زمین جهنم

یک پیش بینی ترسناک؛ زمین جهنم می‌شود

محققان دانشگاه بین‌المللی ژنو با آنالیز الگوهای شبیه‌سازی شده از تاثیر گازهای گلخانه ای، هشدار دادند که کره زمین به یک جهنم و سیاره غیر قابل سکونت تبدیل می‌شود.

سیاره زمین به عنوان مأمن و زیستگاه تمامی ما انسان‌ها و گونه‌های گیاهی و جانوری شناخته می‌شود و این وظیفه‌ی همه‌ی انسان‌ها است که از این سرمایه‌ی مهم، با توجه به دستورالعمل‌های محیط زیستی مراقبت کنند؛ اما ذات بشر برای گستردگی استفاده از صنایع و بهره‌برداری از معادن، باعث افزایش نشر گازهای گلخانه ای و بالا آمدن سطح آب دریاها شده و این می‌تواند عاملی فاجعه‌بار برای از دست رفتن تدریجی این سرمایه‌ی مهم باشد.

زمین در حال تبدیل شدن به جهنم!

زمین جهنم

ستاره‌شناسان و پژوهشگران دانشگاه ژنو با همکاری و حمایت موسسه تحقیقاتی و آزمایشگاهی CNRS فرانسه مدعی شدند که با استفاده از فناوری‌های موجود توانسته‌اند یک اثر گریز گلخانه‌ای را شبیه‌سازی کنند. این آزمایش نشان می‌دهد که افزایش بی‌رویه دمای سطح کره زمین که ناشی از فعالیت‌های انسانی، محیطی، و نجومی است، می‌تواند زیست‌بوم ما را به یک جهنم خالی از سکنه تبدیل کند.

اثر گریز گلخانه‌ای چیست؟

اثر گریز گلخانه‌ای یک فرایند جوی است که با استفاده از گازهای طبیعی موجود در جو داخلی زمین یا سایر گازهای ناشی از فعالیت بشر، مانند سوزاندن سوخت‌های فسیلی (نفت، گاز، صنایع و ذغال سنگ) ایجاد می‌شود. مکانیزم این اثر زمانی آشکار می‌گردد که این گازها، گرمایی که توسط خورشید به سطح زمین متصاعد می‌شود را در جو داخلی زمین محبوس می‌کنند و این اثر در بالا رفتن چشمگیر دما بسیار موثر است.

زمین جهنم

دانشمندان و محققان بارها موضوع افزایش دمای سطح کره زمین و تبدیل آن به یک سیاره غیر قابل سکونت را هشدار داده بودند؛ اما مسئله‌ی اصلی اینجاست که این بار پژوهشگران، این موضوع را یک داستان آخرالزمانی و آغازی برای پایان زمین می‌دانند. زیرا آنها معتقدند با رخ دادن اثر گریز گازهای گلخانه‌ای، دمای سطح کره زمین به بالای ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید. باید سطح دمای زمین کنترل شود، چون از بین بردن کامل اثر گلخانه‌ای هم باعث از بین رفتن حیات می‌شود. این اثر به مرور سطح تمامی آب های زمین را تبخیر کرده و آنها را به‌همراه گازهای ذکر شده در جو داخلی زمین محبوس می‌کند و به این ترتیب باعث می‌شود دمای زمین به‌شدت افزایش پیدا کند.

این تحقیقات در حالی منتشر شدند که طبق توافقی از قبل، تمامی کشورهای عضو کمیسیون محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) تلاش خواهند کرد تا افزایش حداکثری دمای کره زمین را تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد محدود کنند. دانشمندان پس از تحقیق درباره عوارض اثر گریز گلخانه ای و پیامدهای بعد از این اتفاق، به نتیجه‌ای مشابه چیزی که الان در سیاره زهره شاهد آن هستیم رسیدند.

زمین جهنم

در واقع این داده‌ها حاصل شبیه‌سازی و الگوبرداری‌هایی بوده که توسط کامپیوترهای پیشرفته به‌دست آمده است. سیاره زهره دومین سیاره از نظر نزدیکی به خورشید است و میانگین دمای سطحی ۴۶۲ درجه سلسیوس را داراست. این سیاره به‌واسطه‌ی شباهت‌های زیاد از نظر جرم و ساختار تشکیل دهنده به کره زمین به‌عنوان سیاره خواهر زمین نیز نام برده می‌شود؛ اما داده‌های به دست آمده به ما خاطرنشان می‌کنند که چگونه این اثر گلخانه‌ای می‌تواند زمین را مانند زهره به یک دنیای جهنمی و غیر قابل سکونت تبدیل کند. پژوهشگران دانشگاه ژنو با همکاری تکنولوژی آزمایشگاهی CNRS پاریس معتقدند این واقعه‌ی خطرناک می‌تواند با یک تغییر جزئی در پارامترهای موجود، مانند افزایش حداقل ۱۰ درجه‌ای میانگین دمای جهانی، سیاره زمین را به یک زیست‌بوم غیر قابل سکونت تبدیل کند. سرپرست تحقیقات گروه نجوم دانشگاه ژنو در توصیف این واقعه مهم بیان کرد:

آستانه‌ی بحرانی برای حداکثر میزان بخار آب وجود دارد که اگر تبخیر افزایش یابد، سیاره ما دیگر نمی‌تواند خنک شود و از آن نقطه همه چیز از بین می‌رود تا زمانی که تمامی آب‌های سطح زمین تبخیر شده و دمای کره زمین به چند صد درجه سانتی‌گراد برسد. این الگو علاوه بر افزایش اثر گلخانه‌ای، آن را غیر قابل جبران نیز خواهد کرد و این تغییرات منجر به افزایش دما به ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد، آن هم فقط در عرض چند صد سال خواهد شد. 

زمین جهنم

در نهایت آن چیزی که برای ما واضح و معنادار است، این است که افزایش اثر گلخانه‌ای منجر به افزایش عبور نور خورشید به سمت سطح زمین و به‌واسطه‌ی آن افزایش گرمای جهانی می‌شود. این عامل به‌تنهایی کافی است تا زمین با یک واقعه‌ی آخرالزمانی شوم روبه‌رو شود و همانند خواهر نفرین شده‌ی خود یعنی سیاره زهره، این زیست‌بوم گرانبها نیز به جهنمی غیر قابل سکونت بدل گردد.