نسخه اسنپدراگون و اگزینوس گلکسی S23 FE سامسونگ

نسخه اسنپدراگون و اگزینوس گلکسی S23 FE سامسونگ چه تفاوتی باهم دارند؟

با مقایسه نسخه اسنپدراگون و اگزینوس گلکسی S23 FE سامسونگ یک بار برای همیشه به این سوال پاسخ می‌دهیم که کدام مدل ارزش خرید بیشتری دارد؟

گلکسی اس ۲۳ اف ای، نسخه جدید گوشی پرطرفدار گلکسی اس ۲۱ اف ای سامسونگ است که در طراحی، عملکرد و کیفیت دوربین پیشرفته‌تر شده است. سامسونگ این محصول را در دو نسخه مختلف راهی بازارهای جهانی کرده است. نسخه آمریکایی آن به چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام مجهز است، در حالی که با چیپست متفاوت اگزینوس ۲۲۰۰ سامسونگ راهی دیگر بازارها می‌شود.

مقایسه نسخه اسنپدراگون و اگزینوس گلکسی S23 FE

نسخه اسنپدراگون و اگزینوس گلکسی S23 FE سامسونگ

داشتن چیپست‌های متفاوت حتی اگر از نظر عملکرد برابر باشد، منجر به تفاوت‌های اجتناب‌ناپذیری در عمر باتری، عملکرد دوربین و پایداری سیستم می‌شود. به همین بهانه در این مقاله به نسخه اسنپدراگون و اگزینوس گلکسی S23 FE سامسونگ خواهیم پرداخت و بررسی می‌کنیم که این دو چه تفاوتی با هم دارند. فقط قبل از هرچیزی بد نیست بدانید که نسخه اسنپدراگونی آن با شماره مدل SM-S711U1 و نسخه اگزینوسی آن با شماره مدل SM-S711B شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

چگونه جستجوی ایمن را در سامسونگ، شیائومی یا آیفون غیرفعال کنیم؟

فهرست مطالب:

نمایشگر

پنل نمایشگر هر دو گوشی شبیه به هم است. هر دو از یک نمایشگر ۶.۴ اینچی به‌نام Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسلی، نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی و پشتیبانی از +HDR10 استفاده می‌کنند و سامسونگ در تبلیغاتش از اوج روشنایی ۱۴۵۰ نیتی آن صحبت می‌کند. بنابراین چیپست متفاوت، هیچ تغییری در عملکرد نمایشگر این مدل به‌وجود نیاورده است. پس خیلی زود از آن عبور می‌کنیم.

نسخه اسنپدراگون و اگزینوس گلکسی S23 FE سامسونگ

عمر باتری

ظرفیت باتری در نسخه اسنپدراگون و اگزینوس گلکسی S23 FE یکسان بوده و ۴،۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است. یکی از بخش‌هایی که تفاوت بین دو تراشه سامسونگ و کوالکام روی گوشی سامسونگ را نشان می‌دهد، چگونگی مدیریت باتری است. جایی که آمارها نشان می‌دهد چیپست اگزینوس ۲۲۰۰ شکست خورده و اسنپدراگون ۸ نسل ۱ عملکرد به مراتب موفق‌تری داشته است.

نسخه اسنپدراگون و اگزینوس گلکسی S23 FE سامسونگ

آزمون‌های وب‌سایت GSMArena نشان می‌دهد که باتری نسخه اسنپدراگون این دیوایس در استفاده ترکیبی، ۹ ساعت و ۴۵ دقیقه دوام آورده است، در حالی که نسخه اگزینوس ۸ ساعت و ۲۸ دقیقه شارژ نگه داشته است. چیپست اسنپدراگون در مکالمه، وب‌گردی، پخش ویدیو و گیمینگ عملکرد به‌مراتب بهتری داشته و حدود ۲۰ درصد مصرف انرژی را کمتر کرده است.

سرعت شارژ

اما آیا سرعت شارژ هم مثل عمر باتری در این دو مدل متفاوت است؟ هر دو این مدل‌ها از سرعت شارژ ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کنند. برای دستیابی به حداکثر سرعت شارژ، باید از یک آداپتور ۲۵ واتی مجهز به فناوری‌های PD+PPS استفاده کنید. شارژ بی‌سیم هم روی هر دو مدل موجود است.

حضور چیپست‌های متفاوت باعث نشده این دو مدل از نظر مدت زمان شارژ تفاوتی با هم داشته باشند. هر دو در عرض ۸۴ دقیقه فول شارژ می‌شوند و با ۳۰ دقیقه شارژ می‌توانید شارژ باتری آن‌ها را نزدیک به ۶۰ درصد برسانید.

