شکایت اسکارلت جوهانسون از هوش مصنوعی ChatGPT

شکایت بازیگر هالیوودی، هوش مصنوعی ChatGPT را برای همیشه تعطیل می‌کند!

صدای ربات سخنگوی Sky در هوش مصنوعی ChatGPT شباهت زیادی با اسکارلت جوهانسون، بازیگر هالیوودی دارد و این برای شرکت OpenAI دردسرساز شده است.

استفاده از صدایی در هوش مصنوعی ChatGPT که شباهت زیادی به صدای اسکارلت جوهانسون، بازیگر مشهور هالیوود دارد، ممکن است تبعات قانونی برای شرکت OpenAI به همراه داشته باشد. این موضوع فارغ از اینکه این شباهت عمدی بوده باشد یا نه، همچنان پابرجا است.

یک حقوق‌دان به‌نام پوروی پاتل آلبر که در زمینه علائم تجاری و حق تکثیر فعالیت می‌کند، می‌گوید: «اسکارلت جوهانسون راه‌های مختلفی برای پیگیری قانونی این موضوع دارد و قوانین موجود از موضع او حمایت می‌کنند».

یک شباهت ساده یا سوء استفاده از جوهانسون؟

هفته گذشته، پس از به‌نمایش درآمدن ارتقاء ChatGPT به مدل زبانی GPT-o توسط تیم توسعه‌دهنده آن، موجی از نظرات و تیترهای خبری در فضای مجازی منتشر شد که بسیار جنجالی بود. ظاهراً صدای دستیار هوش مصنوعی این شرکت به نام Sky، شباهت بسیار زیادی به صدای اسکارلت جوهانسون (به خصوص نقش او به عنوان دستیار هوش مصنوعی در فیلم Her) داشته است.

شکایت اسکارلت جوهانسون از هوش مصنوعی ChatGPT

فیلم Her

آلبرز توضیح می‌دهد که جوهانسون و دیگر افراد مشهور می‌توانند از قوانین حق انتشار استفاده کنند. این قوانین از ویژگی‌های قابل شناسایی یک فرد در برابر استفاده بدون اجازه او محافظت می‌کنند. او می‌گوید،‌ اگر کسی بدون اجازه از نام، تصویر یا صدای فردی سوء استفاده کند، ممکن است حق انتشار او را نقض کرده باشد.

این بار اولی نیست که بدون کسب اجازه از صدای افراد مشهور در تبلیغات استفاده می‌شود. در دو نمونه برجسته، بت میدلر و تام ویتس به ترتیب از شرکت‌های فورد و فریتو-لی به دلیل استفاده از صدای مشابه خود در تبلیغات بدون رضایتشان شکایت کردند و هر دو در دادگاه‌های کالیفرنیا پیروز هم شدند شدند.

حالا، به نظر می‌رسد OpenAI، شرکت پیشرو در حوزه هوش مصنوعی نیز ممکن است با چالش‌های حقوقی مشابهی به دلیل شباهت صدای چت جی‌پی‌تی خود به اسکارلت جوهانسون روبرو باشد.

شکایت اسکارلت جوهانسون از هوش مصنوعی ChatGPT

موفقیت میدلر و ویتس در دادگاه نشان می‌دهد که شباهت صدای افراد مشهور در تبلیغات می‌تواند نقض قوانین حق انتشار باشد. این قوانین از ویژگی‌های قابل شناسایی افراد مانند صدا در برابر استفاده بدون اجازه آن‌ها محافظت می‌کنند. برای اثبات نقض حق انتشار، جوهانسون باید نشان دهد که صدایش به عنوان یک ویژگی متمایز و مرتبط با هویت او شناخته می‌شود و استفاده از آن در هوش مصنوعی ChatGPT می‌تواند باعث ایجاد ارتباط ناخواسته بین او و این محصول شود.

با وجود این سابقه، OpenAI با چندین چالش حقوقی در این پرونده روبرو است.

قوانین مربوط به حق انتشار در سطح ایالتی متفاوت هستند و همه ایالت‌ها از چنین قوانینی برخوردار نیستند. کالیفرنیا، جایی که OpenAI در آن مستقر است، در قوانین خود به طور خاص به استفاده از شبیه‌سازی‌های دیجیتالی مانند صداهای تولید شده توسط هوش مصنوعی اشاره نمی‌کند. یا در حالی که برخی ایالت‌ها از هویت فرد در برابر استفاده بدون اجازه محافظت می‌کنند، تعریف دقیق هویت در این زمینه، به ویژه در مورد صداهای شبیه‌سازی‌شده توسط هوش مصنوعی، هنوز به طور کامل مشخص نیست.

جوهانسون به‌دنبال شکایت از خالق هوش مصنوعی ChatGPT

اسکارلت جوهانسون هنوز از OpenAI، خالق ChatGPT شکایت نکرده است، اما با گرفتن وکیل نشان داده که در حال گذراندن مراحل قانونی این کار است. او روز دوشنبه اعلام کرد که وکلای حقوقی را برای نوشتن نامه‌هایی به OpenAI به منظور درخواست توضیح در مورد نحوه خلق صدای دستیار هوش مصنوعی Sky استخدام کرده است. جوهانسون می‌گوید این شرکت پیش‌تر با او در مورد صداپیشگی این دستیار تماس گرفته بود و درخواست آن‌ها را رد کرده بود.

شکایت اسکارلت جوهانسون از هوش مصنوعی ChatGPT

خال چت جی‌پی‌تی می‌گوید که عمداً صدای Sky هوش مصنوعی ChatGPT را شبیه به جوهانسون نساخته است، اما این موضوع لزوماً از این شرکت در برابر شکایت محافظت نمی‌کند. پوروی پاتل آلبرز، وکیل متخصص در مالکیت فکری، می‌گوید حتی اگر این کمپانی صراحتاً اشاره‌ای به جوهانسون نکرده باشد، مصرف‌کنندگان قبلاً به این شباهت‌ها اشاره کرده‌اند. این بحث‌ها در حین رونمایی از به‌روزرسانی GPT-o آغاز شد و حتی برنامه Saturday Night Live هم در این باره شوخی کرده است.

در حال حاضر OpenAI صدای Sky را حذف کرده است که می‌تواند نگرانی‌های جوهانسون را کاهش دهد. اما آلبرز می‌گوید اگر این شرکت پیشرو در هوش مصنوعی، صدای Sky را دوباره فعال کند و همچنان شبیه به این بازیگر باشد، ممکن است خشم جوهانسون را بیشتر برانگیزد.

آیا OpenAI با دردسرهای حقوقی جدی روبرو خواهد شد؟

نتیجه این پرونده به تفسیر دقیق قوانین مربوط به حق انتشار در کالیفرنیا و همچنین به توانایی جوهانسون در اثبات تمایز صدای خود بستگی خواهد داشت. OpenAI باید منتظر بماند و ببیند که آیا این شباهت صدا به آن‌ها دردسرهای حقوقی جدی ایجاد خواهد کرد یا خیر.

در گجت نیوز بخوانید:
دعانویس نه! پیدا کردن نیمه گمشده خود را به هوش مصنوعی بسپارید تماشا کنید: ویدیو ترسناک از کارخانه ساخت ربات انسان نما در چین هوش مصنوعی دیگر فقط شطرنج‌باز قهاری نیست، حالا دروغ هم می‌گوید! هوش مصنوعی، اجازه پیدا کردن فضایی ها را به ما نمی‌دهد! پزشک هوش مصنوعی گوگل حتی از دکترهای واقعی هم بهتر است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*