوشاند و شروع به افزایش دمای جهانی کرد.

همچنین بخوانید:
یک پیش بینی ترسناک؛ زمین جهنم می‌شود باد معده این حیوان مقصر اصلی گرم شدن زمین است

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*