عملکرد فنی

همانطور که در بالاتر هم گفتیم، بزرگ‌ترین تفاوت بین نسخه اسنپدراگون و اگزینوس گلکسی S23 FE، چیپست متفاوت زیر قاب آن د و است که می‌تواند منجر به تفاوتی در عملکرد و پایداری کل سیستم شود. هم اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و هم اگزینوس ۲۲۰۰ چیپست‌های ۴ نانومتری محسوب می‌شوند. هر دو از CPU هشت هسته‌ای استفاده می‌کنند و پیکربندی هسته‌های آن‌ها هم با یکدیگر برابر است. این شامل یک هسته قدرتمند Cortex-X2، سه هسته Cortex-A710 و چهار هسته Cortex-A510 می‌شود. فرکانس ۷ هسته دیگر این دو یکی است، اما هسته مرکزی آن‌ها فرکانس متفاوتی را ارائه می‌کند. این فرکانس دل مدل اگزینوس ۲.۸ گیگاهرتز و در مدل اسنپدراگون ۳.۰ گیگاهرتز است.

نسخه اسنپدراگون و اگزینوس گلکسی S23 FE سامسونگ

اگزینوس ۲۲۰۰ با پردازشگر گرافیکی Xclipse 920 همراه است که با همکاری بین دو شرکت سامسونگ و AMD و بر پایه معماری RDNA2 (همانطور که در کارت‌های گرافیکی کامپیوتری AMD می‌بینیم) ساخته شده است. مدل اسنپدراگون هم از گرافیک Adreno 730 استفاده می‌کند.

ظرفیت رم گلکسی اس ۲۳ اف ای ۸ گیگابایتی از نوع LPDDR5 است و در دو نسخه با حافظه ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی عرضه می‌شود. عملکرد فنی این دو گوشی تا حد زیادی شبیه به هم است. به استثنای عملکرد GPU که مدل اسنپدراگونی ۵ تا ۶ درصد بهتر از اگزینوس عمل می‌کند. بنابراین در حالی که سامسونگ تبلیغات زیادی را برای همکاری با شرکت AMD‌ و توسعه یک GPU پیشرفته انجام داده بود، اما اینجا می‌بینیم که GPU سری آدرنو تراشه کوالکام عملکرد بهتری دارد.

آزمون‌های پایداری سایت GSMarena روی این دو نسخه نیز نشان می‌دهد پایداری مدل اسنپدراگون در پردازنده ۶۶ درصد و پردازشگر گرافیکی ۴۶ درصد است، در حالی مدل اگزینوس ۵۸ و ۵۰ درصد را ارائه می‌کند.

دوربین‌ها

سنسورهای دوربین در این مدل‌ها مشابه است، اما ISP متفاوتی در آن‌ها به کار رفته که می‌تواند باعث اختلاف نسبتا کمی در عکاسی و فیلمبرداری با آن‌ها شود. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها، کمی مقدار نویز کمتر در عکس‌هایی است که با مدل اسنپدراگون گرفته شده‌اند. همچنین عکس‌ها روی این نسخه شارپ‌تر هستند.

نسخه اسنپدراگون و اگزینوس گلکسی S23 FE سامسونگ

اما در فیلمبرداری نسخه اگزینوس گوشی Galaxy S23 FE نشان داده که کمی عملکرد بهتری دارد. در واقع ویدیوهایی که با دوربین این نسخه از گوشی سامسونگ گرفته می‌شود، نویزهای کمتری دارد و نتیجه نهایی، ویدیوی جذاب‌تری است. البته تفاوت در این بخش خیلی چشمگیر نیست و با دقت و بررسی ریزبینانه متوجه این موارد خواهید شد.

جمع‌بندی

گلکسی اس اس ۲۳ اف ای یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های سال ۲۰۲۳ سامسونگ بود که در دو نسخه با تراشه‌های متفاوت راهی بازار شد. اما قطعا حضور تراشه‌های متفاوت در زیر قاب آن می‌تواند باعث تفاوتی در عملکردش هم شود. ما با مقایسه نسخه اسنپدراگون و اگزینوس گلکسی S23 FE سامسونگ متوجه تفاوت‌هایی بین این دو نسخه شدیم. مدل اسنپدراگون از عمر باتری بیشتری برخوردار است، کیفیت تصاویر دوربین بهتری دارد و پردازشگر گرافیکی آن سریع‌تر است. در آن سمت عملکرد پردازشگر گرافیکی نسخه اگزینوس گوشی پایدارتر است و کیفیت ویدیوها پخته‌تر هستند. با تمام این تفاسیر، تفاوت بین این دو مدل به‌قدری نیست که بخواهد خیلی روی انتخاب شما تأثیرگذار باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*